Teknologia avaa suuret areenat pienille seuroille

Lahtelaisten pääsarjajoukkueiden talous on puhuttanut kuluneen talven aikana. Pelicans on nostanut lipunhintojaan jääkiekon pudotuspeleihin maksimoidakseen tuottonsa (Savonen 2024). FC Lahti tuskailee, kun se on jäämässä ilman edustustiloja katsomoksi kutistuneen Kisapuiston stadionhankkeen kanssa (Uusitupa 2024). Lahti Basketballin toiminnanjohtaja joutuu tekemään usean ihmisen työt jokaisen koripallopelin järjestämiseksi (Urpunen 2024). Kasvu helpottuisi, mikäli varainhankinta olisi monipuolisempaa.

Pientä ja perinteistä

Suomalaisten pääsarjajoukkueiden liiketoiminta on varsin pientä, ja paikallisten markkinoiden näkökulmasta kasvun mahdollisuudet ovat rajalliset. Monella paikkakunnalla toiminta on tappiollista ja riippuu intohimoisista mesenaateista. (Karjalainen 2024; Silvennoinen 2023; Kuisma 2024). Markkinointi on perinteistä ja asiakashankinnassa luotetaan “perustuotteeseen”, eli lajin kiinnostavuuteen ja ottelutapahtumaan, sen sijaan että lisätuloja haettaisiin uusin keinoin. (Kalliokoski 2023). Urheiluseuroista puhuttaessa mieleen tulevatkin perinteiset kentät ja kaukalot. Teknologia avaa kuitenkin uusia areenoita, joilla myös pienemmät seurat voivat menestyä, mikäli niitä käytetään fiksusti.

Mieskatsoja jalkapallo-ottelussa kuvaamassa puhelimellaan kenttätapahtumia.
 Kuva 1. Teknologia kulkee katsojan mukana tapahtumiin, ja avaa samalla urheiluseuroille ovia uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. (Kuva: Greyerbaby 2014)

Fokus kohti katsojaa

Päijät-Hämeessä urheilu- ja liikuntaseurojen digiosaamista on kehitetty useissa hankkeissa, joissa teknologiota on opeteltu oman toiminnan tehostamisessa ja arjen toimintojen sujuvoittamisessa (Suomen Liikunnan Alueet ry 2023; Kangas & Orpana 2023).

Jos halutaan kehittää liiketoimintaa, katse tulee kuitenkin kääntää omasta tekemisestä asiakaskokemukseen. Konsulttiyhtiö Deloitten (Giorgio et al. 2023) mukaan vuosi 2023 oli merkittävä käännekohta urheilutapahtumien digitaalisessa immersiossa, eli asiakkaiden muuntumisen passiivisista katsojista vuorovaikutteisiksi kokijoiksi. Erityisesti milleniaalit ja Z-sukupolvi odottavat livestriimistä lainattuja ominaisuuksia myös fyysisiltä urheilutapahtumilta. He haluavat olla aktiivisia toimijoita, jotka käyttävät älylaitettaan kommentoidakseen, nähdäkseen tilanteita eri kuvakulmista, sekä odottaen erilaisia AR-sisältöjä, kuten pelaajakohtaisia tilastoja (Rawat et al. 2024).

Teknologia tapahtuman ytimeen

Digitaalinen teknologia tarjoaa potentiaalia houkutella ja sitouttaa sekä nykyisiä että uusia faneja. Esimerkiksi FC Lahti voisi varustaa harjoituskenttänsä tuhannen euron älykkäällä monikamerateknologialla, mahdollistaen suoratoiston useista kuvakulmista ja fanien osallistamisen esimerkiksi verkkokeskusteluun YouTubessa (My Action Sports 2023; Rawat et al. 2024). Kansainvälisesti vastaavia esimerkkejä on jo. 2016 perustettu Hashtag United, englantilainen alasarjajalkapallojoukkue on kerännyt liki miljoona seuraajaa ympäri maailmaa ja sponsorituloja yhdistämällä e-sportsista tuttuja vaikuttamisen elementtejä reaalimaailman fanikokemukseen, digitaalisia markkinointi- ja viestintäkanavia ja YouTubea luovasti hyödyntäen (Bysouth 2018). 

