Pyöräilytapahtuman viestintää rakennetaan monikanavaisesti

LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU:n yhteisessä Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeessa on tuotettu pyörämatkailun alueellisen teemapäivän tapahtumakonsepti, jonka mukainen pilottitapahtuma, Salpausselkä Bike Fest, toteutetaan toukokuussa. Tapahtuman tuotannossa on mukana 25 yritystä, yhdistystä tai muuta pyörämatkailusta kiinnostunutta toimijaa, joista jokaisella on tapahtuman toteutuksessa oma roolinsa. Kokonaisuuden koordinoinnista ja tapahtuman markkinoinnista vastaa Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hanke (LAB 2023).

Markkinoinnin vaiheet, sisällöt ja kanavat

Koska Salpausselkä Bike Fest toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa ja sen konseptissa haetaan ennen kaikkea näkyvyyttä alueen pyörämatkailulle (Tommola 2023), on tapahtuman viestintään haluttu panostaa tavanomaista enemmän. Sitä toteutetaan eri näkökulmista ja erilaisin tavoittein eri kohderyhmille. Viestintä käynnistettiin tammikuussa 2023 sidosryhmille suunnatulla tiedotteella. Helmikuusta eteenpäin viestinnän painotus on ollut pääosin sosiaalisen median kautta yleisölle suunnatussa viestinnässä, jonka toteutukseen hanke on saanut pohjaa erillisestä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta (Veräväinen 2023). Tapahtuman tiedotus median suuntaan on käynnistetty huhtikuun alussa.

Salpausselkä Bike Festin viestinnän eri vaiheissa on tuotu esille erilaisia sisällöllisiä kokonaisuuksia. Viestintää on tehty monikanavaisesti siten, että käytössä olevien kanavien määrä lisääntyy tapahtuman lähestyessä.

Lanseerausvaiheessa keskiössä olivat tapahtuman keskeinen idea ja teemat sekä yhteistyömalli. Sen jälkeen on edetty kiinnostuksen herättämiseen ohjelman ja tuotantoon osallistuvien toimijoiden tarkemmalla esittelyllä. Loppuvaiheessa, kun kiinnostus tapahtumaa kohtaan on toivottavasti jo vahva, viestinnässä tuodaan enemmän esille tapahtumaan liittyviä käytännön järjestelyjä.  

Kuva 1. Salpausselkä Bike Festin markkinoinnin vaiheet ja niiden painotukset. Kaaviossa on kuvattu myös yksittäiset tiedotteet (T), artikkelit (A), videot (V) sekä ostettu näkyvyys (O). (Kuva: Päivi Tommola)

Visuaaliset materiaalit valmistelussa ja jälkimarkkinoinnissa

Sanallisen informaation lisäksi Salpausselkä Bike Festin markkinoinnissa luotetaan visuaalisten materiaalien tehoon. Suuri merkitys viestinnässä on ollut Pyörämatkailijan Päijät-Hämeessä keväällä 2022 järjestetyn kuvausroadtourin (Tommola 2022) aikana tuotetulla kuva- ja videomateriaalilla.

Kuva 2. Salpausselkä Bike Festin markkinoinnissa on hyödynnetty Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen kuvausroadtourilla tuotettua video- ja kuvamateriaalia. (Kuva: Päivi Tommola)

Visuaalista materiaalia on tarkoitus hyödyntää myös tapahtuman jälkimarkkinoinnissa, jota varten ollaan muun muassa tuottamassa tapahtumavideota sekä osallistujien käyttöön jaettavia kuvia itse tapahtumasta. Tällä kaikella on suuri merkitys ajatellen tapahtumakonseptin tulevaisuutta, sillä tapahtuman markkinointia varten luodut kanavat ja niiden näkyvyys sekä jälkimarkkinoinnin materiaalit jäävät hyödyttämään Salpausselkä Bike Festin mahdollisia uusia järjestäjiä.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen projektipäällikkönä.

Lähteet

LAB. 2023. Pyörämatkailijan Päijät-Häme. Hanke. Viitattu 5.4.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/pyoramatkailijan-paijat-hame

Tommola, P. 2022. Päijät-Hämeen pyörämatkailulle näkyvyyttä kuvaustempauksella. LAB Focus. Viitattu 5.4.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/paijat-hameen-pyoramatkailulle-nakyvyytta-kuvaustempauksella/

Tommola, P. 2023. Pyöräilytapahtuman kehittäminen tukee maakunnan matkailustrategiaa. LAB Focus. Viitattu 5.4.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/pyorailytapahtuman-kehittaminen-tukee-maakunnan-matkailustrategiaa/

Veräväinen, S. 2023. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma: CASE Salpausselkä Bike Fest. Viitattu 5.4.2023. Saatavissahttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143586