Teollinen internet (IoT) on mullistanut teollisuuden palveluliiketoiminnan. Pelkkä laitteiden yhdistäminen verkkoon ei kuitenkaan vielä tuo liiketoimintahyötyjä. Tarvitaan kokonaisvaltainen strategia, jossa huomioidaan sekä teknologian että palveluliiketoiminnan näkökulmat. Tavoitteena on ratkaista todellisia ongelmia ja tuoda aidosti lisäarvoa asiakkaille.
IoT-palveluiden hyödyt korostuvat erityisesti taloudellisesti haastavina aikoina. Kun asiakkailla ei ole mahdollisuutta investoida uusiin laitteisiin, on entistä tärkeämpää saada nykyisistä laitteista mahdollisimman paljon irti. Tämä edellyttää tehokasta kunnossapitoa ja optimointia, joissa IoT-ratkaisut ovat avainasemassa. (MacDonald 2023.)
Palveluliiketoimintaan siirtyminen
Perinteisesti teollisuusyritykset ovat myyneet laitteita, mutta nyt trendi on siirtyä kohti palveluliiketoimintaa. Sen sijaan, että asiakas ostaisi kalliin tuotantokoneen, hän voi ostaa tietyn määrän tuotantokapasiteettia kuukaudessa. Tällöin laitevalmistaja vastaa koneen ylläpidosta ja uusimisesta tarvittaessa. Tämä muutos vaatii yrityksiltä merkittävää uudistumista, sillä se vaikuttaa niin myyntiin, hinnoitteluun kuin talouden raportointiinkin. (MacDonald 2023.)
Palveluliiketoimintaan siirtyminen tekee huoltotoiminnasta entistä kriittisempää, sillä nyt laitevalmistaja vastaa koneiden toiminnasta ja tuotannon tehokkuudesta. IoT-ratkaisut mahdollistavat laitteiden etävalvonnan ja ennakoivan huollon, mikä auttaa varmistamaan palvelulupausten täyttämisen kustannustehokkaasti.
Asiakkailla on usein eri valmistajien laitteita, mikä luo haasteita IoT-palveluiden toteutukselle. Vaikka laitevalmistajat haluaisivat asiakkaiden käyttävän heidän omia järjestelmiään, tarvitaan myös alustariippumattomia ratkaisuja, jotka mahdollistavat eri laitteiden hallinnan yhtenäisesti. Tämä on johtanut kilpailuun, jossa laitevalmistajat pyrkivät laajentamaan palveluitaan myös kilpailijoiden laitteisiin.
Seitsemän avainta menestykseen
IoT-palveluiden kehittämisessä on tärkeää lähteä liikkeelle liiketoiminnan tarpeista, ei teknologiasta. Ensimmäinen askel on tunnistaa ongelma, jota lähdetään ratkaisemaan. On myös varmistettava, että valittu ratkaisu on skaalautuva ja että sitä voidaan hyödyntää myöhemmin muissakin kohteissa.
Teknologiakumppaneiden valinta on kriittistä. Kumppanin tulisi ymmärtää toimialan erityispiirteet ja kyetä tukemaan ratkaisun käyttöönottoa ja ylläpitoa globaalisti. Pelkkä hieno teknologia ei riitä, vaan tarvitaan myös osaamista sen jalkauttamiseen käytäntöön.
IoT-palveluiden kehittämisessä on tärkeää huomioida myös asiakkaiden tarpeiden muuttuminen. Taloudellisesti haastavina aikoina asiakkaat etsivät tapoja säästää kustannuksia ja tehostaa toimintaa. IoT-ratkaisut voivat auttaa tässä, mutta ne pitää paketoida asiakkaille helposti hankittavaan muotoon.
Digitalisaation vaikutus palveluihin
Digitalisaatio muuttaa merkittävästi teollisuuden palveluliiketoimintaa. Paschou ym. (2023) ovat tunnistaneet, että IoT-teknologian hyödyntäminen mahdollistaa uudenlaisten palvelumallien kehittämisen. Kun laitteista saadaan reaaliaikaista dataa, voidaan palveluita räätälöidä entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Esimerkiksi huoltopalvelut on mahdollista ajoittaa optimaalisesti tuotannon kannalta ja samalla tarjota asiakkaille näkyvyyttä laitteiden toimintaan.
Palveluliiketoimintaan siirtyminen ei kuitenkaan ole helppoa. Se vaatii yrityksiltä uudenlaista osaamista ja kykyä yhdistää teknologinen ja kaupallinen näkökulma. Onnistuessaan muutos voi kuitenkin tuoda merkittävää kilpailuetua ja auttaa rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Kirjoittaja
Sami Heikkinen, FM, KTM, on lehtori LAB-ammattikorkeakoulussa ja uskoo IoT:n mahdollisuuksiin palveluliiketoiminnan kehittämisessä.
Lähteet
MacDonald, C. 2023. Seven Keys to Improve Service with the IoT. Buzzsprout. Viitattu 14.12.2024. Saatavissa https://www.buzzsprout.com/804458/episodes/12768619
OpenClipart-Vectors. 2017. Merkki, olento, robotti. Pixabay. Viitattu 14.12.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/vectors/merkki-olento-robotti-2023874/
Paschou, T., Rapaccini, M., Adrodegari, F., & Saccani, N. 2020. Digital servitization in manufacturing: A systematic literature review and research agenda. Industrial Marketing Management, 89, 278–292.
Tumisu. 2019. Robo, neuvonantaja, investointeja. Pixabay. Viitattu 14.12.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/robo-neuvonantaja-investointeja-4638382/