Digitaalisilla alustoilla pienikin voi kasvaa globaalisti, mikäli teknologia nähdään perustuotteen, urheilutapahtuman ytimessä. Tässä ei pelkkä digiosaaminen riitä. Tarvitaan luovaa ajattelua ja kykyä innovoida sykähdyttävämpien asiakaskokemusten kehittämiseksi.

Kirjoittaja

Ari Hautaniemi työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana.

Lähteet

Bysouth, A. 2018. Hashtag United & the YouTube generation: Football’s future? BBC Sport. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.bbc.com/sport/football/36991332

Greyerbaby. 2014. man-535872-1280. Pixabay. Viitattu 12.4.2024. Saatavissa https://pixabay.com/photos/man-iphone-taking-picture-phone-535872/

Giorgio, P., Jarvis, D., Auxier, B., Bobich, H. & Harwood, K. 2023. 2023 sports fan insights: The beginning of the immersive sports era. Viitattu 10.4.2023. Saatavissa https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/media-and-entertainment/immersive-sports-fandom.html

Kalliokoski, M. 2023. Jalkapallomarkkinoinnin nykytila ja potentiaali Suomessa. AMK-opinnäytetyö. Metropolia-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Viitattu 4.4.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614755

Kangas, S. & Orpana, T. 2023. Urheiluseuroille lisää digi- ja kehittämisosaamista, osa 9. LAB Focus. Viitattu 10.4.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/urheiluseuroille-lisaa-digi-ja-kehittamisosaamista-osa-9/

Karjalainen, A. 2024. Oulussa on sijoittaja, joka kuittaa järkälemäiset tappiot joka vuosi – ”Olen hurahtanut”. Iltalehti. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.iltalehti.fi/veikkausliiga/a/e18080dc-2f9d-47be-8f4d-00f35146dec2

Kuisma, J. 2024. Kaksi rikasta omistajaa. Helsingin Sanomat. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010320611.html

My Action Sports. 2023. Mevo. Viitattu 7.4.2024. Saatavissa https://support.myactionsport.com/hardware/cameras/mevo/

Rawat, A., Auxier, B. & Giorgio, P. 2024. Fans want to enhance their in-person professional sports experiences through technology. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www2.deloitte.com/xe/en/insights/industry/technology/fans-want-more-tech-features-during-in-stadium-experience.html

Savonen, I. 2024. Pelicansin ronski lipputempaus herätti huomiota – seurapomo kuittaa: “Jollain tämä pitää rahoittaa”. MTV3. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pelicansin-ronski-lipputempaus-heratti-huomiota-seurapomo-kuittaa-jollain-tama-pitaa-rahoittaa/8902154#gs.7qeun1

Silvennoinen, S. 2023. Meneekö liigaseuroja konkurssiin? Jukurien, Sportin ja SaiPan talous karmeassa kunnossa. Iltalehti. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.iltalehti.fi/smliiga/a/81a63fba-bc6c-4360-823c-cbb7ef43ec7c

Suomen Liikunnan Alueet ry. 2023. Liikunnan alueiden digi-hankkeet. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.olympiakomitea.fi/uploads/sites/1/2023/02/b27a83fb-digihankkeet-liikunnan-alueilla_seuratoiminnan-verkostopaivat-8.-9.2.2023.pdf

Urpunen, J. 2024. “Olen roikkunut reunalla, mennyt ylikin” – Lahti Basketballin toiminnanjohtaja Roope Suonio raataa uupumuksen partaalla. Etelä-Suomen Sanomat. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.ess.fi/paikalliset/6637760

Uusitupa, I. 2024. Lahden stadionhanke syöksyy kohti umpikujaa – FC Lahdelta täystyrmäys. Helsingin Sanomat. Viitattu 10.4.2024. Saatavissa https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010147132.html