HOPS! Pepistä Moodleen ja Turnitinillä takaisin

Ensimmäinen vuosi ammattikorkeakoulun lehtorina on melkoinen kielikylpy termistöön ja hyppäys uuteen työkulttuuriin. Jokaisessa työyhteisössä on oma ammattisanastonsa, mutta viime syksyn lyhenne- ja termiviidakko sai minun pääni pyörälle.

Aloitin logistiikan lehtorina elokuussa 2020. Tapasin kaksi kollegaa ja esihenkilön henkilökohtaisesti toisella työviikolla, muutoin aloitus oli kotikonttorilla etäyhteyksien päässä. Se tarkoitti LABin sisäisten sivujen tutkimista, ohjeiden lukemista, kurssien valmistelua ja koulutuksiin osallistumista. Alkuun itseään sai esitellä ahkerasti etäkokouksissa, joissa uusia työkavereita oli muutamista yli sataan samassa tapaamisessa.

Syksy lähti etenemään innostuksen voimalla, kaikki informaatio oli uutta ja pyrin saamaan kiinni uusista termeistä ja lyhenteistä sekä ihmisten nimistä.

Hymyilevä lehtori

Muistan hetken, jossa olen Teams-kokouksessa kotona ja kuuntelen kiinnostuneena käsiteltävää asiaa. On päätetty, että jatkossa menetellään tietyllä tavalla tietyssä prosessissa. Yleisössä ollaan puolesta ja vastaan, hillitysti, sovittelevasti, jopa kiivaasti. Huomaan, että hymyilen itsekseni hieman epätodellisena, kun en ymmärrä oikeasti mistä prosessista oikeastaan on kyse. Termistö on vierasta minulle ja aivan itsestään selvää kokeneille kollegoilleni. Tyypillisesti olen varustettu mielipiteellä, mutta tätä keskustelua kuuntelen mielenkiinnolla ja totean, että en voi olla asiassa puolesta enkä vastaan!

Kokemuksia opettamisesta ja hanketyöstä

Syksy etenee, ja opetustyö alkaa alun jännittämisen jälkeen tuntua hetkittäin sujuvalta. Syys-lokakuussa opetus oli hybridiä eli sekä luokkatilassa tapahtuvaa lähiopetusta että etäyhteydellä mahdollista myös muualta. Etäyhteys ja hybridiopetus mahdollistaa paljon ja vaatii vielä enemmän. Näin vähäisellä kokemuksella opettamisesta ja etenkin etäopettamisesta koin, että hybridiopetus on haastavaa. Lähiopetuksessa olijat on huomattavasti helpompi huomioida, etäyhteyden päässä olijat jäivät itsellä vähemmälle huomiolle. Moneen suuntaan huomion jakaminen oli haaste. Marraskuusta lähtien opetukset olivat täysin etäyhteyksien varassa, joten asia muuttui ainakin selkeämmäksi.

Uusia kokemuksia tuli hanketyön parissa, pääsin tutustumaan REHOME-hankkeeseen, osallistumaan hankevalmisteluun ja tutustumaan kollegaan paremmin, toki etäyhteydellä tälläkin kertaa ja keväällä vielä osallistuin hankkeeseen, joka oli hyvin nopeatempoinen ja osallistujina oli laaja pohja moninaisia toimijoita LABin ulkopuolelta.

Kuva 1. Kampuksen isot ikkunat Mukkulankadulla Lahdessa toimivat myös näyteikkunoina LABista (Kuva: Kati Jaakkola)

Laaja näyteikkuna moniin mahdollisuuksiin

Ensimmäisen vuoden yhteenvetona olen innoissani osana tätä työyhteisöä. Olen saanut olla mukana monessa, tutustunut uusiin ihmisiin ja huomannut heidän valtavan osaamisensa eri aloilla ja asioissa. Saan katsella elämää, liiketaloutta, yritysyhteistyötä, opetusta ja tulevaisuuden rakentamista laajasta näyteikkunasta, josta voi poimia mitä erilaisimpia mahdollisuuksia omaan kokemuspankkiin.

Kirjoittaja

Kati Jaakkola työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä.

Linkit

LAB 2021. REHOME – väliaikaisen asumisen ja hätämajoituksen kalusteratkaisujen globaali liiketoimintapotentiaali. [Viitattu 22.6.2021]. Saatavissa: https://lab.fi/fi/projekti/rehome-valiaikaisen-asumisen-ja-hatamajoituksen-kalusteratkaisujen-globaali

LAB Focus 2021. Hätämajoituskalusteiden suunnittelussa minimoidaan jätteet ja kiinnitetään huomiota toimitusketjuun. [Viitattu 22.6.2021]. Saatavissa: https://blogit.lab.fi/labfocus/hatamajoituskalusteiden-suunnittelussa-minimoidaan-jatteet-ja-kiinnitetaan-huomiota-toimitusketjuun/

Opettaja-lehti 2021. Yhdistymistä koronan aikaan -LAB-ammattikorkeakoulu syntyi kahden amkin fuusiossa. [Viitattu 22.6.2021]. Saatavissa: https://www.opettaja.fi/tyossa/yhdistymista-koronan-aikaan-lab-ammattikorkeakoulu-syntyi-kahden-amkin-fuusiossa/