LAB-ammattikorkeakoulun uusi, syksyllä 2025 alkava Biomateriaalit ja elintarviketeknologia -insinöörikoulutus seisoo tutkimus-, kehitys- ja innovaatio- eli TKI-toiminnan ja yritysyhteistyön tukevalla perustalla. Koulutus rakentuu LABin elintarvike- ja biomateriaalitutkimuksen ympärille, ja sen toteutuksessa ovat tiiviisti mukana Päijät-Hämeen alueen elintarvikeyritykset.
Koulutus sijoittuu Lahden kampukselle, ja siinä hyödynnetään monipuolisesti kampuksen laboratorioympäristöjä, erityisesti elintarvikkeiden tuotekehitysympäristöä Food Pilot Plantia. Koulutuksen laajuus on 240 opintopistettä, ja siihen valitaan vuosittain 45 opiskelijaa. Opetuskieli on pääasiassa suomi. Ensimmäisen kerran koulutukseen voi hakea maaliskuussa 2025 alkavassa korkeakoulujen yhteishaussa.
Linkki koulutuksen esittelyyn LABin nettisivuilla. (Linkki 1)
Linkki Food Pilot Plantin esittelyvideoon. (Linkki 2)
TKI osana uutta koulutusta
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun opetuksen ja TKI-toiminnan välillä on merkittävä voimavara, ja biomateriaalien ja elintarviketeknologian insinöörikoulutuksen suunnittelussa lähtökohdaksi otettiinkin LABin tutkimustoiminta ja monikäyttöisten materiaalien vahvuusalue.
Koulutuksen painoalueiksi on valittu erityisesti juoma- ja viljaprosessit. Juoma- ja viljatuotteiden kehittäminen ja valmistaminen ovat paitsi Päijät-Hämeen vahvuus (ks. esim. Päijät-Hämeen liitto 2021, 10) myös yksi LABin TKI-kärjistä. LABissa tutkitaan esimerkiksi kauran ja tisleiden ominaisuuksia ja käyttökelpoisuuksia sekä materiaalien käsittelyä ja hyödyntämistä elintarvikejärjestelmässä (Luste 2025). Opiskelijat pääsevät työskentelemään laboratoriossa, osallistumaan tutkimushankkeisiin ja perehtymään elintarvikkeiden turvalliseen valmistukseen.
Olennainen osa opiskelua ovat myös erilaiset yrityksiltä tulevat toimeksiannot, jotka voivat liittyä esimerkiksi tuotekehitykseen tai tekoälyyn. Teorian ja käytännön yhdistäminen sekä työelämän ilmiöihin tutustuminen ja aidot kehittämistehtävät tukevat opiskelijoiden osaamisen ja ammatti-identiteetin kehittymistä TKI-integroidussa oppimisessa (Fred ym. 2021). Erilaisten TKI-ympäristöjen on lisäksi todettu olevan luontevia paikkoja korkeakoulun ja työelämän edustajien kohtaamiselle (Päällysaho ym. 2018).
Biomateriaalien ja elintarviketeknologian insinöörikoulutuksessa opiskelijat hyötyvät siis LABin vahvasta biopohjaisten materiaalien tutkimuksesta ja yhteistyöstä Päijät-Hämeen alueen yritysten kanssa. Toisaalta esimerkiksi ruokajärjestelmiä ei voi ajatella vain paikallisella tasolla, koska monet yritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla ja innovaatioille on tarvetta maailmanlaajuisesti. LAB osallistuukin ahkerasti niin kansallisiin kuin kansainvälisiinkin elintarvikeverkostoihin.
Insinöörin taidot työelämässä
Kaikilla teknisten alojen ammattilaisilla pitäisi olla tietämys kiertotalouden suunnittelun ja liiketoimintamallien perusteista sekä digitalisaation mahdollisuuksista kiertotalousratkaisujen luomisessa (ANE 2021). Niinpä kiertotalousajattelun tulisi olla osa jokaisen valmistuvan insinöörin ydinosaamista. LABissa kiertotalous ja kestävä kehitys ovatkin sateenvarjoteemoja, jotka ovat läsnä kaikilla aloilla ja kaikissa koulutuksissa.
