Leikkimieliset pelit opastavat vastuullisuuteen Sysmä Campingilla

Sysmä Camping pyrkii olemaan edelläkävijä kestävän matkailun edistämisessä. Tämä suosittu leirintäalue Päijänteen rannalla osallistui LAB-ammattikorkeakoulun e-Hospitality-hankkeeseen (LAB 2023) kokeilulla, joka pyrkii ohjaamaan asiakkaita oikeanlaiseen toimintaan leikkimielisten pelien avulla. Tavoitteena on tehdä vastuullisista valinnoista hauskaa ja helpompaa. Kokeilu hyödyntää animaatioita, piirroksia ja valokuvia, joiden avulla asiakkaat voivat oppia muun muassa roskien lajittelusta, saunomisesta ja jäteastioiden tyhjentämisestä.

[Alt-teksti: suurehko vanhanaikainen sauna, jonka ylälauteilla istuu kaksi naista lämpimiin vaatteisiin kääriytyneinä. Heidän vieressään seisoo pingviinihahmo. Naisten hengitys höyryää.]
Kuva 1. Mitä tapahtuu, jos saunan pesään panee liian vähän puita. (Kuva: Silvi Kaarakainen)

Vastuullisuutta hauskasti ja pienin askelin

Sysmä Campingin kokeilu onkin yksi vastaus matkailualan haasteisiin ympäristön kannalta kestävämmän toiminnan edistämiseksi ja matkailijoiden kouluttamiseksi vastuullisempaan toimintaan. Leirintäalueilla syntyy usein paljon jätettä, ja moni matkailija saattaa olla tietämätön oikeista käytännöistä. Kokeilussa pyritään ratkaisemaan näitä ongelmia luovalla ja leikkimielisellä tavalla. Asiakkat voivat tutustua tehtäviin etukäteen Sysmä Campingin nettisivuilla tai paikalla ollessaan QR-koodien avulla. Huumorilla höystettyjen tehtävien toivotaan jättävän muistijäljen asiakkaan mieleen pidemmäksikin aikaa.

Opastusta roskien lajitteluun ja grillaamiseen

Pelimuotoiset ohjeistukset tarjoavat asiakkaille interaktiivisen ja mukaansatempaavan tavan oppia. Leirintäalueelle on luotu erilaisia pelejä, joissa asiakkaat joutuvat tekemään valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Nämä valinnat kuvataan animaatioilla ja piirroksilla elävöitetyillä valokuvilla. Esimerkiksi roskien lajittelun osalta asiakkaalle näytetään erilaisia roska-astioita, joista tulee valita oikea. Samalla he saavat tietoa siitä, miten eri materiaalit tulisi lajitella ja kierrättää oikein.

Leirintäalueen saunaan liittyvät pelit tarjoavat hauskaa oppimista saunomisen perinteistä ja käytöstavoista. Asiakkaille näytetään erilaisia tilanteita ja kuvia, joiden avulla he voivat oppia, miten saunassa tulisi käyttäytyä ja mitä erilaisia tapoja saunaan liittyy. Näiden pelien avulla Sysmä Camping haluaa varmistaa, että saunaan menevät asiakkaat noudattavat saunomisen hyviä tapoja ja kunnioittavat suomalaista saunakulttuuria.

Myös grillauspaikalle on tehty ohjeistusta siitä, mitä grillissä saa polttaa ja mitä ei. Grillipaikan yhteydessä olevan jätepisteen osalta on haluttu korostaa, että pullokeräykseen ei pistetä vaikkapa suksisauvoja, vaan ainoastaan pulloja.

[Alt-teksti: Nainen seisoo suurehkon muuratun avogrillin vieressä ojentaen muovipulloa kohti grilliä. Kuvassa on suuri x-merkki osoittamassa, että muovipulloa ei pidä heittää grilliin.]
Kuva 2. Ei muovipulloja grilliin. (Kuva: Silvi Kaarakainen)

Askel uudenlaiseen ohjeistukseen

Leikkimieliset pelit tarjoavat hauskan ja motivoivan tavan oppia uusia asioita vastuullisen matkailun edistämiseksi. Perinteisen ohjeistuksen antamisen sijasta herätellään asiakkaan ajatuksia ja kutkutellaan nauruhermoja. Tämä kokeilu on tärkeä askel kohti kestävämpää matkailua. Sysmä Camping osoittaa esimerkkiä siinä, miten leirintäalueet voivat omalla toiminnallaan edistää ympäristötietoisuutta ja vastuullista matkailua. Leikkimieliset pelit tarjoavat tehokkaan tavan kouluttaa ja ohjata asiakkaita oikeanlaiseen toimintaan.

Elokuussa päättyvässä e-Hospitality-hankkeessa (LAB 2023) onkin pyritty innostamaan matkailualan toimijoita ottamaan käyttöön vastaavanlaisia tunteita herättäviä ratkaisuja paremman asiakaskokemuksen luomiseksi.

Kirjoittaja

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja TKI-asiantuntijana. Erityisesti matkailun kehittäminen, digitaalinen viestintä ja asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä, mutta hän on myös kiinnostunut johtamisesta, ihmisten motivoinnista ja sitouttamisesta sekä verkkokoulutuksen haasteista ja mahdollisuuksista.

Lähteet

LAB. 2023. eHospitality – digivieraanvaraisuutta ja empatiaa digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin uudessa normaalissa. Hanke. Viitattu 26.7.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/e-hospitality-digivieraanvaraisuutta-ja-empatiaa-digitaalisiin-matkailupalvelukohtaamisiin