Palvelumuotoilu apuna testaustilaisuuksien suunnittelussa

Loppukäyttäjille järjestettävät tuotteiden tai palveluiden testaustilaisuudet vaativat tarkkaa suunnittelua, jotta palvelukokemus olisi mahdollisimman laadukas. Samalla varmistetaan, että testauksista saadaan tarvittavat tulokset tuotteiden kehittämiseen.

ESSI – Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut –hanke järjesti testaustilaisuuden, jossa loppukäyttäjät testasivat opiskelijoiden toteuttamia apukahva-prototyyppejä. Testaukseen osallistui liikuntarajoitteisia ja näkövammaisia henkilöitä.

Palvelupolku testauspäivän suunnittelun apuna

Palvelupolun luonnostelu alkoi pohtimalla ESSI-tiimin rooleja ja loppukäyttäjien palvelukokemusta. Keskustelujen perusteella luotiin visuaalinen palvelupolku, joka auttoi tiimiä ymmärtämään päivän kulun ja tavoitteet. Ennen testipäivää toteutettiin kaksi harjoitusta, joiden avulla testattiin palvelupolun ja käytännön järjestelyiden toimivuus. Harjoitusten perusteella testaustilaisuus oli toimiva ja pienet virheet pystyttiin korjaamaan.

Visualisoitu palvelupolku-kaavio, joka esittää palveluprosessin vaiheet: testaajan saapuminen, esihaastattelu, testaus, jälkihaastattelu ja poistuminen. Kaavio kuvaa myös kunkin vaiheen aikana eri rooleissa toimivien henkilöiden, kuten testaajan, ohjaajan, haastattelijan, testauksen ohjaajan ja laitteiston hallinnoijan, tehtävät ja toiminnot.
Kuva 1. Visualisoitu palvelupolku. (Kuva: Erika Honkala)

Testauspäivä loi merkityksellisyyden tunnetta

Harjoitusten jälkeen järjestetty testauspäivä oli tarkasti aikataulutettu etukäteen. Viisi kohderyhmän edustajaa oli varannut testausajan oman aikataulunsa mukaan. Päivä alkoi esihaastattelulla, jossa käytiin läpi ajatuksia liittyen testattaviin tuotteisiin eli apukahvoihin sekä testaajan odotuksia prototyypeiltä ja testaushetkestä. Haastattelun jälkeen testaaja kiersi LABin Asumisen laboratoriossa eri pisteillä testaamassa prototyyppejä ja ilmaisi ääneen mietteitään, jotta ajatukset ja kommentit saatiin äänitallenteelle. Testauksen jälkeen järjestettiin jälkihaastattelu, jossa kerrattiin osallistujan kokemukset prototyypeistä ja otettiin vastaan palautteet koko testauksesta. Päivä päättyi yhteenvetoon, jossa kerrottiin seuraavista askeleista ja kiitettiin osallistumisesta.

Testauspäivän aikataulu, jossa näkyy 1. testausjakson eri vaiheet: esihaastattelu, testaus ja jälkihaastattelu.
Kuva 2. Testauspäivän aikataulu. (Kuva: Sini Roine)

Suunnitelmallisuuden ansiosta testipäivä sujui jouhevasti ja osallistujat olivat tyytyväisiä. He ilmaisivat tuntevansa, että heidän mielipiteensä olivat aidosti merkityksellisiä ja tärkeitä. Tämä palaute oli arvokasta, sillä se korosti onnistuneiden järjestelyjen ja huolellisen suunnittelun merkitystä. Järjestelyiden parantamiseen liittyvät palautteet mahdollistavat palvelun jatkuvan kehityksen ja toiminnan parantamisen. LABin Asumisen laboratorio ympäristönä herätti mielenkiintoa ja loi realistisen ja miellyttävän ilmapiirin, mikä vaikutti myönteisesti haastatteluihin ja testaukseen. Testipäivä osoitti, että huolellinen suunnittelu, osallistujien huomioiminen ja selkeä palvelupolku loivat hyvät edellytykset sujuvalle testipäivälle.

Hanke järjestää syksyn aikana kaksi testipäivää uusille prototyypeille. Osallistujilta saatu arvokas materiaali analysoidaan ja tuloksista toteutetaan yhteenvetoja. Nämä tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan ensi vuoden alussa hankkeen julkaisussa.

Jälkihaastattelutilanne asumisen laboratorion keittiönpöydän ääressä. Haastattelija esittää kysymyksiä, kirjuri tekee muistiinpanoja, ja testaaja vastaa kysymyksiin samalla nauttien tarjottavia testauksen jälkeen.
Kuva 3. Testauspäivän haastattelu LABin Asumisen laboratoriossa. (Kuva: Waltteri Aronen)

Kirjoittajat

Erika Honkala toimii palvelumuotoilun harjoittelijana LAB-ammattikorkeakoulun ESSI – Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut – hankkeessa. Hän sai arvokasta osaamista ja kokemusta testipäivän haastatteluista, testauksesta ja tulosten analysoinnista.

Sini Roine toimii LAB-ammattikorkeakoulun ESSI – Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut -hankkeen projektipäällikkönä. Hän työskentelee mielellään opiskelijoiden kanssa integroiden hankkeen toimenpiteitä kurssitoteutuksiin ja harjoittelujaksoihin.