MuotoiluProjekti2 – täydennyskoulutus kohtaa tutkintokoulutuksen

TKI+O, mitä ihmettä se oikein on? Kirjainten taustalta löytyy sanat: Tutkimus, Kehitys, Innovaatio ja Oppiminen. Käytännössä ja konkreettisimmillaan se on MuotoiluProjekti2. Syksyn aikana JATKO-hankkeessa pilotoitiin uutta rinnakkain oppimisen mallia. MuotoiluProjekti2 oli pilotti, jossa täydennyskoulutus kohtasi tutkintokoulutuksen. Pilotti, jossa oppilaitos ja yritysmaailma yhdistivät voimansa. Mutta erityisesti se oli pilotti, jossa ihmiset tekivät, oppivat, oivalsivat yhdessä, toinen toisiltaan. 

Kuinka sitten käytännössä?

Lokakuun viimeisenä päivänä LABin Niemenkadun kampukselle suuntasi joukko jännittyneitä ja innostuneita ihmisiä odottavin mielin. MuotoiluProjekti 2 -pilotti oli aluillaan. Kurssipäivä aloitettiin tärkeillä käytännön asioilla, jonka jälkeen ääneen pääsivät kehityshaasteiden antajat, eli yrityksien edustajat. MuotoiluProjekti2-pilotissa mukana oli kuusi päijäthämäläistä yritystä. Opiskelijoilla riitti ihmettelemistä ja ihasteltavaa, kun vuoron perään he kuulivat toinen toistaan kiehtovampia muotoilun kehityshaasteita. Oman kehityshaasteen löytyminen ja tiimiytyminen luonnistui helposti, joten jokaiselle löytyi oma kiinnostava kehityscase. Pian oltiinkin jo bisnestapaamisessa, eli sukellettiin suoraan syvään päähän, oltiinhan nyt syventävän osaamisen opintojaksolla. 

Ensimmäisen lähiopetuspäivän substanssi oli projektinhallintaa ja raamittamista sekä vahvuuksien ja osaamisen tunnistamista sekä sanoittamista tulostavoitteen näkökulmasta. Opintojakson muita teemoja olivat tulostavoitteellinen projektitoiminta, asiakaslähtöisyys- ja ymmärrys, brändin ydinviestin kiteyttäminen, palvelun tuotteistaminen, myynti ja markkinointi sekä oppimisen ja opitun reflektio.

Opintojakson lähipäivät koostuivat aamupäivien valmennuksellisesta luento-osuudesta ja iltapäivän tiimikohtaisesta työpajatyöskentelystä. Substanssiosaaminen vahvistui ja opit tuli otettua saman tien käyttöön kehityshaasteiden ratkomisessa. Siinä missä opiskelijat osallistuivat lähipäiviin tutkinto-opiskelijoina, olivat yritysedustajat mukana täydennyskoulutuskulmalla, työskennellen kohti yhteistä tavoitetta. Lähipäiviin kokoonnuttiin noin kerran viikossa. Lähipäivien kohtaamisten lisäksi vuoropuhelu ja yhteys oli jatkuvaa. Tiimit vierailivat yrityksissä, vaihtelivat sähköposteja, viestittelivät ja tapasivat Teamsissa ja tiedottivat etenemisestään. Pilotin aikana substanssiosaamisen rinnalla vahvistui myös tuloksellisesti ja konkreettisesti B2B-asiakkuuden hallinta. 

Osallistujat istuvat ja seisovat lavalla diplomit käsissään.
Kuva 1. Kaikille osallistujille jaettiin diplomit tulikokeen päätteeksi (Kuva: Kati Kumpulainen)

Kaikki huipentui tulikokeeseen

Joulukuun alussa pääsimme Suomen Moottoripyörämuseon kanssa samoissa tiloissa toimivaan Ace Caféhen vierailulle tulikokeen parissa. Upeat tilat antoivat jännittävälle päivälle ja tulokselliselle työskentelylle mahtavat puitteet. Jokainen tiimi pääsi vuorollaan kertomaan mitä, miksi ja miten ovat MuotoiluProjekti2:sta tehneet. Erityisesti kuinka ovat ratkoneet heille annetut yrityskohtaiset kehityshaasteet. 

Oli suorastaan häkellyttävää huomata, kuinka upeita palvelumuotoilun ammattilaisia LABin Muotoiluinstituutista valmistuu pian työelämään. Osallistujilta saatiin paljon spontaaneja palautteita MuotoiluProjekti2-pilotista. 

”Tämä on oppimisen tulevaisuutta parhaimmillaan”
– yritysedustajan kommentti

”Tällä tavalla ja tätä lisää ja enemmän opintoihin”
 -tutkinto-opiskelijan kommentti

Kirjoittaja

Marjut Suokas toimii LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana ja tuntiopettajana. JATKO-hankkeessa hän toimii palvelumuotoilun asiantuntijana.

Linkit

Linkki 1. LAB. 2023. Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO). Viitattu 11.1.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/jatko-muotoilukoulutuksen-ja-tyoelaman-jatkuva-vuorovaikutus-ja-oppiminen 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *