Tekoäly on mullistamassa liiketoimintaa kaikilla aloilla, mukaan lukien luovat alat. Se tarjoaa taiteilijoille, suunnittelijoille ja kulttuurialan ammattilaisille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. LuovAIn!-hanke (LAB 2024a), joka alkoi tammikuussa 2024 neljän suomalaisen korkeakoulun voimin, tukee luovan alan ammattilaisia yhdistämään tekoälyn tuotteidensa ja palveluidensa kehitykseen sekä omaksumaan uusia liiketoimintamalleja. Tekoälyn hyödyntäminen luovilla aloilla luo uusia mahdollisuuksia, jotka voivat perusteellisesti uudistaa luovan työn tuotantoa, jakelua ja kulutusta.
Tekoäly luovissa prosesseissa
Tekoälyllä on potentiaali tehostaa luovia tuotantoprosesseja, mutta myös synnyttää uusia innovaatioita ja olla siten innostava kumppani luovissa prosesseissa (Anantrasirichai & Bull 2022). Tekoälyn hyödyntäminen ei tarkoita, että teos annettaisiin kokonaan tekoälyn tuotettavaksi, vaan sitä voidaan ideoiden lisäksi pyytää tuottamaan esimerkiksi valmiita osia tai paranneltuja osia omiin teoksiin. Kun taiteilijat ja suunnittelijat työskentelevät yhdessä tekoälyn kanssa, syntyy uutta synergiaa ihmisen luovuuden ja koneen tehokkuuden välillä (Amato et al. 2019; Bordàs Vives 2023), mikä mahdollistaa teosten luomisen, joita olisi haastavaa tai jopa mahdotonta luoda ilman tekoälyn tuomia uusia näkökulmia ja työkaluja (Anantrasirichai & Bull 2022).
Tulevaisuudessa tekoälyllä tulee olemaan yhä merkittävämpi rooli luovilla aloilla. Amato ym. (2019) ja Bordàs Vives (2023) ovat tutkineet, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää sisällöntuotannossa, kirjoitusprosessien automatisoinnissa ja uusien teoksien luonnissa. He havaitsivat, että tekoälyn avulla voidaan lisätä tuottavuutta, luovuutta ja innovatiivisuutta, minkä vuoksi sen rooli on korvaamaton luovien alojen tulevaisuuden kehityksessä.
Tekoälyllä markkinanäkemystä
Tekoälyn soveltaminen ei rajoitu vain luovaan prosessiin, vaan se ulottuu myös luovan työn muihin osa-alueisiin. Tekoäly mahdollistaa valtavien datamäärien tehokkaan analysoinnin, mikä tarjoaa tietoon pohjautuvaa näkemystä kuluttajien käyttäytymiseen ja markkinatrendien ennakointiin. Luovien alojen toimijat voivat hyödyntää tätä näkemystä tuotteidensa ja palveluidensa räätälöinnissä, kohdistaen tarjontansa tarkasti asiakaskuntansa toiveisiin ja tarpeisiin. (Kaličanin ym. 2019.)
Kun asiakasymmärrys syvenee tekoälyllä analysoidun tiedon avulla, mahdollistuu myös markkinointitoimenpiteiden ja jakelukanavien tehokkaampi kohdentaminen. Tämä antaa luovan alan toimijoille mahdollisuuden tavoittaa kohderyhmänsä entistä osuvammin heidän luontaisissa ympäristöissään.
Tekoälytyökalujen kirjo kasvaa uskomatonta vauhtia. Nykyiset ja tulevat tekoälytyökalut tuovat uusia mahdollisuuksia luoviin prosesseihin, luovien tuotteiden ja palveluiden levittämiseen sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittämiseen. LuovAIn!-hankkeen (LAB 2024a) tavoitteena on pysyä mukana tässä kehityksessä ja tukea luovien alojen toimijoita hyödyntämään tekoälyä täysimittaisesti.
Sariseelia Sore työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja koordinaattorina liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) koulutuksessa. Viime vuosina hän on johtanut ja osallistunut useisiin yritysten digitaaliseen transformaatioon liittyviin kehitysprojekteihin. Tällä hetkellä hän toimii asiantuntijana DIH 2.0 Päijät-Häme (LAB 2024b) sekä Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! (LAB 2024a) -hankkeissa.
Lähteet
Amato, G., Behrmann, M., Bimbot, F., Caramiaux, B., Falchi, F., Garcia, A., … & Vincent, E. 2019. AI in the media and creative industries. arXiv preprint arXiv:1905.04175.
Anantrasirichai, N., & Bull, D. 2022. Artificial intelligence in the creative industries: a review. Artificial intelligence review, 1-68. Viitattu 13.2.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1007/s10462-021-10039-7
Bordàs Vives, A. 2023. Artificial Intelligence and the Creative Industries. Degree[A5] [A6] in business administration. Universitat Jaume. Viitattu 13.2.2024. Saatavissa https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/202994/TFG_2023_Bordas_Vives_Andreu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kaličanin, K., Čolović, M., Njeguš, A., & Mitić, V. 2019. Benefits of artificial intelligence and machine learning in marketing. In Sinteza 2019-International scientific conference on information technology and data related research (pp. 472-477). Singidunum University.
LAB. 2024a. Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tekoaly-luovan-ja-kulttuurialan-ekosysteemissa-luovain.
LAB. 2024b. DIH 2.0 Päijät-Häme. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/dih-20-paijat-hame.