Työkalu kuntien kestävän liikenteen kokeilujen suunnittelun avuksi

Suomi on sitoutunut osaltaan globaaleihin kestävyystavoitteisiin, kuten hiilidioksidipäästöjen merkittävään vähentämiseen. Tavoitteiden saavuttaminen vaatii toimia myös suomalaiskunnilta, jotka ovat moninaisia niin kooltaan, sijainniltaan kuin elinkeino- ja asukasrakenteeltaankin.  Kuinka päästövähennystavoitteet sitten jalkautuvat suomalaisille tilanteessa, jossa kuntatalous on monin paikoin haastava ja muutkin resurssit, kuten henkilöstöresurssit, varsinkin pienemmissä kunnissa rajalliset?

Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO) -hankkeessa (LAB 2024) toteutetussa selvityksessä nousi esiin, että erikokoiset suomalaiskunnat ovat asettaneet ilmastotyölleen moninaisia tavoitteita ja jo toteuttaneetkin erilaisia kehittämistoimia. Systemaattisuus ja toimien vaikuttavuuden seuranta vaikuttavat kuitenkin jääneen laajamittaisemmin lähinnä suurempien kaupunkien kokeiluiksi ja muiden osalta odottamaan seuraavia kehitysvaiheita.

Päijät-Hämeessä kestävän liikenteen toimien vaikuttavuutta on luokiteltu esimerkiksi Vähäpäästöisen liikenteen edellytykset ja kehittäminen Päijät-Hämeessä -toimenpideohjelmassa (Lampinen ym. 2020). Siinä toimien päästövähennyspotentiaalia on tarkasteltu monista näkökulmista, esimerkiksi vaikutusten ja toteutuksen aikajänteen sekä kohdentumisen ja toimien hyväksyttävyyden näkökulmista. Lopputulemana alueelle on tunnistettu vaikuttavimpia toimia. (Lampinen ym. 2020.) Tilannetta vaikeuttaa kuitenkin osaltaan yhteismitallisten ja laaja-alaisesti valittujen mittarien tai tarkastelukehikon puute, vaikka esimerkiksi laskentamalleja esimerkiksi päästövähennysten taloudellisten vaikutusten mittaamiseksi kehitetäänkin parhaillaan (Liimatainen ym. 2023).

Tieto toimista ja niiden vaikuttavuudesta tukisi kuitenkin eri sidosryhmien, kuten asukkaiden, kuntien viranhaltijoiden sekä päättäjien ja alueen elinkeinoelämän keskustelua ja yhteisen ymmärryksen muodostamista. Tarvitaan käytännönläheisiä työkaluja tämän työn jatkamiseen ja syventämiseen. KELPO-hanke tarjoaa tähän ensiaskeleen.

Kuva 1. Liikenteen päästövähennyksistä ja niiden vaikuttavuudesta on syytä käydä kunnissa avointa ja moniäänistä keskustelua. KELPO-hankkeen ajatustehtävä tukee työn aloittamisessa. (Elf-Moondance 2022)

Kuntien kokeilut ja niiden tukeminen käytännössä

KELPO-hankkeen selvitys kestävän liikenteen kehittämisen tilanteesta vahvistaa käsitystä siitä, että suomalaiskunnissa on kiinnostusta teeman kehittämiseen. Kuntien kokeilut ovat tosin olleet usein kertaluonteisia projekteja, eivät selkeä osa jatkuvia arjen toimintaprosesseja. Kunnat ovat toteuttaneet näitä kokeiluja sekä itsenäisesti että osallistumalla erilaisiin hankkeisiin. Erityisesti suuremmat kaupungit kuten Tampere ja Helsinki ovat kuitenkin panostaneet systemaattisempiin kehittämiskokonaisuuksiin, kuten kestävän liikenteen suunnitelmiin ja tiekarttoihin, joten entistä tarkempaa ja vertailukelpoisempaa tietoa on luvassa lähivuosina.

Myös pienemmät kaupungit ja kunnat ovat nostaneet kestävän liikenteen toimia kehittämisensä osiksi. Lappeenrannassa ilmasto-ohjelman liikenteeseen liittyviä toimenpiteitä, ja niiden vaikuttavuutta voi seurata avoimessa verkkoportaalissa. Vaasassa tarjolla on tietoa tuuppaustoimenpiteiden vaikuttavuudesta ja Joensuussa kustannusvaikutuksista. (Tuomisto ym. 2024a.)

