Bikepacking eli pyörävaellus on trendikäs pyörämatkailun muoto, jossa yhdistyvät seikkailulliset elementit, fyysinen aktiivisuus sekä luontoelämykset. Vaikka bikepacking onkin tullut matkailun muotona laajemmin tunnetuksi vasta viime vuosina, on ilmiöllä pitkä historiallinen tausta. Ensimmäisten ihmisten tiedetään pyöräilleen maailman ympäri jo 1800-luvun lopulla ja termin bikepacking nousseen esille ensi kerran 1970-luvulla liittyen Canadan ja Alaskan halki pyöräilyihin pyörävaellustyylisesti (Bikepacking.com 2024). 2020-luvulla bikepacking on suosittu harrastus eri puolilla maailmaa ja sillä on oma aktiivinen harrastajajoukkonsa, joka tekee aktiivisesti toimintaa tunnetuksi muun muassa sosiaalisen median ja videoiden välityksellä.
Tunnetuimmat kansainväliset bikepacking-reitit, kuten esimerkiksi Pohjois-Amerikan Great Divide Mountain Bike Trail, sekä kymmenet eri versiot maasto- ja retkipyöräilyyn tuotteistetuista pyöräilyreiteistä Alppien yli, rikastuttavat merkittävästi myös alueidensa matkailua ja ovat keränneet ympärilleen oman matkailupalveluiden ekosysteeminsä (Great Divide 2024; Bikepacking.com 2024). Näiden kansainvälisten esimerkkien innostamana bikepacking on saanut jalansijaa matkailun kehittämisessä myös monissa paljon pienemmän mittakaavan kohteissa ympäri maailman.
Suomalaista kehittämistyötä ja kansainvälisiä trendejä
Suomessa bikepacking-innostus on alkanut pohjoisen kansallispuistoista ja erämaa-alueilta, mutta tällä hetkellä harrastus kasvattaa suosiotaan koko maassa. Pyörämatkailun valtakunnallisesta kehittämisestä ja markkinoinnista vastaava Pyörämatkailukeskus on panostanut teemaan esimerkiksi tuotteistamalla kolme ylimaakunnallista bikepacking & gravel -reitistöä, joista jokaisella on oma brändinsä. Kaikki mainitut reitit sopivat erinomaisesti omatoimisen matkailijan retkikohteiksi, ja niiden sisällöt on rakennettu kohtaamaan myös kansainvälisten pyörämatkailijoiden tarpeet (Bikeland 2024a).
Bikepackingin yleistyminen on osa matkailun markkinoilla näkyviä kestävän kehityksen ja luontomatkailun megatrendejä (Business Finland 2024). Tämän lisäksi sen suosioon vaikuttavia elementtejä ovat harrastukseen liittyvä seikkailullisuus, mahdollisuus tutustua syvemmin paikalliseen ympäristöön sekä vapauden tunne ja tietynlainen yksinkertaisuus/paluu juurille -ajatus. Koska bikepacking-matkat kestävät tavallisesti ainakin yhden yön yli ja sisältävät paljon kestävyystyyppistä liikuntaa, ne tarjoavat myös hyvän mahdollisuuden edistää fyysistä hyvinvointia ja unohtaa arjen kiireet (Arrington 2023; Bikeland 2024a; CBI 2024).
Hämeen suunnitelmia ja mahdollisuuksia
LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -hankkeessa kehitetään bikepacking & gravel -tyyppistä reitistöä Kanta-Hämeeseen (LAB 2024). Reitin ideana on yhdistää alueen suosituimpia luontokohteita sekä kulttuurihistoriallisia nähtävyyskohteita ja tehdä näkyväksi sen varrella sijaitsevia palveluja. Luontokohteista matkan varrelle on tarkoitus sisällyttää muun muassa Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistot sekä Evon retkeilyalue ja mahdollisimman monta Hämeen virkistysalueyhdistyksen ylläpitämää kohdetta. Luonto- ja kulttuurikohteiden lisäksi reitin vetovoimatekijöiksi on hahmotettu sen helppo saavutettavuus sekä suurempana teemana Lakeland Finland -yhteys. Alueen lukuisat vesistöt ovat pyörämatkailulle merkittävä vetovoimatekijä paitsi maisemallisena elementtinä, myös sen vuoksi että ne tarjoavat kiinnostavia mahdollisuuksia packraftingiin, jossa pyöräilyosuuksiin yhdistyy vesistön ylityksiä pyörän kanssa.
Häme by Cycle -reitin kehittämistyö on tällä hetkellä alkuvaiheessa. Sen toivotaan innostavan alueen yrityksiä uusien pyöräily-ystävällisten tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen sekä Pyörämatkailukeskuksen kehittämän Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen käyttöönottoon (Bikeland 2024b). Tätä kautta se voisi myös auttaa luomaan Kanta-Hämeelle nykyistä pyöräily-ystävällisempää mielikuvaa.
Kirjoittaja
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä. Hankkeen osatoteuttajana ja reitistön kehittämisestä vastaavana tahona hankkeessa on Hämeen virkistysalueyhdistys.
Lähteet
Arrington, T. 2023. A bikepacking state of mind. Bikepacking.com. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://bikepacking.com/plog/a-bikepacking-state-of-mind/
Bikeland. 2024a. Bikepacking. Pyörämatkailukeskus. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.bikeland.fi/bikepacking
Bikeland. 2024b. Tervetuloa pyöräilijä -tunnus. Pyörämatkailukeskus. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.bikeland.fi/tervetuloapyorailijatunnus
Bikepacking.com. 2024. A history of bikepacking. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://bikepacking.com/stories/a-history-of-bikepacking/
Business Finland. 2022. Kansainvälisen matkailun tulevaisuuden trendit. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.businessfinland.fi/julkaisut/visit-finland/kansainvalisen-matkailun-tulevaisuuden-trendit
CBI. 2024. Cycling Tourism market potential. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.cbi.eu/market-information/tourism/cycling-tourism/market-potential
Great Divide. 2024. The Great Divide ‒ The last American Adventure. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.the-great-divide.com/Pages/Route.php
LAB. 2024. Häme by Cycle -hanke. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/en/project/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen