Opetus- ja kulttuuriministeriö (2023) on laatinut digitalisaatiovision, jonka tavoitteena on luoda varhaiskasvatukseen laadukas ja yhteen toimiva digitaalinen toimintaympäristö, joka tukee toimijoiden välistä yhteistyötä. Varhaiskasvatuksen tulevaisuuskuvat […]
Digitalisaation nopea eteneminen muuttaa yhteiskuntaamme syvällisesti, mutta samalla se herättää myös pelkoja ja vastustusta. Pelkojen lievittämiseksi tarvitaan lisää teknologista lukutaitoa, luotettavaa tietoa ja eettistä sääntelyä, […]
Tapahtumat ovat olennainen osa Suomen ja Etelä-Karjalan taloudellista ja sosiaalista rakennetta. Ne lisäävät matkailutaseen ylijäämää ulkomaan kulutuksen kasvaessa ja vaikuttavat bruttokansantuotteeseen luomalla tuloja eri sektoreilla. […]
LABlanssi ‒ Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö -hankkeessa vahvistetaan ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja edistetään työelämävalmiuksia luomalla, pilotoimalla ja rakentamalla uudenalainen ensihoidon työelämäharjoittelun toimintamalli. LABlanssi-mallissa ensihoidon opiskelijoita ambulanssissa suoritettavassa […]
Harjoittelun ohjauksessa työelämäohjaajien tuki on opiskelijalle hyvin tärkeää oppimisen kannalta. Työelämäohjaajat ohjaavat eri asteiden ja oppilaitosten opiskelijoita sekä ehkä eri ammattialojenkin tulevia ammattilaisia. Käytännön ohjeet […]
Kulttuurimatkailun kansallisen kehittämisen tiekartassa ennakoidaan aineettoman kulttuuriperinnön merkityksen kasvua matkailussa. Etelä-Karjalassa on runsaasti linnavuoria, kalliomaalauksia ja luontoympäristössä sijaitsevia rakennettuja kulttuuriympäristöjä, jotka tunnetaan myös matkailunähtävyyksinä. Fyysisten […]
Talkootyö on suomalaisessa kulttuurissa syvälle juurtunut perinne, joka ilmenee vapaaehtoisena työnä yhteisön hyväksi. Tapahtumissa talkootyö on tärkeä resurssi, joka mahdollistaa monien tilaisuuksien järjestämisen pienin kustannuksin […]
Kesäkuun alussa järjestettiin kotimaiset korkeakoulupedagogiikan päivät Pedaforum 2024. Siellä esiteltiin LAB-ammattikorkeakoulussa toteutettu digitaalisen palvelumuotoilun opetuskokeilu (YAMK), joka toteutettiin työelämälähtöisesti tuottamalla hyvinvointialueelle arvokasta tietoa oman kehittämistyön […]
Empatia on ollut pitkään keskeinen käsite asiakaspalvelun ja suhteiden rakentamisessa. Se määritellään kykynä ymmärtää ja jakaa toisen henkilön tunteita, mikä luo perustan aidolle yhteyden muodostamiselle. […]