Ohjausta ja tukea on saatavilla eri tasoilta. Maakuntatason kehittämistä toteuttaa esimerkiksi Päijät-Hämeen liitto, joka tukee parhaillaan seitsemää alueen kuntaa toteuttamaan ilmastosuunnitelmia, joissa kestävyyttä tarkastellaan ja kehitetään monipuolisin toimin (Virtanen 2024).

Avoimuus rohkaisee jatkamaan työtä

Toimintatapoja tulee jatkokehittää kuntien kiinnostusta kestävyyskokeiluihin hyödyntäen, jotta toimia kehitettäisiin systemaattisempaan suuntaan, ja niiden toimien vaikuttavuus sekä vertailtavuus saataisiin paremmin keskiöön. Kokeilujen tulosten arviointi ja niin onnistumisten kuin epäonnistumistenkin avoin jakaminen ohjaa kuntia vaikuttavampien toimien suuntaan, vahvistaa ajatusta kestävyydestä yhteisenä asiana ja toisaalta kannustaa jatkamaan työtä. Skaalattavien ratkaisujen tunnistaminen tukisi kaikkien kuntien työtä ja toimien vaikuttavuutta.

KELPO-hankkeen selvityksen oheen luotiinkin systemaattisuuteen kannustava ajatustehtävä, jonka avulla kunnissa päästään liikkeelle kestävän liikenteen edistämisessä. Työkalussa nostetaan esiin teemoja, joista on hyvä keskustella yhdessä kehittämisen aluksi. Pohdintaa tuetaan konkreettisilla kysymyksillä, jotka tukevat moniäänistä pohdintaa ja helpottavat kehittäjäjoukkoa luomaan yhteisiä suuntaviivoja kestävän liikenteen edistämiseksi. (Tuomisto ym. 2024b.)

Kirjoittajat

Annukka Heinonen, tradenomi YAMK, työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO) -hankkeessa

Juho Koivu, suunnitteluassistentti, työskentelee KELPO-hankkeessa projektityöntekijänä erityisesti visuaalisen viestinnän ja tiedonhankinnan tehtävissä. Hän opiskelee LAB-ammattikorkeakoulussa viimeistä vuotta teollista muotoilua (Muotoilija, AMK).

Lähteet

Elf-Moondance. 2022. Idea-project-to-build-brainstorming. Pixabay. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://pixabay.com/illustrations/idea-project-to-build-brainstorming-6900632/

LAB. 2024. Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO). Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/kestavan-liikenteen-pilotit-paijat-hameessa-kelpo

Lampinen, S., Aaltonen, H., Voltti, V., Turunen, J-P., & Luoma, E. 2020. Vähäpäästöisen liikenteen edellytykset ja kehittäminen Päijät-Hämeessä Toimenpideohjelma. Päijät-Hämeen liitto A245*2020. Viitattu 13.6.2024. Saatavissa https://paijat-hame.fi/wp-content/uploads/2020/04/Vahapaastoinen_liikenne_loppuraportti.pdf

Liimatainen, H., Viri, R., Nikula, H., Tiikkaja, H. & Utriainen, R. 2023. Liikenteen päästötoimenpiteiden kustannusvaikuttavuus. POLICY BRIEF 2023:21. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164944/21-2023-Liikenteen%20p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6toimenpiteiden%20kustannusvaikuttavuus.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Tuomisto, T., Heinonen, A. & Koivu, J. 2024a. Tilannekuva kestävän liikenteen toimenpiteistä ja työkaluista. Päijät-Hämeen kunnille poliittisen päätöksenteon tueksi 2024. Viitattu 31.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/sites/default/files/2024-10/Tilannekuva%20kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikenteen%20toimenpiteist%C3%A4%20ja%20ty%C3%B6kaluista%20.pdf

Tuomisto, T., Heinonen, A. & Koivu, J.  2024b. Kestävän liikenteen edistämisen ajatustehtävä kunnille. Viitattu 4.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/sites/default/files/2024-11/Kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikenteen%20ty%C3%B6kalu%20kunnille.pdf

Virtanen, M. 2024. Kuntien ilmastointisuunnitelmat etenevät hyvää vauhtia Päijät-Hämeessä. Canemure-hankkeen uutinen. Päijät-Hämeen liitto. 7.2.2024. Viitattu 4.11.2024. Saatavissa https://paijat-hame.fi/kuntien-ilmastosuunnitelmat-etenevat-hyvaa-vauhtia-paijat-hameessa/