Digitaidot ovat tulevaisuuden osaamistarpeita

Määriteltäessä tulevaisuuden osaamistarpeita ovat digitalisaatio ja työn murros isossa roolissa (Opetushallitus 2019). Tasavertainen osallistuminen yhteiskunnan eri toimintoihin edellyttää riittäviä digitaitoja ja niiden päivittämistä tarpeen mukaan (Jääskeläinen 2015). Digiosaaminen on pohja työelämässä toimimiselle, koulutukseen osallistumiselle sekä henkilökohtaisten ja yhteiskunnallisten asioiden hoitamiselle verkossa.

Digiosaaminen voidaan jaotella aloittelevaan-, perus- ja hyötytasoon. Aloittelevalla tasolla oleva henkilö on vasta aloittamassa perehtymisen älypuhelinten, tablettien ja tietokoneiden käyttöön ja tietoyhteiskunnassa toimimiseen. Peruskäyttäjällä tarkoitetaan henkilöä, jonka tavoitteena on hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa sujuvasti työssä, opiskelussa ja vapaa-ajalla. Henkilön osaamistaso vastaa tietoyhteiskunnan ja työelämän tarpeita. (TIEKE 2024).

Työ on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana

Työura samassa ammatissa ja saman työnantajan palveluksessa valmistumisesta eläkeikään saakka ei ole nykypäivänä monellekaan realismia. Koulutuksista valmistuvat työskentelevät keskimäärin 5–6 ammatissa ja jopa 15 työnantajalla työuransa aikana. (Jobly 2020). Osaamisen päivittäminen tulee ajankohtaiseksi myös tilanteissa, missä työntekijä joutuu uudelleen kouluttautumaan tai vaihtamaan alaa (LAB 2024).

Työn murroksen myötä työskentelytavat muuttuvat. Hierarkiset organisaatiot ovat väistyneet digitaalisten alustojen tieltä. Työelämä on globalisoitunut, ja digiosaaminen mahdollistaa työskentelyn ympäri maailmaa. (Jobly 2020).

Kuva 1. Hierarkiset organisaatiot väistyvät digitaalisten alustojen tieltä, ja työskennellä voi lähes missä vain. (kaboompics 2015)

Plan B -hankkeessa vahvistetaan digiosaamista

Kispeterin (2018) mukaan koulutuksiin tai työelämään hakeutuvan on tärkeä osata perustaidot tietokoneen käytöstä. Perustaidoilla tarkoitetaan esimerkiksi tietokoneen käynnistämistä ja sulkemista, tiedostojen hallintaa ja perusnavigointia käyttöjärjestelmissä. Internetin perustaitoja ovat sen selaaminen, hakukoneiden käyttö ja navigointi erilaisilla verkkosivuilla. Näiden lisäksi tulisi osata perusasioita verkkoturvallisuudesta ja luotettavien lähteiden tunnistamisesta. Sähköposti on tärkeä työelämän viestintäväline. Työntekijän tai koulutukseen hakeutuvan tulisi osata luoda sähköposteja, lukea niitä ja hallita sähköpostilaatikkoa tehokkaasti. Tekstinkäsittelytaitoja tarvitaan erilaisissa työ- ja opiskelutehtävissä.

Tekstinkäsittelyohjelmien kuten Microsoft Wordin hallinta on olennaista, jotta asiakirjojen luominen, muokkaus ja muotoilu onnistuu näillä ohjelmilla. Tietojen analysointi- ja raportointitehtävissä tarvitaan Microsoft Exceliä tai Google Sheetsiä. Tietoturvaosaamistaidot tarkoittavat ymmärrystä riittävän vahvojen salasanojen käyttämisestä, haittaohjelmien torjunnasta ja tietojen suojaamisesta. Sosiaalisen median perusosaamista on perehtyneisyys niiden valikoimaan ja toimintaperiaatteisiin.

LAB-ammattikorkeakoulu on vuosina 2023–2026 mukana toteuttamassa Plan B -hanketta, jonka tavoitteena on edistää heikkoon työllistymistilanteeseen ajautuneiden Etelä-Karjalan pohjoisten kuntien 18–29-vuotiaiden sekä yli 55-vuotiaiden miesten työllistymismahdollisuuksia tai opiskelujen aloittamista. Työllistymis- ja koulutusmahdollisuuksien vahvistaminen tapahtuu muun muassa rakentamalla oppimisympäristöjä, joissa kohderyhmään kuuluvilla on mahdollisuus vahvistaa digiosaamistaan. (LAB 2024.)

Kirjoittaja

Irina Tiainen työskentelee hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana Plan B ‒ kohti uusia mahdollisuuksia -hankkeessa.

Lähteet

Jobly. 2020. Mitä työnantajat odottavat tulevaisuuden osaamiselta. Viitattu 22.2.2024. Saatavissa https://www.jobly.fi/artikkelit/tyonhakijoille/mita-tyonantajat-odottavat-tulevaisuuden-osaamiselta

Jääskeläinen, A. 2015. Digitalization and Work life. Aalto University School of Business. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://aaltodoc.aalto.fi/server/api/core/bitstreams/f018956b-b8bd-41f2-9eb9-7068698ce864/content

kaboompics. 2015. Kannettava tietokone, ruoho. Pixabay. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/kannettava-tietokone-ruoho-acer-762548/

Kispeter, E. 2018. What digital skills do adults need to succeed in the workplace nowand in the next 10 years? Warwick Institute for Employment Research University of Warwick. Viitattu 28.2.2024. Saatavissa https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/807831/What_digital_skills_do_adults_need_to_succeed_in_the_workplace_now_and_in_the_next_10_years_.pdf

LAB. 2024. Plan B ‒ kohti uusia mahdollisuuksia. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 16.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/planb

Opetushallitus. 2019. Osaaminen 2025. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 23.2.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf.

TIEKE. 2024. Digitaitotasot. Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry. Viitattu 25.2.2014. Saatavissa https://tieke.fi/digitaitotasot/