LABlanssi ‒ Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö -hankkeessa vahvistetaan ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja edistetään työelämävalmiuksia luomalla, pilotoimalla ja rakentamalla uudenalainen ensihoidon työelämäharjoittelun toimintamalli. LABlanssi-mallissa ensihoidon opiskelijoita ambulanssissa suoritettavassa harjoittelussa ohjaavat sekä ensihoidon opettaja että hyvinvointialueen kehittäjäensihoitaja. (LAB 2024.)
Vaikka LABlanssi-hanke etenee hyvin käytännönläheisin ja konkreettisin askelin lähellä opetusta, on isona osana hanketta vahva TKI-toiminta. LABlanssi-hankkeessa onkin otettu haltuun niin tutkimus-, kehittämis- kuin innovaatiotoiminta, tiivisti opetukseen linkittyen.
Tutkimus, kehitys ja innovaatiot kiinteästi mukana
LABlanssi-hankkeessa tutkimuksellisesta tekemisestä ovat vastanneet sekä opiskelijat että asiantuntijat. Hankkeen toimeksiannosta on tehty AMK-opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa ensihoitajaopiskelijan osaamistasoa mittaava itsearviointilomake ja LABlanssi-harjoittelujaksoa koskeva palautekysely. Kyselyn avulla kerätään LABlanssi-hankkeessa harjoittelussa olleiden opiskelijoiden kokemuksia harjoittelujaksosta sekä sen vaikutuksista oppimiseen ja koettuun osaamiseen ja tätä aineistoa on tutkimusluvan myötä mahdollisuus hyödyntää myös tutkimusaineistona jatkossa. (Mehto & Mattila 2023.)
Lisäksi hankkeen aikana valmistuu YAMK-opinnäytetyö. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa tietoa ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutuksista hyvinvointialueiden ja ammattikorkeakoulujen käyttöön sekä rakentaa työkalu ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutuksen laskentaan.
Projektipäällikkö on haastatellut jokaisen hankkeeseen osallistuneen opiskelijan harjoitteluviikon päätteeksi. Nämä puolistrukturoiduin teemahaastatteluin kerätyt aineistot ovat osa tutkimusta opiskelijoiden kokemuksista LABlanssi-harjoittelusta. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus julkaista kansainvälisessä vertaisarvioidussa julkaisussa.
Hankkeen kehittämistoimenpiteissä, kuten toimintamallin ja harjoitteluohjauksen kehittämisessä, hyödynnetään opiskelijoiden ja hankkeen asiantuntijoiden kokemuksia ja havaintoja. Lisäksi opiskelijat ovat tehneet ja kehittäneet projektiopintoinaan hankkeelle videoita ohjaamisen tueksi sekä osallistuneet some-sisällöntuotantoon ja muuhun viestintään.
LABlanssi-yksikkö on toiminut myös teknologiakokeilujen testiympäristönä, kun sähköavusteista kantotuolia ja alueelle mahdollisesti hankittavaa uutta defibrillaattoria eli sydäniskuria on testattu aidossa käyttöympäristössä. Testauksiin ovat osallistuneet niin opiskelijat kuin hankkeen asiantuntijatkin.
Innovaatiotoiminta LABlanssi-hankkeessa keskittyy erityisesti uuden ja innovatiivisen toimintamallin luomiseen opetuksen, opiskelijoiden ja työelämän kanssa yhteistyössä. Vastaavaa mallia ensihoitajaopiskelijoiden harjoitteluun ei ole muualla, joten LABlanssissa ollaan todella uuden äärellä.
Kirjoittaja
Kaisa Seppänen on LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija, joka toimii LABlanssi-hankkeessa (LAB 2024) projektipäällikkönä.
Lähteet
LAB. 2024. LABlanssi ‒ Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/lablanssi-etela-karjalan-ensihoidon-oppimisymparisto
Mattila, L. & Mehto, E. 2023. LABlanssi-hankkeen vaikutus ensihoitajaopiskelijan osaamistasoon ja sen kehitykseen hoitotason harjoittelujaksolla. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/819519/Mattila_Mehto.pdf?sequence=2&isAllowed=y