Työelämä muuttuu vauhdilla, ja uusien työntekijöiden perehdytys on kokenut viime vuosina suuren murroksen. Etä- ja hybridityö ovat tuoneet mukanaan tilanteita, joissa uusi työntekijä aloittaa työnsä ilman fyysistä työyhteisöä. (Benifex 2024.)
Digitaalinen onboarding onkin monessa organisaatiossa jo arkea, koska työ on yhä vähemmän sidottu aikaan sekä paikkaan. Tällöin onboarding-prosessin suunnitelmallisuus, selkeys ja helposti saavutettavan tuen merkitys korostuu. Niiden puute voi nopeasti heikentää uuden työntekijän motivaatiota sekä sitoutumista.

Digitaalisen onboardingin ymmärtäminen
Digitaalinen onboarding tarkoittaa perehdytystä, joka toteutetaan kokonaan tai osittain digitaalisin alustoin (Blackham 2024). Siihen voi sisältyä erilaisia verkkopohjaisia koulutusohjelmia, itseopiskelumoduuleja tai virtuaalitapaamisia. Tavoitteena on varmistaa kaikille yhdenvertainen ja osallistava prosessi, jonka avulla työntekijät pääsevät osaksi organisaatiota ja omaksuvat työtehtävänsä riippumatta ajasta ja paikasta. (Fisk 2025.)
Vastaa muuttuvan työelämän tarpeisiin
Tuore opinnäytetyö (Saastamoinen 2025) osoittaa, että digitaalisen perehdytyksen vahvuudet korostuvat tämän päivän työelämän vaatimuksissa: tehokkuudessa, saavutettavuudessa ja yhdenvertaisuudessa. Kun kaikki perehdytysmateriaalit on koottu yhdelle selkeälle alustalle, sekä työntekijä että työnantaja säästävät aikaa ja resursseja. Yhtenäiset sisällöt taas tarjoavat tasalaatuisen alun ja mahdollistavat etenemisen omaan tahtiin sekä tiedon kertaamisen tarpeen mukaan, mikä tukee oppimista ja lisää itseluottamusta.
Pitkällä aikavälillä digitaalinen onboarding vahvistaa työnantajabrändiä osoittamalla moderniutta ja työntekijälähtöisyyttä. Erityisesti nuoret arvostavat digitaalista ja joustavaa liittymistapaa työyhteisöön, joten se tarjoaa myös kilpailuetua. Sujuva sekä innostava digitaalinen aloituskokemus luo myönteisen ensivaikutelman organisaatiosta.
Digitalisaatio ei korvaa ihmistä
Vaikka teknologia tehostaa onboarding-prosessia, se ei korvaa ihmiskontaktia. Yhtenä suurimpana haasteena digitaalisessa onboardingissa on havaittu vuorovaikutuksen puute. (Saastamoinen 2025.) Uusi työntekijä tarvitsee paitsi tietoa prosesseista ja työkaluista, mutta myös tunteen kuuluvansa joukkoon ja tulleensa kuulluksi sekä arvostetuksi. Tämän tunteen rakentavat esihenkilöt ja kollegat, jotka luovat motivoivan ja vastaanottavan ilmapiirin, jossa voi oppia, kokeilla sekä kehittyä.
Onnistuneet käytännöt
Saastamoisen (2025) opinnäytetyön mukaan menestyvä digitaalinen onboarding yhdistää teknologian ja ihmislähtöisen tuen. Materiaalit tarjoavat perustan oppimiselle, mutta sitoutumista vahvistavat säännöllinen vuorovaikutus, palautteenanto ja henkilökohtainen ohjaus. Tärkeitä tekijöitä ovat säännölliset tilannekatsaukset, mentorointi, virtuaaliset kohtaamiset. (Blackham 2024).
Parhaita käytäntöjä digitaaliseen onboardingiin ovat:
- Hyvä valmistelu: Työhön tarvittavat laitteet sekä tunnukset on testattu etukäteen, ja ohjeet ovat selkeät huomioiden työntekijöiden eritasoiset digitaidot.
- Vuorovaikutus joka vaiheessa: Säännölliset keskustelut ja parimentorointi ehkäisevät irrallisuuden tunnetta sekä tukevat sitoutumista.
- Monipuoliset materiaalit: Videot ja interaktiiviset tehtävät tukevat eri oppimistyylejä ja mahdollistavat omaan tahtiin etenemistä.
- Prosessin jatkuva kehittäminen: Palautteen keruu ja käytäntöjen arviointi varmistavat prosessin kehittymisen.
Näin digitaalinen onboarding ei ole pelkkä tekninen ratkaisu, vaan keskeinen osa työntekijäkokemuksen rakentamista. Ihmislähtöisesti toteutettuna se tukee sitoutumista ja luo perustaa pitkälle työuralle. Yhdistämällä teknologian mahdollisuudet ja vuorovaikutuksen organisaatio investoi sekä henkilöstönsä että oman tulevaisuutensa kehitykseen.
Kirjoittajat
Alisa Saastamoinen on valmistumassa tradenomiksi LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutuksesta.
Mia Ekman toimii liiketalouden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sekä projektipäällikkönä Developing Sustainable and Entrepreneurial Villages through Educational Living Labs in Namibia and Zambia (SmartVille) -hankkeessa.
Lähteet
Benifex. 2024. Why Digital Onboarding Will Be the Future of Recruitment. Viitattu 4.12.2025. Saatavissa https://blog.benify.com/why-digital-onboarding-will-be-the-future-of-%20recruitment
Blackham, A. 2024. 5 Challenges of Remote Onboarding and How to Overcome Them. Applicantstack. Viitattu 4.12.2025. Saatavissa https://www.applicantstack.com/blog/5- challenges-of-remote-onboarding-and-how-to-overcome-them/
Cottonbro studio. 2020. Person in beige long sleeve shirt using Macbook Pro. Pexels. Viitattu 4.12.2025. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/person-in-beige-long-sleeve-shirt-using-macbook-pro-4065876/
Fisk, R. 2025. Digital onboarding guide: benefits, best practices, and software solutions. Viitattu 04.12.2025. Saatavissa https://www.learnifier.com/blog/digital-onboarding-guide-%20benefits-best-practices-and-software-solutions
Saastamoinen, A. 2025. Digitaalinen onboarding. Opinnäytetyö (AMK). LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalous. Viitattu 4.12.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637120