Varhaiskasvatus sovellusviidakossa – millainen on pedagogisesti laadukas digitaalinen ympäristö?

Digitaaliset oppimisympäristöt näyttäytyvät oppimisen runsaudensarvena. Mobiililaitteiden sovelluskaupat tarjoavat loputtomasti vaihtoehtoja, mutta niiden laadukkuus on hyvin vaihtelevaa. Millainen sovellus täyttää pedagogisesti laadukkaan digitaalisen oppimisympäristön kriteerit?

Varhaiskasvatuksen järjestäjä linjaa, millaiset digitaaliset ympäristöt ovat suositeltavia ja käytettävissä sekä mihin palveluihin tehdään sopimuksia organisaation tasolla. Järjestäjä huolehtii myös laitteiden hankinnasta sekä ohjelmistojen päivittämisestä. Tietosuojan tulee täyttää lainsäädännön vaatimukset (Euroopan Unioni 2016). Henkilöstö arvioi digitaalisten ympäristöjen pedagogista käytettävyyttä sekä oppimistavoitteiden saavuttamista niissä.

Laadukkaan digitaalisen oppimisympäristön arvioinnissa hyvä apuväline on opetushallituksen uusien lukutaitojen digitaalisten ympäristöjen laatumäärittely (Opetushallitus 2021). Laadukkaan digitaalisen oppimisympäristön valinnassa tulisi lähteä liikkeelle oppimiskäsityksestä. Miten ajattelen lapsen oppimisen ylipäätään tapahtuvan? Millainen oppimiskäsitykseni on? Onko digitaalinen ympäristö oppimista edistävä ja aktivoiva?

Omaa oppimiskäsitystä tulisi tutkiskella kriittisesti, ja sen tulisi pohjautua Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden linjauksiin (Opetushallitus 2022).

[Alt-teksti: Kaavio, jossa on kolme osaa opetuksen tavoitteet, pedagoginen lähestymistapa ja käytettävyys. Kunkin termin alla on teemaselityksiä. Alla on kokoava teksti laadukkaan digitaalisen oppimisympäristön kolme perustekijää pohjautuvat kansallisten normien mukaiseen oppimiskäsitykseen, opetuksen tavoitteisiin ja oppimisympäristöihin. Laadukas digitaalinen palvelu kannustaa oppijaa aktiiviseen toimijuuteen, tavoitteelliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen muiden kanssa.]
Kuva 1. Digitaalisen oppimisympäristön arviointiväline. (Opetushallitus 2021)

Kun sopivaa digitaalista oppimisympäristöehdokasta kokeillaan, tulisi arvioida, miten se edistää oppimistavoitteita, lapsen toimijuutta ja vuorovaikutusta muiden kanssa. Visuaalinen selkeys, helppokäyttöisyys ja lasten näkökulma digitaalisen ympäristön käyttäjinä varmistavat laadukkuutta. Huomioitavaa on myös, mille kaikelle sovellusta ladatessaan antaa luvan tai tarvitaanko sen käyttämiseen kirjautumista. Entä mitä dataa sovellus tallentaa ja mihin se sitä käyttää? Onko sovelluksen toimivuudelle olennaista käyttää laitteen mikrofonia tai kameraa tai voiko sitä käyttää ilman internet -yhteyttä? Entä onko sovellukseen käyttämiseen välttämätöntä luoda omat käyttäjätunnukset ja salasanat?

Digitaalisten oppimisympäristöjen valinnassa tulisi pohtia pedagogista kokonaisuutta, digitaalista kokonaisarkkitehtuuria ja käytössä olevien sovellusten yhteensopivuutta, tietoturvaa sekä sovelluksen käyttötarkoitusta. Valintojen tulee olla perusteltuja ja kestäviä. Hallittu suunnittelu ja käyttöönotto vievät parempiin lopputuloksiin, vaikka siihen kuluisi enemmän aikaa. Laadukas digitaalinen oppimisympäristö vastaa tavoitteita, innostaa lapsia tutkimaan, kokeilemaan ja tekemään itse. Ongelmanratkaisun oivaltaminen ja oma tuottaminen rikastavat oppimista sekä parhaimmillaan innostavat lapsia oppimaan lisää. On hyvä muistaa, että pääasiana ei ole sovellusten määrä, vaan laatu. Sovellusviidakossa onkin hyvä edetä pienin askelin.

LAB-ammattikorkeakoulu hallinnoi kolmen korkeakoulun yhteistä hanketta Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! Linkki hankkeen verkkosivuille: https://www.vakadigi.fi/ 

Hanke pyrkii edistämään varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista, uusien teknologioiden käyttöä ja mediaosaamista (Opetushallitus 2021). Hankkeessa kehitetään jatkuvan oppimisen koulutuskokonaisuutta Varhaiskasvatuksen digiosaaja (LAB 2023).

Kirjoittaja

Minna Markkanen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! -hankkeen (LAB 2023) projektipäällikkönä ja hankkeessa kehitettävien koulutustuotteiden oppimismuotoilijana. Hän on erikoistunut oppimiseen ja opettamiseen digitaalisissa ympäristöissä.

Lähteet

Euroopan Unioni. 2016. Yleinen tietosuoja-asetus. GDPR. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 2016. Viitattu 7.2.2023. Saatavissa https://gdprinfo.eu/fi  

LAB. 2023. Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! Hanke. Viitattu 7.2.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/varhaiskasvatuksen-digiosaajaksi

Opetushallitus. 2021. Pedagogisesti laadukas digitaalinen ympäristö. Laatumäärittely 2021. Uudet lukutaidot. Viitattu 7.2.2023. Saatavissa https://uudetlukutaidot.fi/wp-content/uploads/2021/12/Pedagogisesti-laadukas-digitaalinen-ymparisto.pdf

Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Viitattu 7.2.2023. Saatavissa https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_1.pdf

Linkit

Linkki 1. Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! 2023. Hanke. Viitattu 7.2.2023. Saatavissa https://www.vakadigi.fi/