Projektinhallinnan oppimista työelämälähtöisissä projekteissa

Toimintaympäristömme muuttuu koko ajan, ja kaikissa organisaatioissa tehdään kehittämistyötä. Usein on tarkoituksenmukaista aloittaa kehityshanke tai projekti muutoksen valmistelemiseksi tai käynnistämiseksi. LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat opiskelevat projektinhallintaa ja projektiryhmissä työskentelyn taitoja, joita he tulevat tarvitsemaan työurallaan.

Kuva 1. Projektin käynnistäminen vaatii perusteellista taustatyötä (Goumbik 2023)

Projektien luonteesta

Projekteja voidaan luonnehtia neliulotteisen nk. NTCP-timanttimallin mukaan. Mallissa projekteja ja niiden tavoiteltuja lopputuloksia luokitellaan uutuusarvon (N=Novelty), teknologian (T=Technology), kompleksisuuden (C=complexity) ja kiireellisyyden (P=Pace) mukaan. (Shenhar & Dvir 2007.) Kun neljä ulottuvuutta sijoitetaan neliakseliseksi graafiksi, muodostuu timanttikuvio. Tavoitteena on luoda kuva siitä, millaista osaamista projekti edellyttää organisaatiolta ja auttaa hahmottamaan mahdollisen puuttuvan osaamisen, joka projektiin täytyy hankkia muualta. Työkalu on siis käyttökelpoinen apu hanketoimiston vetäjille sekä projektipäälliköille muun muassa silloin, kun projekteja resursoidaan, suunnitellaan sekä tehdään projektin riskiarvioita.

LABissa perehdytään projektityöskentelyn valmiuksiin opiskelemalla projektinhallinnan tärkeitä elementtejä teoriassa sekä soveltamalla niitä käytäntöön. Yksi vaihtoehto oppimisessa on toteuttaa projekti työelämältä tulleen toimeksiannon pohjalta ja saada näin myös arvokasta oppia todellisista liiketoiminnan kehitysprojekteista. Opiskelijat saavat toimeksiannon yritykseltä, ja opettaja toimii opiskelijaryhmän valmentajana projektin ajan. Tärkeää ovat ryhmän keskinäiset sekä opiskelijoiden ja valmentajan yhteiset tapaamiset, missä käydään läpi projektin vaiheet projektin suunnittelun tärkeistä osa-alueista sen toteuttamiseen asti. Valmentajan rooli on valmentaa projektinhallinnan menetelmien käyttöön sekä liiketoiminnan kehittämisprojektin harjoitteluun käytännön toimeksiannon pohjalta.

Opiskelijoiden aluksi tuottama projektisuunnitelma toteutetaan vakiintuneiden projektinhallinnan työskentelymenetelmien pohjalta. Projektille hahmotetaan tavoite – minkä liiketoiminnallisen tavoitteen saavuttamiseen projekti tähtää? Ketkä ovat projektin tärkeät sidosryhmät, joita projektiin tulee kytkeä mukaan? Projektin laajuus, aikataulu ja budjetti – mitä projektilla käytännössä saadaan aikaiseksi? Millaisella aikajänteellä projekti toteutetaan ja kuinka paljon siihen tulee varata rahaa? Projektin riskien hahmottaminen, mikäli sellaisia on.

Hospitality Management -ohjelmassa opiskelevalle projektinhallinnan opiskelu käytännön yrityscasen pohjalta oli opettavainen kokemus. Yrityksen kanssa käydyt keskustelut olivat ainutlaatuinen tilaisuus keskustella yrityksen kanssa ja oppia kokoustilanteessa. Aivan uutta tietoa kertyi business-to-business -sektorin kansainvälisestä toimialasta. 

Projektit koskettavat työuralla yhä useampaa

Projektityöskentelyn keinoja ja valmiuksia on tärkeää opiskella osana liiketalouden tutkintoa, sillä lähes jokainen kohtaa työelämässä projekteja ja moni myös osallistuu projektityöskentelyyn. Tulevaisuudessa merkitystään kasvattavat muutoksen hallintaa edistävät metataidot, kuten ongelmanratkaisutaidot, itseohjautuvuus, oppimiskyky, henkilökohtaisen osaamisen kehittäminen ja johtaminen sekä tiedon arviointitaidot (Opetushallitus 2019). Projekteissa mukana oleminen opintojen aikana kehittää myös näitä tärkeitä metataitoja.

Kirjoittajat


Joona Mäkinen on restonomiopiskelija LAB-ammattikorkeakoulun Tourism and Hospitality Management -koulutusohjelmassa.

Anu Kurvinen, KTM, on LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan lehtori.

Lähteet

Goumbik. 2023. Toimisto, Liiketoimintaa, Muistikirja. Pixabay. Viitattu 21.12.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/toimisto-liiketoimintaa-muistikirja-2717014/

Opetushallitus. 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Saatavissa https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf

Shenhar, A. & Dvir, D. 2007. Reinventing Project Management: The Diamond Approach to Successful Growth and Innovation. Cambridge, MA: Harvard Business School Pres