Mediakasvatus – vinkkejä neuvolaikäisen vanhemmille 

Mediakasvatus on muovautunut aiemmin tunnetuista joukkoviestintäkasvatuksen ja viestintäkasvatuksen termeistä nykyaikaiseen muotoon. Termillä ei kuvata pelkästään tiedottamista ja viestien välittämistä, vaan laajemmin mediakulttuurin ja merkitysten rakentumisen näkökulmaa. Kehityksen myötä onkin tärkeää, että mediakasvatuksella vastataan myös pikkulapsiperheiden tarpeisiin. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2019).  Mediakasvatuksen merkitys on viime vuosikymmenien aikana kasvanut lisääntyneen median käytön myötä. Yhä nuoremmat käyttävät arjessaan enemmän medialaitteita. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2019.)

LAB-ammattikorkeakoulussa suunniteltiin kehittämistehtävänä Mediakasvatus – opas neuvolaikäisen vanhemmille, jonka tarkoituksena on antaa vanhemmille tietoa neuvolaikäisen mediakasvatuksesta ja siitä, mitä median käytössä olisi tärkeä huomioida.  Opas on digitaalinen, ja se otetaan käyttöön Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) alueen hyvinvointineuvoloissa.

Oppaan sisältö

Opas tutustuttaa vanhemmat mediakasvatuksen vaikutuksiin ja apuvälineisiin mediakasvatusta toteutettaessa. Vanhemmat saavat oppaasta tarvittavaa tietoa ajankäytöstä ruudun parissa. Ruutuaika-termi on oppaassa korvattu, koska sen käyttäminen digitaalisen hyvinvoinnin mittarina on havaittu olevan nykypäivänä harhaanjohtava. Älylaitteet ovat muodostuneet välttämättömiksi arjen apuvälineiksi, ja niiden avulla pystytään tekemään myös hyvinvointia edistäviä asioita. (Huotilainen 2021.) 

[Alt-teksti: Oppaan kansikuva esittelee sisällön, muun muassa ikärajat, sovelluksia, mediakasvatus.]
Kuva 1. Mediakasvatus-oppaan sisältö. (Pylvänäinen & Väärä 2022) 

Lasten median käyttöä määrittävät koti, perhe, päiväkoti ja koulut. Kodin ja perheen kasvatuksellinen vastuu on suurin, mutta myös päiväkodin ja koulun mediakasvatus on tärkeässä roolissa. Lapsen kanssa tutustuminen eri mediasisältöihin edesauttaa mediakasvatuksen toteutumista ja samalla osoittaa arvostusta lapsen mielenkiinnon kohteisiin.  (Mediakasvatusseura & Huhtanen 2016.) 

[Alt-teksti: Mediakasvatus-sivun sisältöä, muun muassa: pienelle lapselle opetetaan medianlukutaitoa leikkien, liikkuen, tutkien ja erilaisin ilmaisukeinoin.]
Kuva 2. Mitä mediakasvatus on? (Pylvänäinen & Väärä 2022)

Runsas mediatarjonta ja perheenjäsenten henkilökohtaiset laitteet hankaloittavat vanhempien mediaseurantaa. Vanhempien on hyvä kiinnittää huomiota myös omaan mediankäyttöön. Jos vanhempi käyttää paljon medialaitteita, voi aikaa jäädä vähemmän vuorovaikutukselle. Varhainen vuorovaikutus onkin vauvalle erittäin tärkeää. Usein vanhempien älylaitteiden käyttökulttuuri siirtyy lapsille. (MLL 2021.) 

Ikärajojen merkitys ja lapsille soveltumattoman sisällön näkeminen lapsen kehityksen kannalta voi olla vanhemmille vieras asia. Ikärajasuositukset ohjaavat vanhempia valitsemaan lapsille katsottavaksi sellaista materiaalia, jossa ei ilmene haitallista sisältöä. (Kavi 2022.) Ikärajat ja muut oppaan aihealueet koettiin kehittämistehtävän kannalta oleellisiksi. Oppaan tarkoituksena on herätellä vanhempia mediakasvatukseen liittyvistä aiheista.  

Kirjoittajat 

Anni Pylvänäinen ja Tea Väärä ovat LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoita, jotka tekivät kehittämistehtävän yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksoten) ja LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikön kanssa. 

Anja Liimatainen toimii yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikössä Lappeenrannan kampuksella. 

Lähteet

Huotilainen M. 2021. Miten lasten ja nuorten älylaitteiden käyttöä pitäisi lähestyä? Duodecim. Viitattu 24.2.2022. Saatavissa https://www-duodecimlehti-fi.ezproxy.saimia.fi/xmedia/duo/duo16049.pdf 

Kavi. 2022. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Yleistietoa ikärajoista. Viitattu 24.2.2022. Saatavissa https://kavi.fi/ikarajat/yleistieto/ 

Mediakasvatusseura & Huhtanen E. (toim.) 2016. Lasten mediamaailma pähkinänkuoressa. Viitattu 24.2.2022. Saatavissa https://mediakasvatus.fi/wp-content/uploads/2018/06/Lasten-mediamaailma-pahkinankuoressa-1.pdf 

MLL. 2021. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Vauvana ja taaperona digiajassa. Viitattu 24.2.2022. Saatavissa https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/vauvana-ja-taaperona-digiajassa/

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2019. Medialukutaito Suomessa – Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Viitattu 8.3.2022. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161951/OKM_2019_37.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Linkit

Linkki 1. Pylvänäinen, A. & Väärä, T. 2022. Mediakasvatus – opas neuvolaikäisen vanhemmille. 2022. Prezi. Saatavissa https://prezi.com/view/VmlOOEbDoRIeBuIKZCr5/