Työn uusi supervoima, generatiivinen tekoäly, on ainakin mainosviestien mukaan mullistamassa työelämän ja muuttamassa kaiken. Jos halutaan varmistaa, että yritys menestyy myös jatkossa, on tekoäly otettava käyttöön tänään – vai onko? Asiantuntijoiden mukaan aikaa on, mutta pitkällä tähtäimellä tekoälyn hyödyntäminen on välttämätöntä.
Generatiivisen tekoälyn tilannekuva
Hype cycle -tilannekuvatyökalulla voidaan kuvata uusien teknologioiden kypsyyttä, käyttöönottoa ja liiketoiminnallista soveltamista viisivaiheisena graafisena esityksenä (Gartner 2023a). Generatiivisen tekoälyn tuore tilannekuva (Gartner 2023b) on tekoälytyökalujen käyttöönottoa suunnittelevan yrittäjän kannalta sekä lohdullinen että mahdollisuuksia avaava.
Generatiivisen tekoälyn chatbotit ja virtuaaliavustajat ovat niille asetettujen liioiteltujen odotusten huippupisteen jälkeen aloittamassa lähes pystysuoraa syöksyään kohti kuolemanlaaksoa. Tekoälyyn pohjautuvat applikaatiot jatkavat vielä hetken nousuaan, mutta jonkin ajan kuluttua suunta kääntyy niidenkin osalta alaspäin. Vain osa generatiivisen tekoälyn innovaatioista selviää kuolemanlaakson läpi ylös valaistumisen rinteelle ja edelleen kohti tuottavuuden tasankoa. Siinä vaiheessa tekoälystä tulee valtavirtaa ja uuden teknologian soveltamisesta saadaan selkeästi mitattavaa liiketoiminnallista hyötyä. (Gartner 2023b.)
Tekoälypohjaisen virtuaaliavustajan käyttöönotto
Generatiivisen tekoälyn chatbottien ja virtuaaliavustajien tutkiminen ja käyttöönotto on perusteltua juuri nyt, sillä tietyissä tehtävissä ne mahdollistavat tuottavuusloikan. Lappalaisen (2023, 3–4) YAMK-opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin tekoälytyökalujen käyttöönottoa Suomen Raamattuopiston Säätiön markkinointiviestinnän tehostamisessa ja automatisoinnissa.
Tulosten mukaan ChatGPT-tekoälybotti selviytyy hyvin verkkosivujen ja sosiaalisen median analytiikkatyökalujen tuottaman datan analysoinnista ja on siten tehokas ja edullinen resurssi markkinointiviestinnän tehokkuuden mittaamisessa. Generatiivisen tekoälyn työkalut eivät kuitenkaan vielä ole valmiita markkinointiviestinnän sisällöntuotannon automatisointiin, sillä tekoälypohjaisia kuvageneraattoreita ei saatu tuottaman riittävän tasalaatuista ja pohjoismaiseen kontekstiin ja arvoihin sopivaa sisältöä. (Lappalainen 2023, 64–66.)
Generatiivisen tekoälyn avulla ei voida saavuttaa merkittäviä liiketoiminnallisia muutoksia yhdessä yössä, sillä tekoäly on vielä kokeiluvaiheessa (David 2023). Matka kuolemanlaakson pohjalta tuottavuuden tasangolle on usean vuoden mittainen. Järvinen (2023, luku 9) tiivistää tilanteen niin, että lyhyellä aikavälillä tekoälyn kehityksen vaikutus yliarvioidaan, pitkällä aikavälillä se aliarvioidaan. Tekoälyn käyttö on jatkossa markkinoilla pysymisen edellytys ja kannattavan liiketoiminnan elinehto.
Kirjoittajat
Kai Lappalainen on valmistumassa tradenomiksi (YAMK) LAB-ammattikorkeakoulun liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut -koulutuksesta.
Sari Suominen toimii johtamisen ja yrittäjyyden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä Lahdessa.
Lähteet
David, E. 2023. OpenAI COO thinks AI for business is overhyped. Viitattu 11.12.2023. Saatavissa https://www.theverge.com/2023/12/4/23988019/openai-enterprise-hype-chatgpt-lightcap
Gartner. 2023a. Gartner Hype Cycle. Viitattu 11.12.2023. Saatavissa https://www.gartner.com/en/research/methodologies/gartner-hype-cycle
Gartner. 2023b. Hype Cycle for Generative AI, 2023. Viitattu 11.12.2023. Saatavissa https://www.gartner.com/en/documents/4726631
Järvinen, P. 2023. Tekoäly ja minä: Ihmisenä tekoälyn aikakaudella. Helsinki: Tammi. Viitattu 11.12.2023. Saatavissa https://www.storytel.com/fi/books/teko%C3%A4ly-ja-min%C3%A4-ihmisen%C3%A4-teko%C3%A4lyn-aikakaudella-2207990
Lappalainen, K. 2023. Markkinointiviestinnän tehostaminen ja automatisointi tekoälypohjaisilla palveluilla. Case: Suomen Raamattuopiston Säätiö sr. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Lahti. Viitattu 11.12.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336850