Sosiaali- ja terveydenhuollon työvoimapula puhuttaa. Koulutusorganisaatioiden ja työelämän välistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta on tiivistetty vuosien aikana ja haasteeseen on yhdessä mietitty joustavia toimintamalleja. Veto- ja pitovoiman kehittäminen on tärkeää, jotta turvataan jatkossakin riittävä työvoima niin määrällisesti kuin osaamisenkin puolesta. Opinnollistaminen voidaankin nähdä yhtenä teoriaa ja käytäntöä yhdistävänä toimintamallina, joka vastaa osaltaan myös työvoimapulaan liittyvään haasteeseen.
Työ- ja elinkeinoministeriön työvoimabarometrin mukaan Suomessa koko maassa on tällä hetkellä eniten pulaa juuri sairaanhoitajista (Työvoimabarometri 2024). Työssäkäynti opintojen aikana on hyvin yleistä, ja varsinkin lähihoitajataustaiset sairaanhoitajaopiskelijat työskentelevätkin jo hoitotyön kentillä. Ammattikorkeakouluopiskelijoista koulutusalaan liittyviä töitä tekee lähes 60 % (Saari ym. 2022,39). Myös ammattikorkeakouluopintojen integroituminen työelämään lisää työnteon ja opiskelun yhdistämistä. Työelämästä saatu hyöty on tunnistettu, ja se on tärkeää huomioida myös opiskelijoiden henkilökohtaisessa ohjauksessa. (Isotalo ym. 2024, 17.)
Opinnollistaminen monipuolistaa oppimista
Opinnollistaminen tarjoaa opiskelijalähtöisen tavan opintojen ja työelämän yhdistämiselle. Sairaanhoitajakoulutuksessa opiskelijan opinnollistaessa harjoittelua hän toimii työsuhteessa joko lähihoitajana tai sairaanhoitajana hankkien sitä kautta tutkintoon kuuluvaa harjoittelun mukaista osaamista (LAB 2024). Opinnollistamisen prosessimainen luonne vaatiikin opiskelijaa prosessin aikana pysähtymään itsereflektion ääreen ja tunnistamaan ammatillista kasvua ja osaamisen kehittymistä. Työssä hankitun osaamisen nähdään vaikuttavan positiivisesti opintoihin ja tarjoavan opiskelijalle laaja-alaisemman tarkastelupinnan alaansa liittyviin ilmiöihin ja hoitotilanteisiin (Vanhanen-Nuutinen ym. 2016, 23).
Sairaanhoitajakoulutuksessa opinnollistaminen on ollut hyvin suosittua ja mahdollistanut monelle joustavia tapoja opintojen etenemiselle esimerkiksi kesän aikana kesätöiden kautta. Samalla työorganisaatio pystyy pitämään työntekijänsä tai saamaan uusia kollegoita työyhteisöönsä tukien opiskelijan ammatillista kehittymistä.
Kevään 2024 aikana opinnollistamisen prosessia ja reunaehtoja tarkasteltiin. Tänä syksynä uudet joustavammat opinnollistamisen mahdollisuudet ohjeistuksineen on julkaistu. LAB-ammattikorkeakoulussa opiskelija voi opinnollistaa harjoittelua sekä lähihoitajan että sairaanhoitajan sijaisuudessa enemmän aikaisempiin vuosiin nähden.
Alustavien opiskelijapalautteiden perusteella muutokset ovat olleet opiskelijoiden mieleen ja vastaavat myös työelämän tarpeita. Uudet joustavammat opinnollistamisen mahdollisuudet tukevat työn ja opiskelun yhteensovittamista, mikä osaltaan vaikuttaa myös opiskelijan määräajassa valmistumiseen.
Kirjoittaja
Tiia Kangassalo toimii hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä.
Lähteet
fernandozhiminaicela. 2019. Zhiminaicela, F. Hoitoon, Sairaala, Klinikka. Pixabay. Viitattu 9.9.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/hoitoon-sairaala-klinikka-l%C3%A4%C3%A4ke-4099432/
Isotalo, E., Kalin, S., Karhunen, H., Saarinen, T., Tuomala J., Tynjälä P. & Virtainen, A. 2024. Korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin vaikutukset. Loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:8. Viitattu 9.9.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165553/VNTEAS_2024_8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
LAB. 2024. Sosiaali- ja terveysalan AHOT ja opinnollistaminen. Viitattu 9.9.2024. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintojen-suunnittelu/ahot-aikaisemmin-hankittu-osaaminen/sosiaali-ja
Saari, J., Koivuranta, S. & Nevalainen, E. 2022. Opiskelijatutkimus 2022. Eurostudent VIII –tutkimuksen keskeiset tulokset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:34. Viitattu 30.8.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165195/OKM_2023_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Työvoimabarometri. 2024. Viitattu 30.8.2024. Saatavissa https://tyovoimabarometri.fi/
Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K., & Kotila, H. 2016. Työn ja opintojen yhdistäminen ‒ opintojen aikainen työssäkäynti ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 18(2), 9–26. Viitattu 30.8.2024. Saatavissa https://journal.fi/akakk/article/view/88233/47382