Aloittamisen vaikeus ja kuinka se taklataan

Yksi isoimpia esteitä oppimisen ja opiskelujen etenemisen tiellä on aloittamisen vaikeus, viivyttely eli prokrastinaatio. Se tarkoittaa tietyn asian toistuvaa lykkäämistä, mikä aiheuttaa jonkinasteista ahdistusta ja epäonnistumisen tunnetta. (Nyyti ry 2022)

Kun tehtävään tarttuminen tuntuu vaikealta, meistä tulee erityisen taitavia keksimään sijaistoimintoja, siivoamista, liikuntaa, suoratoistopalveluita. Mitä vaan, mistä saa nopean mielihyvän tunteen. Se voittaa mennen tullen tehtävän suorittamisesta tulevan mielihyvän, joka siintää kaukana ja tuntuu tavoittamattomalta.

Prokrastinaation voidaan myös ajatella olevan tapa vältellä ikäviä tunteita. Emme halua joutua vastatusten tehtävän aiheuttaman riittämättömyyden, turhautumisen, vastenmielisyyden tai tylsistymisen kanssa. Voidaankin ajatella, että kyse on enemmän tunnekäsittelyn ongelmasta kuin ajankäytön ongelmasta. (Lieberman 2019)

Oppijana kehittyminen -opintojaksolla tutustutaan itseen oppijana, löydetään yksilöllisiä keinoja oppimisen tukemiseksi ja tunnistetaan omia vahvuuksia. Ensimmäisillä toteutuksilla opiskelijoiden keskusteluissa nousivat toistuvasti esiin maininnat aloittamisen vaikeudesta. Opintojakson alkuun lisättiinkin uusi opiskelupaketti, joka pureutuu tähän aiheeseen. 

Kuva 1. Monenlaisille virikkeille antautuminen ja tärkeän tehtävän lykkääminen voi olla enemmän tunneasia kuin ajanhallintakysymys. (Kuva: Kaisa Liukko)

Lähes poikkeuksetta opiskelijat tunnistavat itsessään piirteitä aloittamisen vaikeudesta. Tunnistan sen myös itsessäni. Korkeakouluopiskelijoilla aloittamisen vaikeutta vahvistaa akateeminen ympäristö. Opinnoissa on paljon vapautta ja suuritöisiä tehtäviä, jotka vaativat itseohjautuvuutta. Ilmapiirikin saattaa olla kriittinen, eikä apua ja palautetta ole heti heti saatavilla.

Osalle tuttua on viime hetken paniikki, tartutaan tehtävään vasta kun deadline on käsillä. Toiset taas kokevat, että kesken jääneen tehtävän uudelleen aloittaminen on jopa vaikeampaa. Prokrastionaatiosta eroon pääseminen voi viedä aikaa, mutta se on mahdollista. Jos sinä haluat ottaa ensimmäisen askelen jo tänään, niin alta löydät helppoja vinkkejä, mitä voit tehdä toisin.

Syvemmälle aiheeseen pääsee Oppijana kehittymisen opintojaksolla (Campusonline.fi-portaalissa seuraavan kerran keväällä 2023). Lisäksi SLEM-hankkeessa (SLEM 2022) ollaan parhaillaan kehittämässä kurssia itsensä johtamisen taidoista.

Viisi askelta muutokseen

  • Muuta ajatteluasi. Huomioi sisäinen puhe ja tunteet, joita tehtävä saa aikaan. Kohtaa tunteet ja pyri muuttamaan sisäistä puhetta.
  • Aseta rima tarpeeksi alas. Anna itsellesi lupa kirjoittaa huonoa tekstiä tai kuvata esittelyvideo lennosta, ilman ulkoa opeteltua sisältöä.
  • Pilko tehtävä pienempiin osiin ja aikatauluta.
    Yhden ison urakan sijaan jaa tekeminen useaan välitavoitteeseen. Aloita pienestä. Tunnista, onko sinulle parempi aloittaa helpoimmasta vai vaikeimmasta askeleesta.
  • Ole yhteydessä muihin.
    Opiskele yhdessä, pyydä apua, jaa ajatuksia ja kokemuksia.
  • Muokkaa opiskelu- tai työympäristöäsi. Poista häiriötekijät ja erota tauko selvästi työskentelystä. Työskentele vain niin kauan kuin keskittyminen on hyvää.

Kirjoittaja

Kaisa Liukko työskentelee matematiikan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä. Hän on ohjannut Oppijana kehittymisen opintojaksoa Campus Online -palvelussa vuodesta 2019 ja on mukana projektityöntekijänä SLEM-hankkeessa. Hän on myös yrittäjä, joogaopettaja ja NLP Master Practitioner.

Lähteet

Lieberman, C. 2019. Why You Procrastinate (It Has Nothing to Do With Self-Control) The New York Times. Viitattu 22.2.2022. Saatavissa https://www.nytimes.com/2019/03/25/smarter-living/why-you-procrastinate-it-has-nothing-to-do-with-self-control.html

Nyyti ry. 2022.  Prokrastinaatio. Viitattu 22.2.2022. Saatavissa https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/ajanhallinta/prokrastinaatio/

SLEM. 2022. Entrepreneurial Self-Leadership Education Through Virtual Training. Viitattu 22.2.2022. Saatavissa www.slemacademy.eu