Sosiaalisesti kömpelö tekoäly ei innosta oppimaan kieliä

Keskustelevan tekoälyn suosio on kasvanut eritoten OpenAI:n ChatGPT:n julkaisun myötä. Linkki ChatGPT:n verkkosivustolle. Ajasta ja paikasta vapaa kielenoppiminen mahdollistuu, kun aktiivisen opettajan roolin ottaakin tekoäly ja opiskelu tapahtuu kännykällä. Mallissa opettaja siirtyy ennemmin seuraamaan ja mahdollistamaan oppimista, kun oppija on vuorovaikutuksessa aina läsnä olevan tekoälyn kanssa. Tekoälyn käyttö ammatillisena tukena ja opiskelussa onkin suosituimpia tapoja hyödyntää tätä uutta teknologiaa (Zao-Sanders 2024).

Kielenopiskelun ala kehittyy nopeasti ja sovellukset pyrkivät reagoimaan uusiin tekoälyn mahdollistamiin ratkaisuihin. Tekoälysovelluksia kehittäessä on hyvä huomata, että jopa kolme neljästä käyttäjästä on huolissaan tekoälyn epäeettisestä käytöstä ja 80 % mielestä on tärkeää, että ihminen validoi tekoälyn tuottaman materiaalin (Salesforce 2024).

Puhekuplia ja kahdet päällekkäiset kasvot havainnollistamassa tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutusta.
Kuva 1. Personifioituun tekoälyyn on helpompi suhtautua vastaanotttavasti. (Kuva: Masi Ala-Hannula)

Ihmisen ja koneen kohtaaminen

LABin S2.AI: Tekoälyavusteista ammattisuomea maahanmuuttajille -hankkeessa luotiin malli tekoälyavusteiseen ammattikielen jatkuvaan oppimiseen. Linkki hankkeen verkkosivuille. Lisäksi tuettiin kansainvälisten opiskelijoiden osallisuuden kokemusta ja kerättiin tutkimusaineistoa pedagogisten menetelmien muovautumisesta eri kulttuuritaustoihin. Hankkeen hengessä toteutettiin myös opiskelijaprojektina yhteistyöyrityksen kielenoppimiseen tarkoitetun sovelluksen visuaalista suunnittelua. Kehitteillä olevassa tekoälypohjaisessa sovelluksessa opettaja on läsnä ja valvoo oppijan etenemistä samalla kun opiskelija on dialogissa AI:n kanssa. Suunnittelutyössä etsittiin keinoja, joilla teknologian ja ihmisen kohtaamisesta voitaisiin muovata humaanimpi käyttäjäkokemus. Tärkeimmiksi nousivat empatiakartta, jolla hahmoteltiin käyttäjän tunteita ja tarpeita ja personifikaatio, jota käytettiin sovelluksen taustalla toimivan tekoälyn inhimillistämiseksi.

Opiskelija tulisi kohdata tavalla, jossa hän tuntee, että häntä ja hänen kulttuuriaan kunnioitetaan. Tämän kohtaamisen muotoiluun auttaa muotoilussa käytetty empatiakartta (Gray 2017). Empatiakartalla kartoitetaan käyttäjän tunteita eri konteksteissa, jolloin palvelun mukauttaminen on laadukkaampaa. 73 % käyttäjistä odottaa parempaa personointia ja 80 % kertoo käyttäjäkokemuksen olevan jopa tärkeämpi kuin itse palvelu tai tuote (Salesforce 2024).

Personifikaatio muuttaa elottoman elolliseksi. Esimerkiksi saduissa esineet ja asiat voivat auttaa päähenkilöä seikkailussa. Sovelluksen demoversion tekoäly tuntui etäiseltä. Ratkaisu oli antaa sille kasvot, eli luoda hahmo. Näin käyttäjästä tuntuisi kuin hän juttelisi suoraan jonkun kanssa. Samalla se toimisi sovelluksen maskottina ja tunnistettavana osana brändiä. Hahmon käyttöä kielenoppimisen sovelluksissa hyödyntävät muutkin. Esimerkiksi tunnetuin kielenoppimisen sovellus Duolingo (Linkki Duolingon verkkosivulle) tarjoilee oppijalle tehtäviä persoonallisten hahmojen kautta ja Mondlyyn on tulossa nimetty tekoäly, LUNA, jolla on ihmisen kasvot ja se käy keskustelua käyttäjän kanssa. Linkki Mondly-kielenopiskelun verkkosivujen etusivulle.

Kieli on sosiaalinen käyttöliittymä

Puhuttu kieli ei elä tyhjiössä. Se syntyy sosiaalisista tarpeista ja kehitys on sidoksissa sosiaalisiin prosesseihin. Tekoälypohjaisten kieltenoppimissovellutusten kehittämisessä olisikin tärkeä huomioida vuorovaikutuksen keskeinen rooli oppimisen, mutta myös empaattisen kohtaamisen mahdollistamiseksi. Ja lisäksi tietenkin varmistaa, että oppimateriaalissa käytetty kieli on laadukasta, virheetöntä ja kontekstitietoista.

Kirjoittajat

Marion Robinson on LAB Muotoiluinstituutin graafisen suunnittelun lehtori, joka toimi hankkeessa monikielisen muotoilun asiantuntijana.

Ilmari Pohjolainen ja Masi Ala-Hannula opiskelevat graafista suunnittelua LAB Muotoiluinstituutissa. He olivat mukana suunnittelemassa kielenoppimiseen tarkoitetun sovelluksen visuaalisuutta ja käytettävyyttä Brand Studiossa.

Lähteet

Gray, D. 2017. Updated Empathy Map Canvas. Viitattu 12.6.2024. Saatavissa https://medium.com/@davegray/updated-empathy-map-canvas-46df22df3c8a

Salesforce. 2014. What Are Customer Expectations, and How Have They Changed? Viitattu 12.6.2024. Saatavissa https://www.salesforce.com/resources/articles/customer-expectations/

Zao-Sanders, M. 2024. Harvard Business Review. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://hbr.org/2024/03/how-people-are-really-using-genai

Linkit

Linkki 1. OpenAI. 2024. Introducing ChatGPT. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa  https://openai.com/index/chatgpt/

Linkki 2. LAB-ammattikorkeakoulu. 2024. S2.AI: Tekoälyavusteista ammattisuomea maahanmuuttajille. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/s2ai-tekoalyavusteista-ammattisuomea-maahanmuuttajille

Linkki 3. DuoLingo. 2024. DuoLingon englanninkieliset verkkosivut. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://www.duolingo.com/

Linkki 4. Mondly. 2024. Mondlyn englanninkieliset verkkosivut. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://get.mondly.com/luna/