Teknologiamessut suoraan kotitoimistoon

Jo viidennen kerran järjestetty IoT Nordic & The Business of Digital 2020 -tapahtuma keräsi 21.–22.10.2020 yhteen 40 seminaaripuhujaa, useita alan yrityksiä ja noin tuhat osallistujaa (Nordic IoT week 2020.). Ainoa poikkeus neljään aiemmin järjestettyyn tapahtumaan oli, että nyt tapahtumaa ei pidettykään Helsingissä Kattilahallilla, vaan täysin virtuaalisesti.  

Kuva, joka sisältää kohteen elektroniikka, näyttö, tietokone

Kuvaus luotu automaattisesti
Kuva 1: Etätyöpöydältä kaksipäiväiseen IoT-virtuaalitapahtumaan. Kuva: Neea Similä.

Business As Unusual on uusi normaali 

Yksi covid-19-viruksen selkeimmin näkyvä vaikutus on ollut ihmisten matkustamisen ja kokoontumisien rajoittaminen. Perinteisesti messut ja eri alojen verkostoitumistapahtumat ovat olleet tärkeitä kohtaamispaikkoja ja uuden teknologian esiintuomismahdollisuuksia. Uusi tilanne on haastanut tapahtumajärjestäjiä luomaan uudenlaisia mahdollisuuksia. Digitalisaatio on tarjonnut tähän vaihtoehtoja ja erilaisia kokeiluja on näkynyt aina pienemmistä sosiaalisen median tapahtumista isompiin kokonaisuuksiin.  

IoT Nordic -tapahtuma on hyvä esimerkki yhden alan erikoistuneesta seminaari- ja verkostoitumistapahtumasta. Alun perin tapahtuman piti olla huhtikuussa Helsingissä, mutta nyt se järjestettiin lokakuussa täysin virtuaalisesti. Tapahtuman avauspuheenvuorossa Jochen-Thomas Morr keskittyikin haasteiden voittamiseen ja totesi, että myös digitalisaation ja IoT:n (Internet of Things) merkitys yrityksille on muuttunut. Aiemmin pyrittiin luomaan vain tuottojen kasvua, mutta nyt kehitys suuntaa enemmän toimintavarmuuteen. (Morr 2020.) 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti

Kuvaus luotu automaattisesti
Kuva 2: Tapahtumassa pystyi valitsemaan, seurasiko live-luentoa, vai siirtyikö muihin tapahtuman osioihin. Kuva: Neea Similä.

Osallistujan haasteet virtuaalitapahtumissa 

Kaksipäiväinen virtuaalitapahtuma oli toteutettu Swapcard-alustalla, joka mahdollisti tapahtuman jakamisen useisiin osa-alueisiin aina live-ohjelmasta päälavalla kahdenkeskisiin verkostoitumistapaamisiin yrityksien tai toisten osallistujien kanssa, ja osallistujat pystyivät rakentamaan sovellukseen oman tapahtumakalenterinsa (Swapcard 2020.).  

Tapahtumien järjestäjien lisäksi uudenlaiset tavat vaativat sopeutumista myös osallistujien puolelta. Vaikka teknisesti tapahtuma oli erittäin onnistunut, on aivan erilaista osallistua tapahtumiin omalta etätyöpisteeltä kuin mennä muiden osallistujien joukkoon paikan päälle. IoT Nordic -tapahtumassa oli mahdollistettu osallistujien välinen verkostoituminen henkilökohtaisen ajanvarausjärjestelmän kautta, mutta voi olla melko suuri kynnys varata keskusteluaikaa vieraan ihmisen tapahtumakalenterista. Toistaiseksi monille olisi todennäköisesti helpompaa aloittaa keskustelu seminaarisalin vierustoverin kanssa tai mennä tauolla kahvikupin kanssa kiinnostavien ihmisten joukkoon.  

Jatkossa osallistujiltakin edellytetään erilaista asennetta ja otetta osallistumiseen. Jos haluaa verkostoitua ja pysyä kehityksessä mukana, on panostettava uusien tapojen oppimiseen. 

Kirjoittaja 

Neea Similä työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana, ITKO (Yrityslähtöiset IoT-ratkaisut ja Koneoppiminen) ja Skaala -hankkeiden projektipäällikkönä. 

Lähteet 

Nordic IoT week. 2020. Business as unusal. [Viitattu 22.10.2020]. Saatavissa: https://www.nordiciotweek.com/ 

Morr, J-H. 2020. From Concept to Reality. Esitys IoT Nordic & The Business of Digital 2020 -konferenssissa 21.10.2020.     

Swapcard. 2020. Engage & Connect people at Virtual & Hybrid Events. [Viitattu 22.10.2020]. Saatavissa: https://www.swapcard.com/   

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *