SaaS-liiketoiminta nousuun

SaaS (Software as a Service) on liiketoimintamalli, jossa yritys tarjoaa palvelujaan internetselaimen välityksellä. Esimerkiksi Spotify ja Netflix toimivat SaaS-periaatteella. Tällä liiketoimintamallilla on lukuisia hyötyjä, mutta se ei kuitenkaan takaa yrityksille automaattista menestystä ja kannattavuutta.

Yritykset, jotka suunnitelmallisesti siirtyvät perinteisestä lisenssimallista tilauspohjaiseen SaaS-liiketoimintamalliin, tavoittelevat pitkäaikaisia ja kasvavia asiakassuhteita sekä kestävää liiketoiminnan laajentumista. Vaikka strateginen muutos pyrkii tukemaan kasvua, siirtymävaihe voi olla haasteellinen, sillä monet SaaS-yritykset toimivat aluksi tappiollisina. (PwC 2013.) SaaS-yritykset kohtaavatkin huomattavia kannattavuushaasteita, sillä kilpailu alalla kiristyy jatkuvasti (Haiyang ym. 2018, 334). Sen lisäksi yritykset kokevat epävarmuutta mahdollisuuksistaan ja osaamisestaan, mikä vaikeuttaa menestyksellisen tuotestrategian ja tuotteistamisen kehittämistä (Miklos-Thal ym. 2018, 307).

Kuva 1. Tuotteistaminen ja hinnoittelu ovat osa SaaS-liiketoiminnan kasvua. (san0198 2022)

Korkealaatuinen tuotteistaminen tuo tehokkuutta ja lisäarvoa sekä yritykselle että sen asiakkaille. Tuotteistamisen tuomat edut ilmenevät palveluiden tasaisena laatuna, mikä estää osaamisen liiallisen henkilöitymisen. Tuotteistaminen tehostaa sisäistä tiedonjakamista ja yhteistyötä, mikä sitouttaa henkilöstöä ja helpottaa markkinointia sekä myyntiä; myös palvelun jatkokehittäminen helpottuu. (Tuominen ym. 2015, 5–7.)

SaaS-tuotteiden hinnoittelu on haastavampaa kuin perinteisten tuotteiden. Virheellinen hinnoittelu saattaa vääristää tuotteen arvoa, kun taas tarkkaan harkittu SaaS-hinnoittelustrategia ja -malli voivat auttaa yritystä saavuttamaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pitäen samalla asiakkaat tyytyväisinä. (Jayathilaka 2021, 84.)

Laadukkaalla tuotteistamisella kustannustehokkuutta

YAMK-opinnäytetyössä (Taiminen 2023) tutkittiin suomalaisen SaaS-yrityksen tuotteistamista ja hinnoittelua. Päätavoite oli tarjota yritys X:lle ratkaisuja tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja strategiana hyödynnettiin toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina, joita tehtiin 10 kappaletta Yritys X:n liiketoimintajohdon, myynnin ja markkinoinnin positioissa oleville työntekijöille. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.

Työ tuotti sekä kehittämis- että toimenpide-ehdotuksia, myös markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyö antoi vastauksia siihenkin, millaisia hyötyjä SaaS-liiketoimintamallin ominaisuudet voisivat tuoda SaaS-yritykselle etenkin viestinnän näkökulmasta.

Kirjoittajat

Tiina Taiminen valmistui LAB-ammattikorkeakoulusta tradenomiksi (YAMK) Uudistava johtaminen -koulutuksesta 2023.

Ville Sarpo, KTT, toimii liiketalouden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Haiyang, F., Zhengrui, J., & Dengpan, L. 2018. Quality, Pricing, and Release Time: Optimal Market Entry Strategy for Software-as-a-Service. MIS Quarterly. Vol. 42(1), 333–353. Viitattu 23.8.2023. Saatavissa DOI: 10.25300/MISQ/2018/14057

Jayathilaka, U. R. 2021. Investigating The Relationship Between Pricing Strategies And
International Customer Acquisition In The Early Stage Of SaaS: The Role Of Hybrid
Pricing. ResearchBerg Review of Science and Technology. 1(1), 84-100.

Miklos-Thal, J., Raith, M. & Selove, M. 2018. What Are We Really Good At? Product Strategy with Uncertain Capabilities. Marketing Science. Vol. 37(2), 294–309. Viitattu 29.6.2023. Saatavissa https://doi.org/10.1287/mksc.2017.1068

PwC. 2013. The Future of Software Pricing Excellence: SaaS Pricing. Technology Institute. Viitattu 26.8.2023. Saatavissa https://www.pwc.com/mt/en/publications/assets/pwc-the-future-of-software-pricingexcellence-saas-pricing.pdf

san1098. 2022. SaaS, ohjelmisto, tekniikkaa. Pixabay. Viitattu 22.11.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/saas-ohjelmisto-tekniikkaa-7518756/

Taiminen, T. 2023. SaaS-yrityksen tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittäminen. Opinnäytetyö YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketoiminnan ala. Viitattu 22.11.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331268

Tuominen, T., Järvi, K., Lehtonen, M. H., Valtanen, J. & Martinsuo, M. 2015. Palvelujen tuotteistamisen käsikirja. Aalto-yliopisto & Tuotantotalouden laitos. Viitattu 24.7.2023. Saatavissa https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/16523/isbn9789526062181.pdf