Onnistunut tiimiytyminen kehittää kansainvälistymisen kokemusta

CC Art Festival on kansainvälinen, monialainen ja -kulttuurinen soveltavan oppimisen intensiiviviikko. Liiketalouden ja muotoilun opiskelijat neljästä eri korkeakoulusta suunnittelevat ja toteuttavat taiteeseen painottuvan tapahtuman kulloinkin vuorossa olevassa kohdemaassa (Orpana & Saros 2022). Kurssi koostuu yhdeksästä verkkotyöpajasta sekä fyysisen liikkuvuuden viikosta.

Tiimiytymisen tukeminen

Opiskelijat jaetaan kuuden hengen tiimeihin osaamisen, kansallisuuden ja tiimiroolien perusteella, ennen kurssin alkua. Tiimiroolit määritetään etukäteen testin avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ja tukea tiimin rakentumista sekä saavuttaa mahdollisimman toimiva tiimidynamiikka.

Tiimien kehittymistä voidaan kuvata vaiheittaisesti: muodostumis-, myrsky-, normalisoitumis-, suoriutumis- ja hajottamisvaiheiden kautta (Tuckman & Jensen 1977, 426). Tiimin muodostumisvaiheessa keskeistä on jäsenten tutustuminen toisiinsa ja yhteisen tavoitteen ymmärtäminen. Myrskyvaiheessa esiin nousevat erimielisyydet ja yksilölliset näkökulmat, kun jäsenet hakevat omaa paikkaansa tiimissä. Normalisoitumisvaiheessa tiimi sopii yhteiset toimintatavat ja keskittyy työskentelemään kohti yhteistä päämäärää. (Institute Project Management 2022.)

Kolmea ensimmäistä tiimiytymisvaihetta tuetaan kanvas-mallilla, jossa tiimit määrittelevät yhteiset tavoitteet, viestintätavat, tarpeet, tarkoituksen ja toimintaperiaatteet. Lisäksi opiskelijat arvioivat tiiminsä vahvuuksia ja kehitysalueita (kuva 1).

[Alt-teksti: kaavio, jonka osia ovat muun muassa common goal, rules and activities, team name, communicate, purpose, strenghts and assets.]
Kuva 1. Tiimikanvas, jolla pyritään vaikuttamaan tiimin muodostukseen. (Kuva: Taina Orpana)

Kanvasin tavoitteena on saattaa tiimejä kohti tiimin muodostuksen suoriutumisvaihetta, joka auttaa tiimejä etenemään tapahtuman suunnittelussa. Kahden ensimmäisen verkkotyöpajan jälkeen tiimikohtaisesti siirtyvät kehittämään tapahtuman ideaa ideointityöpajassa.

Tiimin merkitys suunnitteluvaiheessa

Ideointivaiheen jälkeen siirrytään tapahtuman suunnitteluun palvelumuotoilun, markkinointiviestinnän ja projektinhallinnan työpajoissa, jotka järjestetään samanaikaisesti.

Työpajojen aikana tiimi hajotetaan pohtimaan eri näkökulmilta toteutusta. Työpajojen päätteeksi jäsenet palaavat tiimiin pohtimaan, kuinka työpajoissa syntynyttä tietoa voidaan hyödyntää tapahtuman suunnittelussa.

Tiimit, jotka ovat onnistuneet määrittämään yhteiset toimintatavat, etenevät muita suunnittelussa tehokkaammin. Osa tiimeistä kuitenkin kohtaavat vielä tiimin muodostumis- ja myrskyvaiheen haasteita. On tärkeää siis ymmärtää, ettei tiimin kehitys ole suoraviivainen prosessi.

Tiimin vaikutus toteutukseen ja päätäntään

Fyysisen liikkuvuuden viikolla tiimin jäsenet kohtaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Viikon alkuun kannattaa sisällyttää tiimiytymistä tukevia aktiviteetteja, kuten leikkimielinen kaupunkisuunnistus. Viikon aikataulutuksella on myös keskeinen rooli: tiimihenki ei synny pelkästään ohjatun toiminnan kautta, vaan sille tulee jättää aikaa kehittyä luonnollisesti.

Tapahtuman fyysiseen toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa, sillä tapahtumatilan valmistelu vaatii töitä. Suoriutumisvaiheessa yksilöt sitoutuvat tiimiin ja alkavat työskennellä tehokkaalla ja tuloksellisella otteella kohti tavoitetta (Institute Project Management 2022).  Toteutusvaiheessa tiimien jäsenet usein jakavat vastuita siten, että jokaisella on mahdollisuus vierailla myös muissa tapahtumissa. Tämä vaikuttaa positiivisesti kurssin yhteishenkeen ja kansainvälisen vaihtokokemuksen syntymiseen.

Hajottamisvaiheessa tiimi on saavuttanut tavoitteensa, ja tiimityön päättymistä tulisikin tukea yhteisellä reflektoinnilla (Institute Project Management 2022). Viikon päätteeksi järjestetään lyhyt reflektointihetki. Tiimit käyvät läpi koko kehitysprosessin, arvioivat onnistumistaan ja pohtivat mahdollisia kehityskohteita tulevaisuuden tiimityöskentelyä varten.

Kansainvälistymiseen ja kokemuksen kehittymiseen vaikuttaa olennaisesti oman tiimin onnistuminen. Kokonaisvaltainen onnistumisen tunne syntyy koko kurssin yhteenkuuluvuuden tunteesta, mikä jättää lämpimän muistijäljen vielä pitkään kurssin päättymisen jälkeen.

Kirjoittaja

Taina Orpana työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina ja osallistuu vuosittain Collectio Cultura Art Festival -intensiivikurssin suunnitteluun ja toteutukseen.

Lähteet

Institute Project Management. 2022. The 5 Stages of Team Development: Tuckman’s Model. Viitattu 5.6.2025. Saatavissa https://instituteprojectmanagement.com/blog/the-5-stages-of-team-development/

Orpana, T. & Saros, H. 2022. Ideasta monialaiseen ja kansainväliseen konseptiin – CC Art Festival. LAB Focus. Viitattu 5.6.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/ideasta-monialaiseen-ja-kansainvaliseen-konseptiin-cc-art-festival/

Tuckman, B.W. & Jensen, M.A. 1977. Stages of small-group development revisited. Group and Organization Studies. Vol. 2(4), 419- 27. Viitattu 5.6.2025. Saatavissa https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/105960117700200404