Mitäpä jos menestyisit pärjäämisen sijaan?

Viimeisten vuosien haasteista ja poikkeuksellisuudesta on puhuttu jo kyllästymiseen saakka, mutta geopoliittinen asema vaikkapa Etelä-Karjalassa on fakta. Faktaa on myös Venäjän kaupan pysähtyminen ja Suomen talouden haasteet. Yhdysvallat tarjoaa Suomelle uuden tai ainakin ennen varsin heikosti hyödynnetyn mahdollisuuden kasvattaa ja kansainvälistyä.

Lappeenrannassa järjestettiin 9.2.2024 Päälliköt lavalla – Suomen mahdollisuudet Yhdysvaltain markkinoilla -tilaisuus, jossa oli puhumassa muun muassa suurlähettiläs Mikko Hautala. Hautala kiteytti yhdysvaltalaisen tavan ajatella yrittämisestä lauseeseen: Yhdysvalloissa halutaan menestyä, ei pelkästään pärjätä. Yhdysvaltalaiset ovat luontevia verkostoitujia, siksi markkinoille ei kannata suunnata yksin. Yhteistyö nousee erittäin tärkeään rooliin puhuttaessa USA:n kokoisesta markkinasta. (Hautala 2024.)

Menestymisen ajatusmaailmaa olisi hyvä opettaa aina alakoulusta alkaen. Yrittäjyyskasvatuksessa on parhaimmillaan kyse juuri siitä, uskalletaan ajatella isosti, uskalletaan tavoitella unelmia ja uskalletaan epäonnistua lannistumatta.

Kuva 1. Paneelikeskustelu yritysten Amerikan mahdollisuuksista. (Kuva: Emma Latvala)

80/20-sääntö

Jarmo Sareva, New Yorkin pääkonsuli, nosti esiin muutamia konkreettisia tekoja, joita Yhdysvaltain markkinoille tähtäävän yrityksen tulee huomioida. Ensinnäkin täytyy ajatella isommin, markkina on valtava, joten se, mikä toimii Suomessa, ei välttämättä toimi siellä. Toisekseen turha vaatimattomuus on jätettävä pois. Isossa kuvassa avainroolissa ovat sosiaaliset taidot sekä esiintyminen. (Sareva 2024.)

Suomalainen osaaminen ja koulutus on korkeatasoista ja arvostettua ympäri maailmaa. Suomalaisille tyypillistä on kuitenkin käyttää 80 % ajasta ja rahasta tuotteen suunnitteluun sekä työstämiseen ja vain 20% markkinointiin, kun lukusuhteen pitäisi olla toisinpäin. (Sareva 2024.)

Business Finlandin Pohjois-Amerikan aluejohtaja Juhani Sirén korosti, että kaupankäynti on todella paljon muutakin kuin pelkkä tuote. USA:ssa ei osteta tuotetta, vaan ratkaisua johonkin ongelmaan, ja siksi tuotteen ja yrityksen tarinalla ja brändillä on siellä erittäin suuri merkitys. (Sirén 2024.)

Huomiota kaupallistamisopetukseen

Jotta yritystoiminnan suhdeluku 80/20 saadaan Suomessakin käännettyä niin, että 80 % käytetään tuotteen markkinointiin, täytyy korkeakouluissa panostaa kaupallistamisopetukseen.

Kaupallistaminen tulee nähdä laajempana asiakasymmärryksenä sekä kykynä kiteyttää tarina ja esiintyä luontevasti. Tulevaisuuden työelämätaidoissa korostuvat sosiaaliset taidot, esiintyminen sekä strateginen ymmärrys.

Kirjoittaja

Emma Latvala työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Business Mill -tiimin tiiminvetäjänä. Yritystoiminnan kehittäminen, muutosvalmiuksien parantaminen sekä elinvoimatyö kuuluvat hänen tehtäviinsä LABin yrityshautomossa Business Millissä.

Lähteet 

Hautala, M. 2024. Esitys tapahtumassa Päälliköt lavalla – Suomen mahdollisuudet Yhdysvaltain markkinoilla. 9.2.2024. Lappeenranta.

Sareva, J. 2024. Esitys tapahtumassa Päälliköt lavalla – Suomen mahdollisuudet Yhdysvaltain markkinoilla. 9.2.2024. Lappeenranta.

Sirén, J. 2024. Esitys tapahtumassa Päälliköt lavalla – Suomen mahdollisuudet Yhdysvaltain markkinoilla. 9.2.2024. Lappeenranta.