Kosken koulun projekti – terveyden edistämistä osana peruskoulun monialaista oppimiskokonaisuutta

Kosken koulun projekti on LAB-ammattikorkeakoulun ja imatralaisen Kosken peruskoulun työelämäyhteistyöprojekti (Hämäläinen & Vehviläinen 2021). Alun perin projekti pilotoitiin syksyllä 2020, ja tämän syksyn toteutus on 4. yhteistyökerta. Tänä vuonna toteutus poikkeaa aikaisemmista;  ensimmäistä kertaa opiskelijat ovat koululla neljänä intensiiviviikkona. Aikaisemmissa toteutuksissa opiskelijat kävivät koululla opettamassa torstaisin 10 viikon ajan. Hanke on saanut paljon positiivista palautetta niin Kosken koulussa kuin ammattikorkeakoulussakin.

Tämän vuoden projekti alkoi lokakuussa lähiopetustunteina ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Aluksi opiskelijat jaettiin neljään tiimiin, jotka opettavat ja ohjaavat vuorollaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä aiheita yhteensä neljän intensiiviviikon ajan. Intensiiviviikoilla opiskelijat ohjaavat yhtä luokkaa yhden päivän ajan. Projektiin osallistuvat Imatran kaupungin Kosken koulun kaksikielisen opetuksen 3.–7. luokat, LAB-ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheen terveydenhoitajaopiskelijoita sekä englanninkielisen sairaanhoitajakoulutuksen ja ensihoitajakoulutuksen kansainvälisiä opiskelijoita.

Kuva 1. Vanha Lyseorakennus Kosken koulukeskuksessa. (Kuva: Pinja Kouvonen)

Terveyttä edistämässä ajankohtaisin aihein

Intensiiviviikoilla käsiteltyjen teemojen ideat tulivat koulujen opetussuunnitelmasta sekä terveyden edistämisen tavoitteista. Tämän syksyn teemoja ovat ryhmätyöskentely, sosiaalinen media, vuorovaikutus-, turvallisuus- ja elämänhallintataidot, murrosikä, hygienia, itsetunto, kestävä kehitys sekä ravinto, liikunta ja lepo. Aiheet ovat ajankohtaisia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä ja osa monialaista oppimiskokonaisuutta (Opetushallitus 2014).

Opetustilanteissa hyödynnetään interaktiivisia työtapoja kuten ryhmätyöskentelyä, pelejä, videoita, tehtäviä ja kuvia. Opetus on osa ennaltaehkäisevää yhteisöllistä työtä, ja aiheiden tarkoitus onkin tukea lasten hyvinvointia ja terveyttä sekä kannustaa oppilaita kriittiseen ajatteluun (THL 2023). Opetuksessa käytetään vuorovaikutuksellisia menetelmiä, joiden tavoitteena on kannustaa oppilaita ottamaan vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan.

Kansainvälinen oppimisympäristö

Tiimeissä on yksi suomalainen terveydenhoitajaopiskelija ja 2–3 kansainvälistä opiskelijaa. Kansainväliset opiskelijat ovat lähtöisin eri puolilta maailmaa kuten Sri Lankasta, Nigeriasta, Ugandasta, Kiinasta ja Keniasta. Opettaminen tapahtuu englanniksi koulun kaksikielisille luokille (Imatra 2023). Projektin tarkoituksena on terveyden edistämisen lisäksi myös edistää kulttuurillista vuorovaikutusta opiskelijoiden ja oppilaiden välillä sekä tuoda esille, miten yhteisön kulttuuri vaikuttaa opetukseen ja sen suunnitteluun.

Hanke tarjoaa ammattikorkeakoulun opiskelijoille hyvän mahdollisuuden harjoitella projektitaitoja ja tiimityöskentelyä sekä päästä havainnoimaan eri-ikäisten lasten kehitystä.

Kirjoittajat

Ronja Airee ja Pinja Kouvonen ovat LAB-ammattikorkeakoulun loppuvaiheen terveydenhoitajaopiskelijoita.

Sini Hämäläinen ja Sanna Imeläinen työskentelevät hoitotyön lehtoreina LAB-ammattikorkeakoulussa ja toimivat projektin vastuuopettajina.

Lähteet

Hämäläinen, S. & Vehviläinen, U. 2021. Alakoulu ja ammattikorkeakoulu yhteisen oppimisen projektissa. LAB Focus. Viitattu 13.11.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/alakoulu-ja-ammattikorkeakoulu-yhteisen-oppimisen-projektissa/

Imatra. 2023. Kaksikieliset luokat. Viitattu 16.11.2023. Saatavissa https://www.imatra.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/kieli-musiikki-ja-liikuntapainotukset/kaksikieliset-luokat

Opetushallitus. 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Viitattu 15.11.2023. Saatavissa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tekstikappale/429106

THL. 2023. Yhteisöllinen opiskeluhuolto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 15.11.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto