Sosionomiopiskelijoiden kokemuksia harjoitteluohjauksesta

Olemme HAVUJA-hankkeessa (LAB 2024) tehneet tiiviisti töitä työelämän kanssa sosiaali- ja terveysalan harjoitteluohjauksen käytäntöjen kehittämiseksi. Yhteistyön rinnalla olemme olleet kiinnostuneita sosionomiopiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista (Leppänen 2024a). Tässä blogissa käydään tarkemmin läpi kahdeksan opiskelijan näkemyksiä (Leppänen 2024b).

Missä onnistuttiin?

Harjoittelupaikan perehdytys koettiin laajaksi ja kattavaksi. Perehdytys jätti myös tilaa myöhemmille kysymyksille tarvittaessa. Opiskelijalle kerrottiin varhaiskasvatuksen harjoittelussa kattavasti lasten yksilöllisistä tarpeista, kuten erityisestä tuesta. Myös päiväkodin toimintakäytänteistä kerrottiin hyvin ja selkeästi.

Nuorisotyön puolella opiskelijalle annettiin riittävästi taustatietoa nuorista, minkä jälkeen sai itse tutustua heihin paremmin. Käytännössä opiskelijat oppivat nopeasti, miten arjen rytmi menee. Ohjaaja ja muut työntekijät ottivat opiskelijan hyvin mukaan arkeen ja käytännön tehtäviä tekemään. Opiskelijat kokivat oppivansa joka päivä lisää harjoittelupaikan käytänteistä.

Työelämäohjauksen toteutuminen

Ohjauksen katsottiin onnistuneen hyvin ja työelämäohjaaja oli aina paikalla tukemassa, mikäli opiskelija tarvitsi apua. Omien toimintatapojen kokeilulle jäi tilaa, ja kommunikaatio toimi hyvin. Se onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä onnistuneessa harjoittelukokemuksessa. Harjoittelun aikana käytiin keskusteluja harjoittelun sujumisesta. Ohjaaja oli kiinnostunut opiskelijan ajatuksista ja kertoi paljon esimerkiksi lastensuojelulaista ja eri käytänteistä.

Usein myös yhteistyön sujumisella ja niin sanotulla kemialla on vaikutuksensa ohjaussuhteeseen. Ohjaaja on koettu ihanaksi, ja hän on osannut luoda ensimmäisestä tapaamisesta lähtien turvallisen ja tervetulleen olon. Tärkeätä oli, että opiskelija sai aina apua ja neuvoja, kun kysyi, ja välillä myös kysymättä. Opiskelijan ei tarvinnut olla “oman onnensa nojassa”, vaan työelämäohjaaja oli alusta asti tuki ja turva.

Kuva 1. Harjoittelussa hankitut monet uudet taidot luovat pohjaa tulevalle työuralle. (geralt 2015)

Opettajalta saatu tuki oppimisen edistäjänä

Ohjaava opettaja oli tavoitettavissa harjoittelun aikana ja hän kommentoi esimerkiksi merkintöjä Workseed-alustalla, mikä opiskelijoiden mukaan loi vaikutelmaa, että opettaja on kiinnostunut ja läsnä harjoittelun kulun aikana. Joskin opettajan ohjaus koettiin myös vähäiseksi arviointikeskustelujen lisäksi. Opettaja kannusti ja antoi vinkkejä, mutta toisaalta esitti myös melko vaativia kysymyksiä, kun teoriapohjaa ei ole vielä ensimmäisessä harjoittelussa paljoa olemassa.

Opiskelijat ovat pystyneet kysymään tarvittaessa opettajalta neuvoa, ja keskustelu on ollut avointa. Olemalla helposti saatavilla ja positiivisella asenteella on päästy ohjauksessa jo pitkälle. Tärkeimpänä viestinä opettajille onkin, että opiskelijoiden kysymyksiin toivotaan vastauksia nopeasti, erityisesti, jos kyseessä on akuutti tilanne.

Harjoittelukokemus tiivistettynä

Harjoitteluja pidettiin ikimuistoisina ja todella opettavaisina kokemuksina. Pääosin kaikki kyselyyn (Leppänen 2024b) vastanneet opiskelijat olivat tyytyväisiä ohjaukseen ja perehdytykseen.

Hyvä kokemus ensimmäisestä harjoittelusta luo pohjaa tulevia harjoitteluja ajatellen. Käytännön työssä opitaan valtavasti ja saadaan kerättyä eväitä ja työkaluja omaan ammatilliseen reppuun. Harjoittelupaikoilla on hyvä muistaa, että annetaan kuvaa alasta ja että opiskelija voi olla oma tuleva kollega.

Kirjoittaja

Sanna Leppänen on LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen lehtori ja harjoitteluvastaava. Hän toimii asiantuntijana HAVUJA-hankkeessa, jossa kehitetään hyvinvointialan veto- ja pitovoimaa.

Lähteet

geralt. 2015. Altmann, G. Liikennemerkit, paikannimi, merkki. Viitattu 16.4.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/liikennemerkit-paikannimi-merkki-798175/

LAB. 2024. HAVUJA – veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 16.4.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/havuja-veto-ja-pitovoimaa-hyvinvointialalle

Leppänen, S. 2024a. Harjoitteluohjauksella suuri merkitys sosionomiopiskelijoille. LAB Focus. Viitattu 16.4.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/harjoitteluohjauksella-suuri-merkitys-sosionomiopiskelijoille/

Leppänen, S. 2024b. Kysely sosionomiopiskelijoille harjoittelukäytännöistä. LAB-ammattikorkeakoulu. Julkaisematon.