Opiskelijat toivovat lisää tietoa LABin hyvinvointipalveluista

Opiskelijoiden terveyttä, opiskelukykyä ja opiskeluyhteisön hyvinvointia edistetään korkeakouluissa hyvinvointityöllä, jonka yhtenä tavoitteena on kohdentaa varhainen tuki niille opiskelijoille, jotka sitä tarvitsevat. (Kestilä & Karvonen 2019, 196, 229; THL 2023.) Nuorten hyvinvointia heikentää mielenterveyden häiriöt, lievät krooniset sairaudet ja hyvinvoinnille haitalliset elämäntavat.

Ahdistus- ja masennusoireilusta kärsii noin joka kolmas korkeakouluopiskelija. Ryhmään kuulumattomuuden tunnetta kokee joka neljäs naisopiskelija ja joka kolmas miesopiskelija. (THL 2021.) Lisäksi opintoihin liittyvää motivaatiota heikentää lisääntyvä itsenäinen työskentely ja etäopiskelu (YTHS 2023).

Hyvinvointipalvelut laadukkaita, sähköisessä asioinnissa kehitettävää

LAB-ammattikorkeakoulun Motiivi hyvinvointipalvelut tarjoavat yhdessä MOVEO hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden kanssa Lappeenrannan kampuksella opiskelijoille muun muassa ryhmäliikuntaa ja hierontaa sekä tuki- ja liikuntaelin oireisiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. YTHS järjestää opiskelijoille suunterveyden sekä yleis- ja mielenterveydenpalvelut. Lisäksi tukea saa opettajilta, opinto-ohjaajilta tai -psykologeilta, kampuspapeilta sekä opiskelijakunta KOE:n yhdyshenkilöiltä (LAB 2023).

Kuva 1. Opiskelijoiden hyvinvointi on LAB-organisaatiolle tärkeää, ja tukipalveluita on tarjolla. Kuva Lappeenrannan kampukselta. (LAB Press Images 2022)

Laukkasen ja Vitikaisen (2023) opinnäytetyössä kuvattiin LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikön opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia koulun hyvinvointipalveluista. Tulosten mukaan palveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Erityisesti YTHS keräsi kiitosta työntekijöiden, asiakkaan kohtaamisen ja kiireettömän tunnelman ansiosta. Hyvinvointi- ja liikuntapalveluja tarjoavat Motiivi ja MOVEO koettiin edullisina ja laadukkaina.

Kriittistä palautetta annettiin ajanvaraukseen liittyen, syinä pitkät jonot ja sähköisen asioinnin hankaluus. Palvelut eivät ole aina hyödynnettävissä monimuoto-opiskelijalle. Mielenterveyspalveluihin toivottiin matalan kynnyksen palveluita sekä lyhyen ajan tukea ja apua, lähinnä opintojen suorittamiseen, opiskelijan jaksamiseen ja motivaatioon liittyen. Opiskelijat olivat hyötyneet opintopsykologin ja YTHS:n palveluista sekä toisten opiskelijoiden kanssa yhdessä tekemisestä.

Toiveissa ryhmäliikuntaa ja nettiterapiaa

Opettajilta toivottiin enemmän motivointia ja tukea opintojen suorittamiseen. Opiskelijat esittivät erilaisia elintapoja ja hyvinvointia edistäviä ehdotuksia, kuten uniohjausta, ravitsemusneuvontaa ja edullisen ravitsevan ruuan valmistamisohjeita. Lisäksi toivottiin liikuntaa tukevaa avointa mahdollisuutta osallistua ryhmäliikuntatunneille.

Ehdotettiin hyvinvointipalveluiden mainonnan monipuolistamista sekä tiedotuksen lisäämistä. Tulosten mukaan opiskelijat eivät olleet tietoisia kaikista palveluista ja niiden sisällöistä. Hyvinvointipalveluista ei ollut puhuttu orientaatiopäivän jälkeen eikä opiskelijoilla ollut välttämättä riittävää tietoa palveluihin hakeutumisesta ja saatavuudesta. Hyvinvointipalveluista tiedottamista toivottiin sähköpostitse sekä tutoropettajan kautta. Hyvinvointipalveluiden saatavuuden kehittämiseksi ehdotettiin selkeitä ajanvaraussivuja ja etäpalveluiden kehittämistä. Hyvinvointipalveluilta odotettiin muun muassa nettiterapiaa, joka toimisi paikasta riippumatta, matalalla kynnyksellä ja mahdollistaisi nopean avun saamisen. (Laukkanen & Vitikainen 2023.)  

Kirjoittajat

Veera Laukkanen ja Janika Vitikainen ovat pian valmistuvia terveydenhoitajaopiskelijoita LAB-ammattikorkeakoulusta.

Anja Liimatainen toimii yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikössä Lappeenrannan kampuksella.

Lähteet

Kestilä, L. & Karvonen, S. 2019. Suomalaisten hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: PunaMusta Oy. Viitattu 12.4.2023. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137498/THL_Suomalaisten%20hyvinvointi%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

LAB. 2023. Opintojen ohjaus ja palvelut. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 19.4.2023. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-ohjaus-ja-palvelu

LAB Press Campus. 2022. Lappeenranta campus. Viitattu 8.5.2023. Saatavissa  https://lut.pictures.fi/kuvat/LAB+Press+Images/CAMPUSES/lab-lappeenranta-campus-.jpg

Laukkanen, V. & Vitikainen, J. 2023. Opiskelijoiden kokemuksia LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluista. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, Lappeenranta. Viitattu 19.4.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037462

THL. 2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Korkeakoulukouluopiskelijat tarvitsevat tukea – tutkijat huolissaan ahdistus- ja masennusoireiden yleisyydestä. Viitattu 12.4.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/-/korkeakouluopiskelijat-tarvitsevat-tukea-tutkijat-huolissaan-ahdistus-ja-masennusoireiden-yleisyydesta

THL. 2023. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opiskeluhuolto. Viitattu 12.4.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto

YTHS. 2023. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö. Mitä on opiskelukyky? Viitattu 13.4.2023. Saatavissa https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/mita-on-opiskelukyky/