Kestävä työmatkaliikenne Päijät-Hämeessä ja maailmalla

Päijät-Hämeessä maakunta ja kunnat ovat asettaneet itselleen päästövähennystavoitteita, joten liikenteen päästöihin on löydettävä ratkaisuja. Yksittäistä ja yksinkertaista ratkaisua ei ole näköpiirissä, vaan toimeen on tartuttava monin eri tavoin. Työmatkaliikkumisen kestävämpien ratkaisujen tunnistaminen ja käyttöönotto voivat olla osa alueellista ratkaisupalettia.

Työmatkaliikkumisella on tärkeä rooli arjen kestävyysvalinnoissa, sillä Suomessa tehdään Traficomin selvityksen mukaan päivittäin henkilöä kohti 2,3 matkaa, ja joka neljäs näistä matkoista on työmatka. Ilmastovaikutusten näkökulmasta haastavaa on, että noin 70 % työmatkoista tehdään henkilöautolla, vaikka kestävien kulkumuotojen osuus onkin suurempi kaupungeissa ja niiden läheisyydessä. (Traficom 2023a; Traficom 2023b.) 

Yritykset eivät vielä seuraa työmatkaliikkumisen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä systemaattisesti, vaikka teemaa pidettiinkin konsulttiyrityksen kyselyssä sinänsä hyödyllisenä (Ramboll 2022). Myös asukkaiden toimintatavoissa olisi kehitettävää. Esimerkiksi Lahdessa kestävien kulkumuotojen käyttäminen on vuoden 2023 kestävyysraportin mukaan vähentynyt, vaikka potentiaalia olisi erityisesti lyhyillä asiointimatkoilla (Lahden kaupunki 2024). Valtaosa päijäthämäläisten työpaikoista sijaitsee Lahdessa tai naapurikuntien keskustaajamissa, joten työssä käydään tyypillisesti omassa tai ympäristökunnassa oman maakunnan alueella, vaikka pääkaupunkiseutukin vetää alueen työmatkalaisia puoleensa. (Päijät-Hämeen liitto 2019.) Kestäville ratkaisuille olisi siis ainakin periaatteessa tilaa ja tilausta.

Kuva 1. Päästövähennystavoitteidenkin vuoksi on etsittävä kestäviä korvaajia yksityisautoille työmatkaliikenteessä meillä ja muualla. (tookapic 2015)

Samat haasteet, eri mittakaava

Työmatkaliikkuminen on osa ihmisten arkea meillä ja muualla, joten millaisia ideoita voisimme poimia sen kehittämiseen muualta maailmasta? Lahdessa ja laajemmin Päijät-Hämeessä kestävää liikennettä ja työmatkaliikkumista tutkivat ja kehittävät hankkeet Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä KELPO (LAB 2024a) Change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla (LAB 2024b) keskusteluttivat kansainvälistä jatko-opiskelijaryhmää työmatkaliikkumisesta näiden kotimaissa Aasiassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Euroopassa.

Osallistujat jakoivat kokemuksiaan miljoonien ihmisten työmatkustamisesta väestörikkaissa suurkaupungeista sekä erilaisten äärimmäisten ilmasto-olojen, kuten kuumuuden, sadekausien ja vuoristotuulten keskeltä. Keskustelussa nousivat kuitenkin esiin suomalaisille ja päijäthämäläisillekin työmatkalaisille tutut välineet ja teemat. Kulkupelikavalkadi oli useissa maissa laajempi sisältäen bussien, metron ja polkupyörien lisäksi erilaisia pieniä sähkökäyttöisiä laitteita, kuten mopoja ja rikshoja. (MUrCS 2024.) Esimerkiksi kuumissa maissa ja jalankulkuinfrastruktuurin ollessa puutteellinen nämä Suomessakin jo ainakin kaupungeissa arkipäiväiset ympäristöystävällisemmät mikroliikenteen ratkaisut – sähkökäyttöiset kevytkulkuneuvot, kuten sähköpotkulaudat ja -yhteiskäyttöpolkupyörät – ovat suosittuja esimerkiksi osana matkaketjuja täydentämään muita kulkumuotoja, kuten linja-autoja ja junia (World Economic Forum 2022).

