Työmatkaliikkumisen kehittäminen siten, että kestävät kulkumuodot, kuten kävely, pyöräily tai joukkoliikenteen hyödyntäminen olisivat vahvemmin keskiössä, linkittyy Päijät-Hämeessä paitsi maakunnan myös yksittäisten kuntien strategioihin. (Päijät-Hämeen liitto 2025.) Erilaisten toimijoiden kuten yksittäisen työntekijän, työnantajayritysten tai kuntien tarpeet ja intressit ovat moninaiset, joten tässä ihmisten arkea konkreettisesti koskettavassa työssä on rooli jokaiselle.
Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä KELPO-hanke tunnisti tarpeen koota toimijoita saman pöydän äärelle Lahden Nastolassa (LAB 2025). Joukkoliikenne ja työmatkaliikkuminen puhuttivat työnantajayritysten, Lahden seudun liikenteen LSL ja paikallisen yrittäjäjärjestön sekä kestävän liikenteen hankkeiden edustajia lokakuisena aamuna. Verkostomainen työskentelyote mahdollistaa joustavan tiedonjaon eri toimijoiden välillä. Rajalliset resurssit saadaan hyötykäyttöön, kun viestintä tehostuu. Yhteistyö mahdollistaa myös uudenlaiset avaukset. (Pääkkö 2024.)
KELPO-työnantajan aamukahveilla pyörät pyörimään
Katseet kääntyivät KELPO-hankkeessa juuri Lahden Nastolaan, koska se on perinteinen teollisuusvaltainen työpaikkakeskittymä, jossa toimii lukuisia yrityksiä. Alueella toimii myös hankkeen pilottikohteena toiminut Wipak Oy, jossa on kokeiltu ja kehitetty kestävän työmatkaliikkumisen edellytyksiä vuosina 2024–2025. Lisäksi Nastolan joukkoliikenneyhteyksiin on tehty lähiaikoina reitti- ja aikataulumuutoksia, joten tilanteesta kaivattiin lisäymmärrystä.
Näistä lähtökohdista syntyi KELPO-työnantajan aamukahvit -konsepti, eräänlainen matalan kynnyksen verkostotyö tai toimijoiden kumppanuuspöytä. Tavoitteena on mahdollistaa eri toimijoiden kohtaaminen sekä moniääninen vuoropuhelu, joka innostaa kehittämään paitsi omaa arkea myös alueellisia toimintaedellytyksiä ja elinvoimaa.
Verkostotoiminta rakentuu erilaisista vaiheista ja lähtee liikkeelle aktivaatiovaiheesta, jossa teemasta kiinnostuneet kerätään yhteen ja verkoston toimintaa aletaan hahmotella. (Sorsa 2022.) Hanketoimija voi osaltaan mahdollistaa alueellisten verkostojen kehitystä toimimalla aktiivisena törmäyttäjänä.
![[Alt-teksti: kokoustila, jossa on ihmisiä istumassa pöydissä ja kuuntelemassa kahden henkilön pitämää esitystä.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/11/458_2025_Alueellisella-verkostotyolla-liikkumisen-toimijat-samalle-kartalle-1024x586.jpg)
Moninainen työarki ja työmatkaliikkujan tarpeet
Tähän ensimmäiseen tilaisuuteen osallistui työnantajayritysten edustajia sekä Nastolan Yrittäjien edustaja. Ilmapiiri oli kehitysmyönteinen ja aktiivinen. Alustuksissa saatiin lisätietoa reittisuunnittelusta ja kestävän työmatkaliikkumisen kehittämisestä.
Keskustelussa nousi esiin monia konkreettisia näkökulmia ja toiveita. Lahden Matkakeskuksesta on hyvät julkiset yhteydet Nastolaan, mutta muualta matkaavat tuntevat heikosti linja-autoliikenteen vuorot ja reitit, joten matkaketju katkeaa ja esimerkiksi oman auton käyttö tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. Tässä tunnistettiin tarve viestiä yrityksiin ja toisaalta yrityksissä. LSL työmatkalippu puhutti myös osallistujia. Työnantajayritykset voivat tukea kestävää työmatkaliikkumista käytännössä hyödyntämällä esimerkiksi työmatkalippua henkilöstöetuna. Myös pienemmät yritykset ja yksinyrittäjät on huomioitu työmatkalipputarjonnassa, joten jokainen löytää itselleen varmasti sopivan vaihtoehdon. Teollisten työpaikkojen vuorotyö herätti myös keskustelua, sillä vuorot ja näin tarpeet vaihtelevat yrityksittäin.
Katse tulevaan
Keskusteluissa nousi esiin moninainen työelämä ja esimerkiksi tehtaissa tehtävä vuorotyö haasteineen. LSL nappasi yritystoimijoiden toiveet ja jatkoa seuraa yhteistyössä hankkeen kanssa. Ensimmäinen kysely, jossa tarkennetaan työnantajien tarpeita, on jo startannut ja hanketoimijat ovat tuottaneet tietoa erityisesti pien- ja yksinyrittäjille.
Seuraava verkostotapaaminen suunnitteilla alkuvuodelle 2026. Tällöin teemana ovat käytännön kokeilut, joita pilottiyritykset Wipak ja Kolmen kampuksen urheiluopiston Pajulahden kampuksella on kestävän työmatkaliikkumisen edistämiseksi lähiaikoina toteutettu. Verkostotoimintaan ovat tervetulleita alueen työnantajayritysten edustajat niin isoista kuin pienemmistä yrityksistä.
Kirjoittaja
Annukka Heinonen (tradenomi YAMK) työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO) -hankkeessa (LAB 2025).

Lähteet
LAB. 2025. Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO). Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 28.10.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/kestavan-liikenteen-pilotit-paijat-hameessa-kelpo
Lahden Seudun Liikenne. 2025. Työmatkalippu. Viitattu 30.10.2025. Saatavissa Työmatkalippu – Lahden seudun liikenne
Päijät-Hämeen liitto. 2025. Päijät-Hämeen maakuntastrategia 2050+. Viitattu 4.11.2025. Saatavissa 100625_Maakuntastrategia_2050_nettiin.pdf
Pääkkö, T. 2024. Verkostoyhteistyö vaatii aktiivista toimintaa. Viitattu 17.11.2025. Saatavissa Verkostoyhteistyö vaatii aktiivista toimintaa | Oulun yliopisto
Sorsa, V-P. 2022. Verkostojen johtaminen muuttuu verkoston elinkaaressa. Viitattu 4.11.2025. Saatavissa Verkostojen johtaminen muuttuu verkoston elinkaaressa – Verkostojohtamisen käsikirja: kohti vaikuttavaa yhteistyötä sosiaali- ja terveysalalla
Vaismaa, K., Huhta, R., Mäntynen, J., Rantala, T., Jaakola, H., Molino, M. & Airaksinen, S. 2017. JEE: Käyttäjälähtöinen Joukkoliikenne. WSP Finland. Viitattu 30.10.2025. Saatavissa jeeproject.info/raportti (Linjasto)