Yhdenvertaisuuslain (1325/2014, 7 §) mukaan työnantajalla, jonka palveluksessa on vähintään 30 henkilöä, on oltava suunnitelma toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Henkilöstö on otettava mukaan toimenpiteiden suunnitteluun. Huolella tehty suunnitelma on tärkeä työväline, jolla voidaan tunnistaa ja ehkäistä syrjintää, tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa ja löytää keinoja sen torjumiseen.
Suunnitelman laatiminen alkaa tilannekartoituksella
Ennen varsinaisen suunnitelman laatimista on tarpeen selvittää työpaikan yhdenvertaisuustilanne (kuva 2). Tämän jälkeen työnantaja voi määritellä kehittämistarpeet yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Henkilöstöltä tulisi selvittää, mitkä ovat niitä syrjintäperusteita, joita erityisesti tällä työpaikalla ovat merkityksellisiä. Toimia selvitettäessä tulisi ottaa huomioon muun muassa menettelytavat työhönotossa ja henkilöstöratkaisuissa, miten työtehtävät jaetaan sekä palkkojen ja muiden etuuksien jakamisen perusteet. (Työsuojelu 2021.)
Norlandia Päiväkodit (tekstissä Norlandia-päiväkodit) työllistää 750 varhaiskasvatuksen ammattilaista, ja yritys toimii 40 kunnassa Suomessa. Yrityksessä edistettiin yhdenvertaisuutta keväällä 2021. Yhdenvertaisuussuunnitelman tueksi kaksi LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijaa toteutti kyselyn, jolla selvitettiin, miten yhdenvertaisuus ilmenee tällä hetkellä Norlandia-päiväkodeissa.
Kyselyyn vastasi 44 työntekijää, ja suurin osa heistä koki, että työpaikalla toteutuu yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työntekijöiden kesken. Yhdenvertaisuus (naisten ja miesten välinen tasa-arvo; eri-ikäisten yhdenvertaisuus; vähemmistöjen yhdenvertaisuus) näyttäytyi johdonmukaisesti positiivisena, ja eri osioiden keskiarvot olivat yli 4 Likertin asteikolla 1–5.
Kuitenkin 12 vastaajaa oli nähnyt tai kokenut jotakin syrjintää työpaikallaan. Se oli kohdistunut joko ikään, sukupuoleen, asemaan työyhteisössä, syntyperään, terveydentilaan tai vammaan tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. (Happonen & Haukkasalo 2021.) Tulosten perusteella Norlandia-päiväkodeissa lähdetään laatimaan varsinaista yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja puuttumaan kyselyssä ilmi tulleeseen syrjintään.
Työntekijät mukaan laatimaan suunnitelmaa
Kirjoittajat
Laura Haukkasalo valmistui LAB-ammattikorkeakoulusta sosionomiksi (AMK) keväällä 2021 sosiaalipedagogisen varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehdosta.
Minna Kuvajainen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalalla. Laura Haukkasalon opinnäytetyön ohjaaja.
Lähteet
Happonen, S. & Haukkasalo, L. 2021. Yhdenvertaisuuden toteutuminen Norlandia-päiväkodeissa. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala, sosiaalipedagoginen varhaiskasvatus. [Viitattu 3.6.2021.] Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154863
Työsuojelu 2021. Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu. Yhdenvertaisuuden edistäminen. [Viitattu 2.6.2021]. Saatavissa: https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/yhdenvertaisuus/yhdenvertaisuuden-edistaminen
Yhdenvertaisuuslaki 30.12.2014/1325. Finlex. [Viitattu 3.6.2021]. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325
Kuvat
Kuva 1. Geralt 2021. Analyysi-suurennuslasi-tutkimus-6232545. Pixabay. [Viitattu 3.6.2021]. Saatavissa: https://pixabay.com/fi/illustrations/analyysi-suurennuslasi-tutkimus-6232545/
Kuva 2. Työsuojelu 2021. Toimet yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Yhdenvertaisuuden edistäminen. [Viitattu 2.6.2021]. Saatavissa: https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/yhdenvertaisuus/yhdenvertaisuuden-edistaminen