Black Friday ilmiönä kasvaa – erityisesti verkkokaupassa

Tuntuuko, että Black Friday alennuskampanjoineen on laajentunut viime vuosina todella paljon? Tämä ei ole pelkästään kuvitelmaa vaan maksuvälittäjä Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaankin näin on todella käynyt (Borgström 2021). Käsittelen tässä artikkelissani Black Friday -ilmiön kasvua kotimaassa sekä sitä, onko tämä pelkästään hyvä asia verkkokauppiaille.

Black Friday, eli suomeksi musta perjantai, sijoittuu vuosittain marraskuun viimeiselle perjantaille. Ilmiö on rantautunut Suomeen 2010-luvun puolen välin paikkeilla Pohjois-Amerikasta ja alun perin kyseessä oli yhden päivän mittainen alennusilmiö, jolloin usean toimialan alennuskampanjat kohdistuivat samalle päivälle. (Myllyoja 2018)

Mustalla pohjalla valkoinen teksti: black friday
Kuva 1. Black Friday on yksi vuoden merkittävimmistä myyntipäivistä verkkokaupassa (Maiconfz 2016)

Alkuperäisen Black Fridayn ja verkkokauppaan keskittyneen Cyber Mondayn sijasta nykyään alennusmyynti-ilmiö Suomessa kestää käytännössä kokonaisen viikon. Perjantaipäivän myyntivolyymit erityisesti verkkokaupassa ovat kuitenkin muita päiviä selvästi korkeampia.  Vuonna 2020 suomalaisen verkkokaupan myyntivolyymit olivat parhaimmillaan jopa yli viisinkertaiset verrattuna keskimääräiseen marraskuiseen myyntipäivään. (Borgström 2021; Myllyoja 2018). Postin (2021) tutkimuksen mukaan jopa 30 % suomalaisista kertoi tehneensä useita ostoksia Black Fridayna vuonna 2020. Parhaimmat myyntivolyymit Black Fridayna ovat viime vuosina saavuttaneet mm. vähittäis- ja erikoiskauppa, matkailu ja liikenne sekä palveluiden verkkokauppa (Borgström 2021).

Black Friday mutkistaa normaalia kilpailutilannetta

Vaikka Black Friday on ”piristysruiske” muutoin yleensä heikolle myyntikuukaudelle, on ilmiötä kritisoitu myös siitä, että se kannustaa ihmisiä kuluttamaan asioihin, joita he välttämättä eivät tarvitsisi (Lamminen & Kinnunen 2021). Ilmiöllä on myös toinen vähemmän puhuttu haaste: kaikkien toimialojen yhteinen alennuskampanja-aika ja hintaperustainen markkinointi voi synnyttää myös häviäjiä. Asiakasnäkökulman mukaan kaikki verkkokauppakentän toimijat voivat olla toistensa kilpailijoita tämän kaltaisessa ilmiössä. Kuluttajilla on yhdellä ajan hetkellä vain rajallinen määrä aikaa sekä rahaa, joten sitä ei voi riittää kaikille kentän toimijoille (Bergström & Leppänen 2021). Esimerkiksi, jos kuluttaja on ostanut itselleen jo omalla mittapuullaan arvokkaan talvitakin, ei hänellä välttämättä ole enää rahaa käytettäväksi kulutuselektroniikkaan. Tämän vuoksi Black Fridayn tyylisissä ilmiössä kaikki toimialat ovat käytännössä toistensa kilpailijoita.

Black Friday avaa monille – niin pienille kuin isoille – toimijoille selkeän markkinointiviestillisen väylän, sillä tapahtuman aikana on perusteltua mainostaa hinta- ja saatavuusperustaisesti. Pelkkä alennusprosentti voi siis toimia itsessään kuluttajia tavoittavana viestinä. Toisaalta taas, kun kaikki toimialat keskittävät mainostustoimet yhdelle lyhyelle ajanjaksolle, mainonnan tavoittavuus monesti heikkenee. Yhtäaikaisia mainoksia on niin paljon, että yksittäisen mainoksen läpimenoprosentti voi heikentyä merkittävästi. Tämän vuoksi mainostajan olisikin syytä keskittyä pelkän alennuksen sijasta viestinnän tehoon, eli kuinka viesti tulee kohdennetuksi oikealle segmentille ja kuinka se puhuttelee mahdollisimman hyvin vastaanottajaa. LAB-ammattikorkeakoulun markkinointiosuuskunnat ovat perehtyneet digimarkkinoinnin tehokkaaseen toteuttamiseen ja voivat tämän vuoksi auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan esim. juuri Black Fridayn tyylisissä kilpailullisesti haastavissa tilanteissa. Linkki Saimaan tiimiyrittäjäakatemia Saitemian verkkosivuille.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hänellä on kokemusta verkkokauppiaana toimimisesta omassa yrityksessään.


Lähteet

Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19., uudistettu painos. Helsinki: Edita.

Borgstöm, S. 2021. Rikkooko Black week 2021 edelleen ennätyksiä? Katso päiväkohtaiset tilastot. Paytrail. Viitattu 31.1.2022. Saatavissa https://www.paytrail.com/blog/rikkooko-black-week-2021-edelleen-ennatyksia-katso-paivakohtaiset-tilastot

Lamminen, K. & Kinnunen, N. 2021. Perjantain alennusmyynneille tarjotaan myös kulutuskriittistä vaihtoehtoa – Älä osta mitään, kehottaa Luontoliitto, Matsmart neuvoo välttämään uuden ostamista ja suosittelee lainaamaan. Maaseudun tulevaisuus. Viitattu 4.2.2022. Saatavissa https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.1654112

Maiconfz. 2016. Musta-perjantai-minimalistinen. Pixabay. Viitattu 2.2.2022. Saatavissa https://pixabay.com/fi/vectors/musta-perjantai-minimalistinen-1271449/

Myllyoja, M. 2018. Black Friday venyy jo koko viikoksi – professori: “Kiistatta tulee mieleen, onko tässä mitään järkeä”. YLE. Viitattu 2.2.2022. Saatavissa https://yle.fi/uutiset/3-10517117

Posti Group. 2021. Tutkimus: Black Friday on loppuvuoden kauppapäivistä tunnetuin ja suosituin, neljäsosa suomalaisista aloittaa silloin joululahjojen ostamisen. Viitattu 2.2.2022. Saatavissa https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/tiedotteet/tutkimus-black-friday-on-loppuvuoden-kauppapaivista-tunnetuin-ja-suosituin 

Linkit

Saimaan tiimiyrittäjäakatemia ry. 2022. Viitattu 22.2.2022. Saatavissa https://www.saitemia.fi/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *