Asiakkaan ongelman nopea ratkaiseminen on keskeinen menestystekijä pk-yrityksille (CXChronicles 2019). Olipa kyseessä sitten IT-tuki, asiakaspalvelu tai siivouspalvelu, nopeus ja tehokkuus ovat avainasemassa. Asiakkaat odottavat nopeita […]
Tekoäly on yleistynyt, ja sitä käytetään hyvin monenlaisissa tehtävissä kuten kirjoittamisessa, ideoimisessa ja suurten tietomassojen käsittelyssä. Tekoälystä onkin muodostunut työkalu markkinointiin, ohjelmointiin ja teollisuuteen. Käyttäminen […]
Hiilineutraalin hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen edellyttää vihreää siirtymää, joka nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisesta energiasta uuden teknologian avulla. Uudella osaamisella parannetaan myös Suomen vientiteollisuuden kilpailukykyä. Suomen tavoitteena on […]
Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi rakentuvat valtakunnallisen TKI-tiekartan mukaan osaamiselle, tutkimukselle ja innovaatioille. TKI-toiminnan määrän ja laadun nostamisen lisäksi tiekartan toimenpiteillä vahvistetaan osaamiskeskittymiä ja ekosysteemejä, lisätään […]
Dynaamisella koulutuskentällä ammatillinen koulutus erottuu keskeisenä sillanrakentajana yliopistoissa tehtävän akateemisen oppimisen ja käytännön soveltamisen välillä. Ammatillisen koulutuksen keskukset toimivat sulattimina, joissa muovataan taitavia ammattilaisia myös […]
Hyvinvointi rakentuu elämässä, tarkemmin arjessa ja vuorovaikutuksessa suhteessa muihin ihmisiin, ja myös hyvinvointivaltiossa tuotetuilla palveluilla on iso osuutensa (Leeman ym. 2022, 94–96; Karvonen ym. 2022, […]
Nuoret ovat tärkeä asiakasryhmä eri alojen yrityksille. Pankit ja vakuutusyhtiöt pyrkivät tavoittamaan nuoria asiakkaita esimerkiksi monipuolisten nettipalveluiden avulla (Hämeen Sanomat 2018). Sukupolvi Z koostuu tämän […]
Jatkuvan oppimisen toimintakenttä tulee muuttumaan aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä. Kuinka korkeakouluyhteisö ja työnantajat voivat yhteistyössä varmistaa sen, että työyhteisöjen osaaminen säilyy riittävällä tasolla, jonka avulla mahdollistetaan […]
Mitä yhteistä on noin 8500 opiskelijan LAB-ammattikorkeakoululla ja yli 70000 opiskelijan, vuonna 1669 perustetulla Zagrebin yliopistolla (University of Zagreb 2024)? Keskustelujen perusteella useat ajankohtaiset haasteet […]