Moniosaaminen on pk-yrityksien voimavara

Monissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä työntekijöiden ja linjajohdon toimenkuvat ovat huomattavasti monipuolisempia kuin ammattinimike antaa ymmärtää. Henkilöstön vähäisyys suhteessa liiketoiminnan laajuuteen tuo pakotetun tarpeen laaja-alaiselle osaamiselle. Moniosaaminen nähdään usein yrityksissä arvokkaana resurssina, jota hyödynnetään joustavasti. Miten matemaattisen talouden ja luovan sosiaalisen markkinoinnin osaaminen voidaan hyödyntää optimaalisesti yrityksen kannalta?

Kosonen (2024) toteutti digimarkkinointisuunnitelman Mini Risk -brändin uudelleenlanseeraukselle. Talousjohtajan roolissa Kososen työtehtävät pääsääntöisesti kohdentuvat talouden, henkilöstön ja logistiikan johtamiseen. Siinä missä ydinosaaminen on painottunut numeroihin ja ennustettavuuteen, digitaalisen markkinoinnin suunnittelu vaatii muuttuviin tekijöihin perustuvaa luovuutta.

Moniosaaja työmarkkinoiden yksisarvinen

Osaaminen koostuu ajan saatossa hankitusta ja sovelletusta tiedosta, joka perustuu formaaliin ja informaaliin oppimiseen (Specian 2022). Mannermaan (2024) mukaan työelämä tulee vaatimaan ammatillisen osaamisen lisäksi työntekijätaitoja. Työntekijätaitojen ytimestä löytyvät oman asiantuntijuuden kehittäminen sekä uusien asiasisältöjen ja työskentelytapojen omaksuminen (Mannermaa 2024).

Kuva 1. Moniosaaja kykenee hyödyntämään osaamistaan eri konteksteissa. (markmags 2016)

Moniosaajien tyypillinen ominaisuus on osaamisen hyödyntäminen eri asiayhteyksissä sekä muuntautumiskyvykkyys haastavien työkokonaisuuksien ratkaisuissa. Moniosaajien kuvaaminen laaja-alaisiksi rajoja ylittäviksi ammattilaisiksi ei siis ole sattumaa (Specian 2022). Etenkin itseohjautuvissa töissä laajamittainen osaaminen ja hyvät työntekijätaidot korostuvat (Mannermaa 2024).

Synergiaa taloushallinnosta ja markkinoinnista

Mini Risk -brändin digimarkkinointisuunnitelma sai tukea vahvasta talousasioiden osaamisesta. Kokemus rahallisten tavoitteiden seurannasta, myyntilukujen analysoimisesta ja asiakaskohtaisen kannattavuuden laskemisesta helpotti digimarkkinoinnin kulurakenteen ja tuloksellisuuden hahmottamista.

Digimarkkinointisuunnitelma käsitteli tuttuja työkaluja, kuten SWOT ja SMART Goal, mutta uudenlaisessa kontekstissa (Kosonen 2024). Työkalujen hyödyntäminen käytännön tasolla tarjosi oivalluksia ja uudenlaista perspektiiviä markkinoinnin suunnitelmallisuuteen. Kahden erilaisen liiketoiminnan tukifunktion näkökulman sulautuminen mahdollistaa paremman ymmärryksen liiketoimintaan kokonaisuutena. Se myös helpottaa jatkossa toimimista eri alojen asiantuntijoiden kanssa yhteisen määränpään saavuttamisessa.

Kirjoittajat

Pete Kosonen työskentelee talousjohtajana ja valmistuu LAB-ammattikorkeakoulusta tradenomiksi.

Taina Orpana työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina ja on erityisen kiinnostunut markkinointiviestinnän luovista mahdollisuuksista.

Lähteet

Kosonen, P. 2024. Digimarkkinointisuunnitelma Mini Risk -brändille. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 28.5.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/858507/Kosonen_Pete.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mannermaa, K. 2024 Työntekijätaidot – Käsikirja. Helsinki: Alma Talent.

markmags. 2016. Tekniikka, koulutus, tutkimus. Pixabay. Viitattu 23.5.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/tiede-tekniikkaa-koulutus-tutkimus-1182713/

Specia. 2022. Moniosaaja on laaja-alainen rajoja ylittävä ammattilainen. Viitattu 20.5.2024. Saatavissa https://specia.fi/ajankohtaista/artikkelit/moniosaaja-on-laaja-alainen-rajoja-ylittava-ammattilainen/