SELL Games 2020 – tapahtuman kokemukset ja tulokset

Tapahtuma-ala on uuden ajan alussa, kun alalla mietitään sekä nopeita ratkaisuja että pidemmän aikavälin toipumista koronaviruksen aiheuttamasta tapahtumien perumisesta ja taloudellisesta taantumasta. SELL Games 2020 –tapahtuma jouduttiin myös perumaan, mutta tapahtuman muodostama oppimisympäristö mahdollisti yhteensä noin 290 opiskelijan osallistumisen tapahtuman suunnitteluun ja tuotantoon vuosina 2018-2020. SELL Games 2020 -matka tuotti yhteensä noin 1950 opintopistettä ja seitsemän opinnäytetyötä.

Kuva 1. SELL Games 2020 tapahtuma on toiminut monipuolisena oppimisympäristönä. Kuvassa restonomiopiskelijat Tii Filander ja Annika Sutinen. Kuva: Henri Uotila

Tammikuussa 2020 Kiinassa alkoi levitä vaarallinen koronaviruksen aiheuttama keuhkokuume. SELL Games 2020 -tapahtuman opiskelijoista ja henkilöstöstä koostuva tuotantotiimi seurasi tilannetta tiiviisti työn lomassa. Helmikuussa Kiinan urheilijadelegaation johtaja ilmoitti, että koulujen sulkemisen vuoksi heillä ei ole mahdollisuutta osallistua tapahtumaan Suomessa. Tapahtumatiimi jatkoi tapahtuman valmisteluja tiedostaen, että riski tapahtuman supistamiselle tai jopa peruuttamiselle oli ilmassa, kun koronavirusepidemia levisi Eurooppaan.

Oppimisympäristön näkökulmasta opiskelijat sitoutuivat jatkamaan valmisteluja niin pitkälle kuin mahdollista. Opiskelijoista 12 oli mukana Salpausselän kisoissa tutustumassa oman vastuualueensa tehtäviin sekä suunnittelemassa kuinka heidän oma sektorinsa toimisi ja millaiseksi tilat rakennettaisiin Lahden Urheilukeskuksessa. Tarkoituksena oli 17.3.2020 aloittaa tapahtumaa toteuttamaan tulevien 100 opiskelijan event crewn kouluttaminen. Tätä varten henkilöstöjohtamisesta vastanneet opiskelijat olivat laatineet perehdyttämis- ja koulutusohjelman, joka koostuisi SELL Games 2020 -tapahtumainfosta, 10:stä tuotannon sektorikoulutuksesta, itsenäisestä ja ohjatusta perehtymisestä oman sektorin tehtäviin sekä motivaatiota nostattavasta kaikki toimijat yhteen tuovasta pre party -tapahtumasta. Samalla tuotannon työkieli muuttuisi englanniksi.

Lehtori Sami Heikkinen piti 10.3.2020 tiiminvetäjäkoulutuksen 20 opiskelijalle. Koulutuksessa testattiin Zeetings-oppimisalustaa mallilla, jonka pohjalta omia tiimiläisiä saataisiin osallistumaan aktiivisesti koulutukseen. Lisäksi testasimme learning cafe -menetelmää, jossa aiheina olivat osallistujien, yleisön ja tapahtuman tekijöiden fiilis, sisäinen viestintä sekä omien tiiminvetäjän valmiuksien arviointi. Näiden jälkeen opiskelijat valmistelivat sektorikohtaisia koulutussisältöjä ja -materiaaleja, kunnes 12.3.2020 koronaviruksen aiheuttama pandemia johti Suomen hallituksen suositukseen ja Aluehallintoviraston määräykseen perua kaikki yli 500 osallistujan tapahtumat. Myös SELL Games 2020 -tapahtuma peruttiin.

Opiskelijoiden suunnittelemat ja toteuttamat palkinnot, palvelukokonaisuudet ja urheilijoille suunnattu applikaatio esitellään toukokuussa seminaarissa tai webinaarissa riippuen koronaviruksen aiheuttaman epidemian etenemisestä. Tavoitteena on jättää SELL Games -tapahtumille perintönä palveluideoita, joita seuraava järjestäjä Latviassa 2021 voi ottaa käyttöön ja toteuttaa.


Kirjoittaja

Heidi Freundlich toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Liiketoiminta-yksikössä lehtorina sekä SELL Student Games 2020 pääsihteerinä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.