Sosionomien harjoitteluille laatusuositukset

Sosionomien korkeakoulututkintoon johtavasta koulutuksesta noin viidesosa on ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Työelämässä tapahtuva harjoittelu mahdollistaa opiskelijalle perehtymisen sosiaalialan käytännön työhön ja sillä on merkittävä rooli oppimisen kannalta (Landgrén 2023). Sosiaalialan ammattikorkeakouluissa toteutetaan harjoittelujärjestelyjä suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja ohjatusti omien hyvien käytänteiden mukaisesti (Helminen 2021).

Kuva 1. Opiskeluaikana kerrytetään harjoitteluissa oman alan työkokemusta ja luodaan ammatillisia verkostoja. (Millennial 2018)

Terveysalan ammattikorkeakoulutuksen harjoitteluja ohjaa valtakunnalliset laatusuosituksen (Jokelainen ym. 2020). Ammattikorkeakoulujen sosionomikoulutuksissa harjoittelujen laatusuositusta pidetään myös tarpeellisena. Sosionomeja (AMK) koskevassa suosituksessa tulee kuitenkin ottaa huomioon sosionomikoulutuksen sekä sosiaalialan lähtökohdat ja erityisyydet. (Helminen 2021.)

Suositusten laatiminen ammattikorkeakoulujen yhteisessä työryhmässä

Harjoittelun suositusten laatiminen aloitettiin nykytilan kartoituksella, jossa kuvattiin työryhmään osallistuvien viiden ammattikorkeakoulun osalta sosionomiopiskelijan harjoittelunpolkua, harjoitteluihin liittyviä ohjauskäytänteitä sekä niiden samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Taustamateriaalina kartoitettiin sosiaalialan harjoittelua ohjaavaa lainsäädäntöä ja selvityksiä asiasta. Työryhmä arvioi lisäksi, miltä osin jo olemassa olevia terveysalan harjoittelujen laatusuosituksia ammattikorkeakouluille voidaan hyödyntää tässä yhteydessä.

Nykytilan kartoituksen pohjalta tunnistettiin opiskelijan harjoittelupolusta ne asiat ja tekijät, joihin tarvitaan yhteisiä linjauksia. Kartoituksen analysoinnin pohjalta työryhmässä laadittiin luonnos suosituksista, jotka esiteltiin AMK-verkoston työvaliokunnalle. Työvaliokunnan antamien tarkennuspyyntöjen ja ohjaavan palautteen pohjalta työstettiin valmiit laatusuositukset.

Sosiaalialan harjoittelujen suositukset ammattikorkeakouluille

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun suositukset (Koivisto ym. 2024) on jaoteltu opiskelijan harjoitteluprosessin vaiheiden mukaan tarkasteltavaksi ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja harjoittelun jälkeen. Suosituksissa on linjauksia harjoittelun oppimisympäristöstä ja harjoittelun suorittamisesta sekä minkälaisia valmiuksia opiskelijalla tulee olla ennen harjoittelun suorittamista. Suosituksissa on huomioitu myös ammattikorkeakoulun työelämän yhteistyö.

Työryhmätyöskentely ja harjoittelukäytänteiden jakaminen on mahdollistanut yhtenäisten toimintatapojen kehittämisen. Harjoittelujen yhdenmukaisuus tukee opiskelijan ammatillista kasvua sosiaalialan ammattilaiseksi ja varmistaa, että sosionomien (AMK) ammatillinen osaaminen on laadukasta työelämässä.​ Sosionomien ammattitaitoa edistävän harjoittelun suositukset on julkaistu huhtikuussa sosiaalialan AMK-verkostopäivillä.

Kirjoittaja


Kati Ojala toimii sosionomikoulutuksen lehtorina sekä harjoitteluvastaavana ja edusti LAB-ammattikorkeakoulua harjoittelun suositukset laatineessa valtakunnallisessa työryhmässä.

Lähteet

Helminen, J. 2021. Harjoittelu ammattitaitoa edistämässä – kartoitus ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta sosionomikoulutuksessa. Diak Puheenvuoro 37. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.4.2024. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0

Jokelainen, M., Jumisko, E., Kullas-Nyman, L., Kylmälä, A., Lehtola, K., Ritsilä, J., & Suua, P. 2020. Terveysalan harjoittelun laatusuositus ammattikorkeakouluille. Suomen ammattikorkeakoulujen terveysalan koulutuksen verkosto ja Savonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.4.2024. Saatavissa https://amkterveysala.files.wordpress.com/2020/04/laatusuositukset-2020-julkaisu.pdf

Koivisto, M., Niinimäki, A., Niemelä, J., Nisula, M., & Ojala, K. 2024. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun suositus 2024. SOAMK. Viitattu 18.4.2024. Saatavissa https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/verkostopaivat-ja-seminaarit/

Landgrén, S. 2023. Vastavalmistuneiden urapolut 2023. Vuosina 2021–2022 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään sekä kokemukset saadusta koulutuksesta. Talentia. Viitattu 18.4.2024. Saatavissa https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/01/talentia_vastavalmistuneiden-urapolut-2023.pdf

Millennial, B. 2018. Aikuinen, bisnesnainen, harjoittelijoita, istua. Pexels. Viitattu 18.4.2024. Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/1438072/