Harjoittelu oikeissa asiakasympäristöissä on olennainen osa fysioterapiakoulutusta. Keväällä 2020 avautui yhteistyössä Vierumäen urheiluopiston kanssa uusi harjoittelumahdollisuus, johon fysioterapiaopiskelija Inka Pulkkinen pääsi osallistumaan. Tämä kirjoitus perustuu Inkan harjoittelukokemuksiin.
Yläkouluikäiset urheilijat leireilevät säännöllisesti Vierumäen urheiluopistolla. Osallistujia on kymmeniä monesta eri lajista. Opiskelijalla oli mahdollisuus tutustua nuoren urheilijan arkeen ja saada kokonaiskuva urheilufysioterapian arjesta. Vierumäen Yläkoululeiritykset toimivat osana Suomen Olympiakomitean alaista Urheiluakatemia-ohjelmaa. Vierumäellä leiritykset toteuttaa Suomen Urheiluopisto yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Haaga-Helian liikunnanohjaajaopiskelijat sekä eri lajien valmentajat vastaavat leireillä nuorten urheilijoiden laji- ja oheisharjoituksista. Nuoret urheilijat opiskelevat koulutehtäviensä lisäksi elämäntaitoja erillisillä luennoilla, joiden aiheita ovat esimerkiksi palautuminen, ravitsemus ja psyykkiset taidot.
Lajien kirjo edellyttää monipuolista osaamista fysioterapeutilta
Leireillä toimitaan tiiviissä yhteistyössä valmentajien, liikunnanohjaajaopiskelijoiden ja nuorten urheilijoiden kanssa. Syventävää ohjaamista ammattiin saadaan Vierumäen hierojakoulun opettajalta fysioterapeutti Sanna Tiaiselta. Kommunikaatio erityisesti lajivalmentajien kanssa korostuu leireillä ja yhteistyö kokeneiden valmentajien kanssa on opettavaista. Tulevia fysioterapiaopiskelijoita kannustetaankin haastattelemaan rohkeasti valmentajia lajien erityispiirteistä ja ominaisuuksista.
Leireillä harjoitetaan monia lajeja, kuten golfia, uintia, voimistelua, motocrossia ja painonnostoa. Leiriläiset vaihtuvat joka viikko. Leirit koostuvat lajivalmennuksista, oheisharjoituksista, urheilijatestauksista ja opiskelusta. Fysioterapiaopiskelijan roolina leiritarjonnassa on muun muassa tukea valmennusta fysioterapeuttisella osaamisella, kuten huoltaa kentällä akuutteja urheiluvammoja, testata urheilijoita, suunnitella ja ohjata oheisharjoituksia fysioterapeuttisesta näkökulmasta lajin tarpeet huomioiden sekä järjestää terveysklinikkavastaanottoja, joiden aikana pääsee keskittymään yksilöllisesti urheilijan kliiniseen tutkimiseen, manuaaliseen käsittelyyn ja ohjaamiseen. Lisäksi suunnitellaan ja järjestetään urheilijoille elämäntaito-luentoja esimerkiksi palautumisesta ja urheiluvammojen ensiavusta.
Päivät ovat vaihtelevia ja aikataulut muuttuvat välillä lennossa, joten joustavuutta tarvitaan. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat välttämättömät. Vierumäelle kulkee Lahdesta busseja Urheiluopiston hotellin eteen, mutta päivät ovat usein pitkiä, joten oma auto on hyödyllinen. Harjoittelu yläkoululeirityksissä sopii valmistumista lähestyvälle opiskelijalle, jolla on rohkeutta tarttua toimeen ja motivaatiota panostaa harjoitteluun sekä vahva kiinnostus suuntautua urheilufysioterapiaan. Urheilutaustasta on hyötyä, mutta se ei ole välttämätöntä.
Harjoittelusta ammatinharjoittajaksi
Kun valmistautuu harjoittelujaksoon Vierumäen Yläkoululeirityksillä, täytyy perehtyä yleisimpiin urheiluvammoihin ja niiden kuntoutukseen kirjallisuuden ja harjoitteiden osalta eri vammatyyppien mukaisesti. Yleisimpiä leireillä vastaan tulleita vammoja ovat nilkan inversiovammat, polvikivut ja alaselkävaivat. Lajien tyyppivammoihin kannattaa alkaa perehtyä ennen harjoittelun aloittamista.
Korovirustilanteen takia harjoittelun lopetusta jouduttiin aikaistamaan kahdella viikolla. Osa harjoittelun loppuvaiheesta toteutettiin etämahdollisuuksia hyödyntäen. Opiskelija laati harjoittelupaikalle koulutus- ja opetusmateriaalia kotonaan ja keskittyi erilaisten kehitystöiden laatimiseen. Vierumäen yläkoululeirityksillä 15 opintopisteen soveltavaa harjoittelua suorittavan on oltava erittäin oma-aloitteinen. Harjoittelussa korostuu toimeen tarttuva yrittäjämäinen työote, koska ohjaava fysioterapeutti ei pääse mukaan kaikkiin tilanteisiin. Harjoittelun lopputuloksena opiskelija työllisti itsensä. Inkaa odottaa Vierumäellä koronavirustilanteen rauhoituttua mahdollisuus siirtyä ammatinharjoittajaksi.
Kirjoittajat
Jaakko Monto työskentelee fysioterapian lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Inka Pulkkinen on fysioterapiaopiskelija LAB-ammattikorkeakoulussa.