Vastaus on kyllä. Kuvalla on iso rooli osana sisältöä. Kuva voi olla infograafi, jossa on tekstiä ja kuvia, julkaisijan oma kuva tai esimerkiksi tuotekuva. Tärkeintä on, että se herättää huomiota ja kuvan avulla erotutaan muusta massasta. Hyvä kuva saa aikaan ajatuksia ja vetoaa tunteisiin. (Siniaalto 2014, 37–38.)
Määritä tavoitteet
Osana Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen -kurssia teimme digimarkkinointisuunnitelmaa ja sisältöä Labtic-digimarkkinointitoimistolle. Labtic on LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden oppimisympäristö, jossa opiskellaan toteuttamalla oikeita asiakasprojekteja. Linkki Labticin verkkosivuille. (Linkki 1)
Julkaisimme sisältöä Labticin Instagram- ja Facebook-sivuilla. Pohdimme jokaisen julkaisun kohdalla, mitä haluamme julkaisemallamme kuvalla viestittää ja mitä haluamme sillä tavoittaa. Tarkoituksenamme oli saada Labticille tunnettuutta, ilmoittautujia seuraavalle toteutukselle ja myös uusia asiakkaita. Halusimme viestittää kuvilla rentoa tunnelmaa, mutta kuitenkin ammattimaista otetta.
Äänensävy osana postausta
Meidän äänensävymme sosiaalisessa mediassa on rentoa ja nuorekasta. Vaikka kuva kertookin paljon itsessään, tulisi kuvan yhteydessä olla kuitenkin myös tekstiä. Tekstin tulisi olla aika lyhyt ja ytimekäs, sillä ihmiset eivät jaksa kauan keskittyä. Siispä pohdi ensin, mitä haluat sanoa ja sitten supista asia puoleen. Sillä kuinka asian kertoo, on myös paljon vaikutusta. Älä ole tylsä ja perinteinen; sillä ei erotuta joukosta. (Siniaalto 2014, 40–41.)
Ammattilainen vai amatööri?
Kuva voi olla itse otettu, ammattilaisen kuvaama tai vaikkapa kuvapankista ostettu. Se millä on merkitystä, on kuvan laatu, mutta siitä ei tulisi ottaa aluksi liikaa paineita vaikkei olisikaan ammattivalokuvaaja. Kuvaamiseen olisi kuitenkin hyvä hieman perehtyä, jotta saataisiin hyvää ja laadukasta sisältöä. Kuvilla on suuresti merkitystä asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä. Siksi olisi tärkeää pohtia, millaista mielikuvaa halutaan välittää.
Jos inspiraatiosi on hukassa, aina voi hakea ideoita esimerkiksi Pinterestistä tai kilpailijoiden sisällöstä. Voit ottaa mallia, mutta tee sisällöstäsi kuitenkin omanlaisesi. (Digimarkkinointi 2023.) Labtic-digimarkkinointoimistossa sisällöntuotantoa pääsee harjoittelemaan käytännössä. Sisältöjen ideointi ja toteutus on hauskaa, kun sitä voi tehdä kivassa porukassa tuttujen kavereiden kanssa.
Kirjoittajat
Tytti Hujanen on toisen vuoden tradenomiopiskelija, joka on ollut osana Labticin markkinointitiimiä syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Hän erikoistuu opinnoissaan markkinointiin ja on kiinnostunut myös graafisesta puolesta.
Lotta Toivonen toimii Labtic Digimarkkinointitoimiston valmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän on vastannut Labticin kehittämisestä. Labtic on LAB-ammattikorkeakoulun oppimisympäristö, jossa opiskelijat auttavat pienyrittäjiä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lähteet
Digimarkkinointi. 2023. Erotu kuvilla sosiaalisessa mediassa. Viitattu 3.5.2023. Saatavissa https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/erotu-kuvilla-sosiaalisessa-mediassa
Siniaalto, M. 2014. Sosiaalisen median menestysreseptit. Helsinki: Kauppakamari.
Linkit
Linkki 1. LAB. 2023. Labtic. Oppimisympäristö. Viitattu 3.5.2023. Saatavissa https://www.labtic.fi/en