Kokemuksia verkko- ja lähiopetuksesta laskentatoimen kurssilla

Korona-aika opetti ja totutti sekä opettajia että opiskelijoita etäopetukseen. Etäopiskelu toi mukanaan monenlaisia haasteita, mutta myös positiivisia kokemuksia. Akavan teettämässä tutkimuksessa peräti 67 % opiskelijoista toivoi etäopetusmahdollisuuksien jatkumista koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan jälkeenkin (Venäläinen 2021).

Verkkototeutus lähitoteutusta suositumpi

LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikön päiväryhmien ydinopinnoissa on pyritty palaamaan pääsääntöisesti lähiopetukseen. Opintojaksolla Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu päätettiin kuitenkin tarjota erilaisia toteutustapoja. Opiskelija sai valita, osallistuuko verkko- vai lähiopetuspainotteiseen toteutukseen. Verkossa oli lisäksi tarjolla kaksi vaihtoehtoa: aikataulutettua opetusta sisältävä (synkroninen) ja itsenäinen (asynkroninen) toteutus.

Lähiopetukseen ilmoittautui 42 %, synkroniselle verkkototeutukselle 6 % ja asynkroniselle verkkototeutukselle 52 % kaikkiaan 138 opiskelijasta.

Akavan teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että etäopetuksessa opiskelijat arvostavat erityisesti joustavuutta ja opintojen ja muun elämän yhteensovittamisen helppoutta (Venäläinen 2021). Niinpä ei ole yllätys, että nimenomaan omassa tahdissa suoritettava verkkototeutus keräsi huomattavasti enemmän ilmoittautuneita kuin synkroninen toteutus. Lopulta nämä toteutukset päätettiin yhdistää yhdeksi verkkototeutukseksi, joka sisälsi vapaaehtoisia ohjaustapaamisia.

Kuva 1. Verkkokurssit tuovat joustavuutta opintoihin. (Tumisu 2021)

Oppimistuloksissa ei merkittäviä eroja

Selvitysten mukaan (mm. Goman ym. 2021) opiskelijoiden valmiudet itsenäiseen opiskeluun vaihtelevat suuresti. Osalle opiskelijoista etäopiskelu on haasteellista, osalle se taas sopii hyvin. Kannattavuuslaskenta -opintojakson verkkototeutuksella vaadittiin opiskelijoilta itseohjautuvuutta ja itsenäisen opiskelun taitoja. Kurssin etenemistä tai tehtäviä ei ollut aikataulutettu muuten kuin antamalla lopullinen takaraja kaikkien tehtävien suorittamiselle.

Lähitoteutuksen opiskelijoista 90 prosenttia suoritti kurssin hyväksytysti loppuun määräajassa. Verkkototeutuksen suoritti lähes yhtä suuri osuus kurssille ilmoittautuneista (88 %). Myöskään arvosanajakaumassa ei ollut merkittävää eroa verkko- ja lähitoteutusten välillä.

Ehkä hieman yllättäen toteutusten oppimistulosten välillä ei ollut merkittäviä eroja. Luultavasti opiskelijat osaavat jo tunnistaa itselleen sopivat oppimistavat. Verkkototeutuksen läpäisyprosentti kertonee siitä, että tämän toteutusmuodon valinneet opiskelijat kykenivät pääsääntöisesti hyvin itsenäiseen opiskeluun.

Myönteistä palautetta vaihtoehtoisista toteutustavoista

Verkkototeutuksen palautteen perusteella opiskelijat arvostivat itsenäistä ja aikatauluun sitomatonta toteutustapaa. Toisaalta lähiopetukseen osallistuneet olivat tyytyväisiä nimenomaan kampuksella tarjottavaan opetukseen. Kokeilu rohkaisee tarjoamaan erilaisia toteutustapoja jatkossakin. Vaihtoehtoisten toteutustapojen tarjoaminen lisää joustavuutta ja antaa opiskelijalle mahdollisuuden valita omaan elämäntilanteeseen ja oppimistyyliin sopivan toteutuksen.

Kirjoittaja

Sirpa Varajärvi työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä.

Lähteet

Goman, J., Huusko, M., Isoaho, K., Lehikko, A., Metsämuuronen, J., Rumpu, N., Seppälä, H., Venäläinen, S. & Åkerlund, C. 2021. Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen eri koulutusasteilla. Osa III: Kansallisen arvioinnin yhteenveto ja suositukset. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut 8: 2021. Viitattu 9.6.2023. Saatavissa https://karvi.fi/wp-content/uploads/2021/04/KARVI_0821.pdf

Tumisu. 2021. Verkossa, Luokka, Kurssi. Pixabay. Viitattu 9.6.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/verkossa-luokka-kurssi-opettaja-6204349/

Venäläinen, E. 2021. Akava Works kyselytutkimus. Korkeakouluopiskelu korona-aikana. Keskeisiä tuloksia Akava Worksin kyselytutkimuksesta. Akava Works: Helsinki. Viitattu 9.6.2023. Saatavissa https://akavaworks.fi/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/Kooste_korkeakouluopiskelu_korona-aikana-kysely.pdf