Usein matkoilla ihmiset haluavat tutustua paikalliseen kulttuuriin ja usein kohtaamiset paikallisten ihmisten kanssa jäävät mieleen. Miten muutosmatkailu ja sen tutkiminen liittyy tähän (LAB 2024)?
Muutosmatkailussa kokemus tai jokin kokemuksessa aiheuttaa pysyvän tai pitkäkestoisen muutoksen, kuten asenteen tai arvomaailman muuttumisen, paremman itsetuntemuksen tai uuden oppimisen (Zhao & Agyeiwaah 2023; Teoh ym. 2021). Yritysten näkökulmasta muutoskokemuksia luodaan usein tiedostamatta, ikään kuin vahingossa, paitsi vastuullisuustekojen suhteen (Koivisto 2024). Yksi monista tekijöistä, triggereistä, muutoskokemuksien takana on tutustuminen paikalliseen kulttuuriin ja elämäntyyliin (Kirillova ym. 2017). Tämä tunnistettiin myös tutkimuksessamme osallistujien kertomista aikaisemmista mieleenpainuvista matkakokemuksista (Varis ym. 2024).
Tänä päivänä kuitenkin vastuullisuus, paikallisuuden arvostaminen ja kunnioittaminen puhututtavat (esim. Heinonen 2024). Välillä otsikoissa vilahtavat sanat kulttuurinen omiminen ja kulttuurisensitiivisyys. Kulttuurinen omiminen on monimerkityksellinen käsite, mutta useimmin siitä puhutaan negatiivisessa merkityksessä, jossa toiselle kulttuurille tunnusomaisia asioita hyödynnetään arveluttavasti tai kielteisesti latautuneesti (Tieteen termipankki 2024). Kulttuurisensitiivisyydessä on kyse kulttuurillisten ja luonnon ympäristöjen ymmärryksestä, kunnioituksesta ja kuormituksen minimoimisesta (Kokko 2023). Mutta miten tarjota ”live like a local”-trendin mukaisia palveluita samalla pärjäten eettisten haasteiden kanssa?
Sosiaalinen vastuullisuus voi olla myös kilpailuetu
Luotettavuuteen, kunnioittavaan sävyyn ja aitouteen sekä niistä viestimiseen kannattaa panostaa. Usein saatetaan jo käyttää aidosti paikallisia raaka-aineita tai toimia vastuullisesti, mutta siitä ei viestitä asiakkaille. Asiakkaita kannattaa ohjeistaa etukäteen, jotta he osaavat varautua oikein esimerkiksi vaatetuksen tai käyttäytymisen suhteen. Esimerkiksi kirkkokohteisiin saattaa liittyä toisten kunnioittamiseen liittyviä kirjoittamattomia sääntöjä, joista ulkopuolinen ei välttämättä tiedä ennakkoon.
Itse kohteessa on hyvä kertoa lisää paikan historiasta tai tarinoida elämäntyylistä, jolloin asiakkaat pääsevät aistimaan sitä ja oppimaan uutta. Hyvät tarinat ja usein myös kurkistus toisen ihmisen ihan tavalliseen arkeen kiinnostavat ihmisiä. Etenkin kansainvälisiä matkailijoita kiinnostavat suomalaisille tavanomaiset aktiviteetit, kuten sienestäminen tai pilkkiminen, mutta niihin tarvitaan opastusta (esim. Visit Finland 2021). Hyvä mahdollisuus on myös tehdä jotain sellaista asiakkaiden kanssa, missä he voivat oppia jotain uutta ja kokea olevansa osa paikallista yhteisöä. Käytännössä tämä voi olla esimerkiksi yhdessä kokkaamista kotona tai luonnossa (esim. Laamanen ym. 2024). Lisäksi on tärkeää toimia taloudellisesti vastuullisesti ja tukea paikallisia yrityksiä mahdollisuuksien mukaan.
Avoimuus ja keskusteluyhteys paikallisten kanssa auttaa pitkälle. Asiakkaat ovat usein kiinnostuneita ihmisistä, heidän tarinoistaan ja haluavat päästä oman arkensa ulkopuolelle matkoillaan. Muutoskokemus voikin lopulta olla mieleenpainuva kohtaaminen, herännyt kiinnostus alueeseen tai uuden tiedon oppiminen, joka muistetaan vielä vuosienkin päästä.
Kirjoittaja
Maria Murto toimii LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalousyksikössä TKI-asiantuntijana, ja hän työskentelee asiantuntijana Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeessa (LAB 2024).
Lähteet
Heinonen, J. 2024. Paikallisyhteisöjä ja kestävää matkailua Etelä-Karjalassa. LAB Focus. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/paikallisyhteisoja-ja-kestavaa-matkailua-etela-karjalassa/
Kirillova, K., Lehto, X., & Cai, L. (2017). What triggers transformative tourism experiences? Tourism Recreation Research, 42(4), 498–511. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/02508281.2017.1342349
Koivisto, R. 2024. Matkailutrendinä muutosmatkailu. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-67
Kokko, M. 2023. Karjalaisen kulttuurin sensitiivinen käyttö matkailussa: Tutkimus karjalaisen kulttuurin käytöstä Suomen matkailutoimialalla. Opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225938
Laamanen, O., Pöyhönen, M. & Garam, S. 2024. Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028. Haaga-Helia julkaisut 12/2024. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2024-10/suomen-ruokamatkailustrategia-2024-2028-hungry-for-finland-haaga-helia.pdf
LAB. 2024. Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/kestavyytta-edistavien-muutoselamysten-liiketoiminnalliset-mahdollisuudet-matkailualalla
Teoh, M. W., Wang, Y., & Kwek, A. 2021. Conceptualising co-created transformative tourism experiences: A systematic narrative review. Journal of Hospitality and Tourism Management, 47, 176-189. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.03.013.
Tieteen termipankki. 2024. Kirjallisuudentutkimus: kulttuurinen omiminen. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:kulttuurinen omiminen
Varis, K., Karppinen, H. & Murto, M. 2024. Merkityksellisiä matkailukokemuksia etsimässä. LAB Focus. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/merkityksellisia-matkailukokemuksia-etsimassa/
Visit Finland. 2021. Kulttuurimatkailun tuotesuositukset. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://www.visitfinland.fi/4a8404/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/vf-kulttuurimatkailun-tuotesuositukset-2021.pdf
Zhao, Y., & Agyeiwaah, E. 2023. Understanding tourists’ transformative experience: A systematic literature review. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 188–199. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.12.013