Viime aikoina keskustelu tekoälyn ympärillä on käynyt vilkkaana. Etenkin korkeakoulukentällä on pelätty tekoälyn lisäävän opiskeluvilpin yrittämistä. Esiin nousevat vilppitarkoituksen ohella myös tilanteet, joissa tekoäly tuottaa koomista tai täysin epävalidia sisältöä. Vaikka tiedemaailma etsii tapoja tekoälyn hyödyntämiseen oppimisen ja opettamisen tukena (mm. Gašević ym. 2023 ja Kasneci ym. 2023), pysyy keskustelu hyödyistä piilossa. Ehkä siksi, että siitä ei saa aikaan näyttäviä otsikoita tai tykkäyksiä kerääviä meemejä.
OpenAI on kehittänyt ChatGPT:n rinnalla myös palvelun DALL-E 2 (2023), joka tuottaa kirjallisessa muodossa esitetyn toiveen perusteella kuvamateriaalia. Samaan toimintamalliin perustavia palveluja ovat esimerkiksi MidJourney (2023) ja NightCafé (2023).
Miltä abstraktit asiat näyttävät?
Tekoälyn arvo tulee esiin tilanteissa, joissa pitää pystyä arvioimaan jotain hyvin abstraktia asiaa, kuten esimerkiksi tulevaisuuden rataverkkoa tai puista jääkaappia, jossa on puiset kulmat ja neljä osastoa (Kuva 1). Koska näistä ideatason ajatuksista ei ole olemassa konkreettista piirustusta tai artefaktia, joutuu jokainen muodostamaan näistä käsityksen oman mielikuvituksen varassa.
Tuotekehityksen kannalta tämä on haastavaa, koska konseptin toimivuutta pitäisi pystyä tarkastelemaan abstraktien ajatusten sijaan yksityiskohtien kautta. Tekoälyn tuottama kuva muuttaa idean visuaalisen prototyypin asteelle, konkretisoi syntyneitä ideoita ja toimii välineenä ominaisuuksien arvioinnille ja jatkokehityksen tukena.
Tekoälyä ei pitäisi nähdä uhkana. Se ei vie töitä visuaalisten materiaalien tuottajilta. Sen sijaan se antaa mahdollisuuden abstraktien ideoiden näkyväksi tekemiseen myös silloin, kun omat taidot eivät riitä visuaalisen ilmiasun kuvaamiseen tai aikapaine vaatii nopeaa etenemistä. Siksi tekoäly kannattaa ottaa välineeksi palvelu- ja tuotekehitykseen.
Kirjoittaja
Sami Heikkinen on lehtori LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä.
Lähteet
DALL-E 2. 2023. Viitattu 17.2.2023. Saatavissa https://openai.com/dall-e-2/
Gašević, D., Siemens, G. & Sadiq, S. 2023. Empowering learners for the age of artificial intelligence. Computers and Education: Artificial Intelligence. Viitattu 17.2.2023. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100130
Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., Gasser, U., Groh, G., Günnemann, S., Hüllermeier, E., Krusche, S., Kutyniok, G., Michaeli, T., Nerdel, C., Pfeffer, J., Poquet, O., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., Stadler, M., Weller, J., Kuhn, J. & Kasneci, G. 2023. ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models for Education. Viitattu 17.2.2023. Saatavissa https://doi.org/10.35542/osf.io/5er8f
MidJourney. 2023. Viitattu 17.2.2023. Saatavissa https://midjourney.com/
NightCafé 2023. Viitattu 17.2.2023. Saatavissa https://nightcafe.studio/