Koska kestävän kehityksen edistäminen on pohjimmiltaan monialaista ja vaatii yhteistyötä eri alojen välillä, on monialaisuus otettu huomioon uuden koulutuksen suunnittelussa. Vaikka koulutuksen ytimessä on elintarviketuntemus, opiskelijat tutustuvat monipuolisesti erilaisiin biomateriaaleihin ja niiden innovatiiviseen käyttöön (Knaapila 2025). Biopohjaisten tuotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti, ja tutkimuksessa on jo tunnistettu biomateriaalien mahdollisuudet myös elintarvikekäytössä. Esimerkiksi uusiutuvista luonnonvaroista johdettujen biopohjaisten kemikaalien uskotaan tulevaisuudessa olevan laajasti käytössä eri aloilla, elintarviketeollisuus mukaan lukien (Muilu-Mäkelä ym. 2024).
Biomateriaalit ja elintarviketeknologia -koulutuksen esittelyyn tammikuussa 2025 osallistuneet yritysten edustajat korostivat etenkin projektityön, tuotannon suunnittelun ja johtamisen, myynnin ja yritystalouden hallinnan taitoja. Koulutuksen toivottiin tarjoavan opiskelijoille kokonaiskuvan elintarviketeollisuudesta ja ymmärryksen teollisuuden prosessien toiminnasta. Insinöörit tarvitsevat myös hyviä vuorovaikutustaitoja, matemaattisia valmiuksia ja kykyä ongelmanratkaisuun (ANE 2021).
Kirjoittaja
Paula Vitie työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun teknologiayksikössä kehittämisasiantuntijana.
Lähteet
ANE. 2021. Towards a Circular Economy. Skills and competences for STEM professionals. Association of Nordic Engineers. Viitattu 24.1.2025. Saatavissa https://nordicengineers.org/wp-content/uploads/2022/11/ane-report-towards-a-circular-economy.pdf
Fred, M., Helariutta, A. & Kangastie, H. 2021. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan integroidun oppimisen avoimuuden lähtökohtia. Viitattu 24.1.2025. Saatavissa https://lapinamk.fi/blogiartikkeli/avoimeen-tutkimus-kehittamis-ja-innovaatiotoimintaan-integroitu-oppiminen/
Knaapila, A. 2025. Esitys Biomateriaalit ja elintarviketeknologia -koulutuksen esittelytilaisuudessa. Lahti. 15.1.2025.
Leinonen, T. 2019. LAB lahti-campus. LAB Press Images 29.8.2019. Viitattu 28.1.2025. Saatavissa https://lut.pictures.fi/kuvat/LAB+Press+Images/CAMPUSES/LAB_lahti-campus.jpg
Leinonen, T. 2023. LAB-Food-Pilot-Plant-2524. LAB Press Images 3.10.2023. Viitattu 27.1.2025. Saatavissa https://lut.pictures.fi/kuvat/LAB+Press+Images/LABORATORIES/Food+Pilot+Plant/LAB-Food-Pilot-Plant-2524.jpg
Luste, S. 2025. Esitys Biomateriaalit ja elintarviketeknologia -koulutuksen esittelytilaisuudessa. Lahti. 15.1.2025.
Muilu-Mäkelä, R., Brännström, H., Weckroth, M., Routa, J., Järvenpää, E., Mäkinen, S., Saarikko, J., Diaz, M., Ghalibaf, M., Marnila, P. & Kohl, J. Vision and challenges of the value-added biochemicals. Natural Resources and Bioeconomy Studies 85/2024. Helsinki: Natural Resources Institute Finland. 10–17. Viitattu 24.1.2025. Saatavissa https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/555418/luke-luobio_85_2024.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Päijät-Hämeen liitto. 2021. Päijät-Hämeen älykkään erikoistumisen strategia. Viitattu 24.1.2025. Saatavissa https://paijat-hame.fi/wp-content/uploads/2022/01/030122_Alykkaan_erikoistumisen_strategia_karjet.pdf
Päällysaho, S., Latvanen, J. & Kärki, A. 2018. Ammattikorkeakoulujen ATT-hanke TKI-toiminnan avoimuutta ja vaikuttavuutta edistämässä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja. Vol. 20 (3), 44–53. Viitattu 24.1.2025. Saatavissa https://journal.fi/akakk/article/view/84632/43659
Linkit
Linkki 1. LAB. 2025. Insinööri (AMK), biomateriaalit ja elintarviketeknologia, päivätoteutus, Lahti, 240 op. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 27.1.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/koulutus/insinoori-amk-biomateriaalit-ja-elintarviketeknologia-paivatoteutus-lahti-240-op
Linkki 2. LAB. 2024. LABfinland. Food Pilot Plant. YouTube-video. 31.10.2024. Viitattu 27.1.2025. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=N2SdNWOf3ZM&ab_channel=LABfinland