Kaiken kaikkiaan ryhmän keskusteluissa nousi yhdistävänä tekijänä esiin, että työmatka halutaan kaikkialla taittaa mukavasti ja joustavasti, ylimääräisiä vaihtoja välttäen, oli kulkumuoto mikä tahansa. Parhaita käytänteitä kannattaa siis tutkia avoimin mielin. (MUrCS 2024.)

Kehitysideoita kartoittamassa

KELPO-hankkeessa (LAB 2024a) kestävän liikenteen ratkaisuja kartoitetaan, kehitetään ja kokeillaan monesta eri näkökulmasta. Tarkastelussa ovat työmatkojen lisäksi niin kuntien rooli ja resurssit, koulu- ja opiskelumatkaliikkuminen kuin tavaralogistiikan kestävämmät ratkaisut. Hankkeessa selvitetään parhaillaan, millaisin toimin kunnat voisivat mahdollistaa ja tukea kestävää liikkumista ja liikennettä.

 Kuntien rajalliset resurssit, ikääntyvä väestö sekä asumisen ja muun arjen infrastruktuurin sijoittuminen varsinkin haja-asutusalueilla haastavat kestävän liikkumisen kehittämistä Päijät-Hämeessä. Alueen tarpeisiin soveltuvien kestävien työmatkaliikkumisen ratkaisujen löytäminen vaatii yhteispeliä niin käyttäjiltä, työnantajilta, palveluntarjoajilta kuin kunniltakin.

Kirjoittaja

Annukka Heinonen (tradenomi YAMK) työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO) -hankkeessa (LAB 2024a).

Lähteet

LAB. 2024a. Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO). Hanke. Viitattu 16.8.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/kestavan-liikenteen-pilotit-paijat-hameessa-kelpo

LAB. 2024b. Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla. Hanke. Viitattu 16.8.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/sycla

Lahden kaupunki. 2024. Kestävän liikkumisen osuus matkoista laskenut. Uutinen. 4.4.2024. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa https://www.lahti.fi/uutiset/kestavan-liikkumisen-osuus-matkoista-laskenut/

MUrCS. 2024. Master in Urban Climate and Sustainability -ohjelman tilaisuus LAB-ammattikorkeakoulussa. 3.4.2024.

Päijät-Hämeen liitto. 2019. Päijät-Häme — Työpaikat ja työssäkäynti. Katsaus maakunnan kehitykseen. Viitattu 5.4.2024. Saatavissa https://paijat-hame.fi/wp-content/uploads/2020/03/Maakunnantila-tyopaikat-ja-tyossakaynti-syksy2019.pdf

Ramboll. 2022. Tutkimus: Suomi ajaa yhä autolla töihin 16.6.2022. Viitattu. Saatavissa https://www.ramboll.com/fi-fi/uutiset/tutkimus-suomi-ajaa-yha-autolla-toihin 

tookapic. 2015. Auto, liikenneruuhkat, kaupunki. Pixabay. Viitattu 16.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/auto-liikenneruuhkat-kaupunki-932702/

Traficom. 2023a. Työpaikkojen kestävän liikkumisen edistäminen. 18.9.2023. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ty%C3%B6paikkojen%20kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikkumisen%20edist%C3%A4minen.pdf

Traficom. 2023b. Henkilöliikennetutkimus 2021 ‒ Suomalaisten liikkuminen. Viitattu 24.5.2024. Saatavissa  https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/valtakunnallinen%20henkil%C3%B6liikennetutkimus_paaraportti_20230406.pdf

World Economic Forum. 2022. Urban Transformation. Micromobility is clean and quiet — how can it be widely used? 14.7.2022. Viitattu 30.5.2024. Saatavissa https://www.weforum.org/agenda/2022/07/micromobility-will-make-our-cities-clean-and-quiet-how-can-it-be-widely-used/