Uudenlaisilla toimintatavoilla kohti saavutettavampaa korkeakoulua

Koulutuksen saavutettavuudella, yhdenvertaisuudella ja moninaisuudella on vahva yhteiskunnallinen tilaus tässä ajassa (Kailaheimo-Lönnqvist ym. 2020, Kosunen 2021, 10 mukaan). Ammattikorkeakouluissa opiskelee moninainen joukko ihmisiä. Ei ole olemassa mitään tyypillistä korkeakouluopiskelijaa, sillä opiskelemassa on enenemässä määrin ihmisiä, joilla on jokin vamma, pitkäaikaissairaus tai mielenterveyden haaste. (Lehto 2019, Kosunen 2021, 20 mukaan.)

Työelämäpolkuja opintojen avulla

Momentum-moninaistuvat urapolut -hankkeen (LAB 2024) tavoitteena on edistää yli 29-vuotiaiden työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien henkilöiden yhdenvertaisuutta koulutus- ja työelämäpoluilla. Erityisesti pyritään avaamaan uusia näkökulmia korkeakouluopinnoista niille henkilöille, jotka eivät välttämättä näe itseään korkeakouluopiskelijoina.

Yhtenä keinona tiedon lisäämiseen on luotu Moodle-oppimisympäristö, jonka tavoitteena on antaa yleistä tietoa ammattikorkeakoulusta ja eri opiskelumuodoista sekä auttaa selvittämään vahvuuksia ja opiskelutaitoja opiskelijana. Toisena keinona on jalkautuminen täsmätyökykyisten pariin keskustelemaan ammattikorkeakoulusta sekä opintoihin liittyvistä ennakkokäsityksistä.

Täsmätyökykyisten ajatuksia amk-opinnoista

Momentum – hankkeen asiantuntijat jalkautuivat 16.1.2024 Lahden Klubitalolle, jossa toiminnallisen työskentelyn avulla pääsimme kuulemaan jäsenten ajatuksia ammattikorkeakouluopinnoista. Klubitalot ovat mielenterveyskuntoutujien ja henkilökunnan muodostamia yhdenvertaisia yhteisöjä. Ne tarjoavat jäsenilleen erilaista tavoitteellista toimintaa, jonka tavoitteena on koulutukseen tai työelämään palaaminen. (Suomen Klubitalot ry 2024.)

[Alt-teksti: lapuille kirjoitettuja ajatuksia, kuten paljon lukemista, voi olla mielenkiintoinen opiskelupaikka, lähi- vai etäopiskelua.]
Kuva 1. Oma osaaminen ja tuen saaminen mietityttävät, mutta halu rakentaa omaa tulevaisuutta on vahva. (Kuva: Tarja Kempe-Hakkarainen)

Keskustelussa nousivat esiin vahvat ennakkoluulot omasta osaamisesta ja vaadittavista opiskelutaidoista. Ammattikorkeakoulun ajateltiin olevan vain ”viisaille”. Myös opintoihin saatava tuki herätti paljon kysymyksiä. Klubitalon jäsenten ajatuksia kursivoituina.  

”Onko minulla niitä (opiskeluvalmiuksia), kuinka selviän ohjelmien kanssa ja mistä ja miten saan apua opintoihin?”

Ammattikorkeakouluopinnot mieltyivät osallistujien ajatuksissa työläiksi ja paljon itsenäistä työskentelyä vaativiksi. Myös perheen ja opiskelun yhteensovittaminen pohditutti.

Hankala päästä ja pärjätä, paljon lukemista, tehtäviä ja itsenäistä opiskelua, omaa ajattelua vaativaa.” ”Raskas yhdistää esim. koulu ja työ + perhe”

Opiskelussa nähtiin myös positiivisia asioita. Esimerkiksi mahdollisuus yhteisöllisyyteen, tulevaisuuden rakentamiseen ja vastuun ottamiseen.

”Plussaa: mahdollisuus yhteisöllisyyteen, rakentaa tulevaisuutta, kiva miljöö.”

Saavutettavuus edistää kaikkien hyvinvointia

Sillä, millaisena toimintaympäristönä ammattikorkeakoulu opiskelijalle näyttäytyy, on suuri merkitys opiskelijan sitoutumiselle ja sille, kuinka omakseen hän ammattikorkeakoulun tuntee (Hook 2016, Kosunen 2021, 16 mukaan).  Saavutettavassa korkeakoulussa jokainen voi tuntea yhdenvertaisuutta riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksistaan tai elämäntilanteestaan. Saavutettavuudella edesautetaan näin ollen kaikkien korkeakouluyhteisön jäsenten hyvinvointia. (Saavutettavuuskriteeristö 2019.)

Kirjoittaja

Tarja Kempe-Hakkarainen toimii sosiaalialan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut -hankkeessa.

Lähteet

Kosunen, T. 2021. Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:35. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö. Viitattu 21.3.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163235/OKM_2021_35.pdf?sequence=1

LAB. 2024. MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut. Hanke. Viitattu 21.3.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/momentum

Saavutettavuuskriteeristö. 2019. Väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin. OHO! Opiskelukyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen korkeakouluissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama 11 korkeakoulun yhteishanke 2017–2019. Viitattu 17.4.2024. Saatavissa https://esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo

Suomen Klubitalot ry. 2024. Mikä on Klubitalo? Viitattu 17.4.2024. Saatavissa https://suomenklubitalot.fi/tietoa-meista/mika-on-klubitalo/