Innovaation monet kasvot

Innovaatio on sana, joka on kaikkien huulilla nykyajan liiketoimintamaailmassa. Innovaatioiden kaupallistaminen on keskiössä LAB-ammattikorkeakoulun strategiassa. Mutta mitä innovaatio oikeastaan tarkoittaa ja miksi se on niin tärkeää? Tässä blogissa sukelletaan innovaation maailmaan ja tarkastellaan sen eri muotoja ja merkitystä.

Innovaation tyypit

Innovaatiot voidaan luokitella kolmeen pääkategoriaan: tuote-, prosessi- ja palveluinnovaatioihin (Kuratko et al 2012). Tuoteinnovaatio tarkoittaa hyödyllisten muutosten tekemistä fyysisiin tuotteisiin. Prosessi-innovaatio keskittyy parantamaan prosesseja, jotka tuottavat tuotteita tai palveluita. Palveluinnovaatio käsittää hyödyllisten muutosten tekemisen asiakkaiden käyttämiin palveluihin.

Innovaatio voi tapahtua neljällä eri tavalla. Se voi olla keksintö, laajennus, kopiointi tai synteesi (Kuratko et al 2012). Keksintö on täysin uuden, “vallankumouksellisen” tuotteen, palvelun tai prosessin luominen. Laajennus tarkoittaa jo olemassa olevan tuotteen, palvelun tai prosessin laajentamista uusiin sovelluksiin. Kopiointi viittaa olemassa olevan tuotteen, palvelun tai prosessin jäljentämiseen, lisäten siihen innovoijan omaa luovuutta tuotteen parantamiseksi. Synteesi on olemassa olevien konseptien ja tekijöiden yhdistämistä uudeksi kokonaisuudeksi.

Innovaation kehityssuunnat

Innovaatiolla on kolme pääasiallista kehityssuuntaa. Innovaatiot voivat olla radikaaleja, disruptiivisia tai inkrementaalisia (Kuratko et al 2012). Radikaali innovaatio tarkoittaa mullistavia läpimurtoja, kuten henkilökohtaiset tietokoneet aikanaan. Nämä voivat muuttaa koko toimialaa ja luoda uusia markkinoita. Disruptiivinen innovaatio menee vielä pidemmälle kuin radikaali innovaatio ja voi muuttaa kokonaisen toimialan liiketoimintakäytäntöjä. Internet on esimerkki suurimmasta modernista disruptiivisesta teknologiasta. Inkrementaalinen innovaatio viittaa tuotteen tai palvelun järjestelmälliseen kehittämiseen uusille tai laajemmille markkinoille. Esimerkkinä voisivat olla tyypilliset parannukset ja edistysaskeleet nykyisissä tuotteissa ja palveluissa.

Kuva 1. Toisinaan innovaatio tuntuu siltä kuin kaikki, mihin on uskonut, murenisi. (CoxinhaFotos 2017)

Innovaation harhakäsitykset

On tärkeää ymmärtää, että innovaatio ei ole aina sitä, mitä luulemme sen olevan. Innovaatio ei ole aina suunniteltua ja ennustettavaa. Se voi olla myös nopeaa ja ketterää, eikä vaadi välttämättä taustalleen perusteellista teknistä valmistelua. Innovaatiotoiminnan budjetointikin voi olla maltillista.  Suuret projektit eivät automaattisesti tuota parempia innovaatioita kuin pienemmät. Vaikka tekoäly on nykyisin kaikkien huulilla, ei teknologia ole ainoa innovaation menestyksen ajuri.

Innovaatio on prosessi, jota tulee johtaa organisaatiossa. Tämä sisältää ideoiden rohkaisemisen, tavoitteiden määrittelyn, projektien priorisoinnin, viestinnän parantamisen ja tiimien motivoinnin. Organisaatioiden on jatkuvasti innovoitava ja korvattava olemassa olevia tuotteita, prosesseja ja palveluita tehokkaammilla pysyäkseen kilpailukykyisinä. Innovaatio on avain menestykseen nykyajan nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Ymmärtämällä sen eri muodot ja ulottuvuudet organisaatiot voivat paremmin hyödyntää innovaation voimaa ja luoda kestävää menestystä. LAB-ammattikorkeakoulu on mielellään tukena innovaatiotoiminnan kehittämisessä.

Kirjoittaja

Sami Heikkinen, FM, KTM, on lehtori LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntija kasvun ja kaupallistamisen tutkimusryhmässä.

Lähteet

CoxinhaFotos. 2017. Undoing, cube, 3D, matter, solid. Pixabay. Viitattu 10.7.2024. Saatavissa https://pixabay.com/illustrations/undoing-cube-3d-matter-solid-2584744/

Kuratko, D.F., Goldsby, M.G. & Hornsby, J.S. 2012. Innovation Acceleration – Transforming Organizational Thinking. Pearson: New Jersey.