Yhteisöllisyyden tukeminen sosionomin verkko-opinnoissa

Yhteisöllisyyden merkitys on korostunut viime aikoina verkko-opintojen ja -tutkintojen kehittämisessä (ks. esim. Tsupari & Aura 2023; Lundblom & Timonen 2022; Timonen 2022). Yhteisöllisyyttä tuetaan pedagogisilla, käytännöllisillä ja teknologisilla ratkaisuilla, jotka mahdollistavat opiskelijoiden välistä yhteistä tekemistä ja toimimista verkkoympäristössä (Lundholm & Timonen 2022).

Halinen ym. (2023a) teknologia- ja innovaatio-osaamisen opintojaksolla toteuttamassa kehittämiskokeilussa selvitettiin LAB-ammattikorkeakoulun sosionomitutkinnon verkko-opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemuksia. Kehittämiskokeilu tehtiin yhteistyössä FONE – Kansallinen verkkotutkintoverkosto -hankkeen kanssa, jonka tavoitteena on kansallisten verkkotutkintojen toimintamallien luominen (Haaga-Helia 2023).

Kuva 1. Kehittämiskokeilu alkoi tietoperustan luomisesta perustuen aiheeseen liittyvään aiempaan tutkimukseen, artikkeleihin sekä opinnäytetöihin. (Halinen 2023)

Kyselyn avulla tietoa jatkokehittämisen tueksi

Opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemuksia selvitettiin Webropol-kyselyllä, joka välitettiin tutoropettajien toimesta neljälle LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen verkko-opiskelijaryhmälle. Kysely sisälsi Likert-asteikoita sekä avoimia kysymyksiä. (Halinen ym. 2023a.)

Valtaosa kyselyyn vastanneista koki saaneensa tukea opintoihin toisilta verkko-opiskelijoilta ja erityisesti oman tiimin merkitys koettiin tärkeäksi. Noin puolet vastaajista kertoi opiskelleensa muiden verkko-opiskelijoiden kanssa myös verkkotyöpajojen ulkopuolella. Verkko-opiskelijat kertoivat kokeneensa yhteisöllisyyttä eniten opintojen alussa, mutta ensimmäisen vuoden jälkeen yhteisöllisyyden hiipuvan. Opiskelijoiden pääasiallisena vuorovaikutuskanavana toimii WhatsApp, jota kaikki vastaajat kertoivat käyttäneensä. Noin viides vastaajista oli käyttänyt myös Facebookia ja Instagramia ollakseen yhteydessä luokkatovereihin. (Halinen ym. 2023b).

[Alt-teksti: taulukko, jonka otsikko on miten koet yhteisöllisyyden verkko-opinnoissa.]
Kuva 2. Kyselyyn vastaajista noin kolmannes on sitä mieltä, että verkko-opiskelijoiden yhteisöllisyyteen tulisi panostaa enemmän (Halinen ym. 2023b).

Kyselyn tuloksista saatiin paljon informaatiota kehittämiskohteista verkko-opinnoissa. Verkko-opiskelijat kokivat opintojen alussa tulevan liikaa tietoa liian pienen ajan sisällä, ja opiskelijat toivoivat tiedonsaannin porrastamista pidemmälle aikavälille. Orientaatioviikon ryhmäyttämiseen toivottiin enemmän panostusta. Tukeen sekä yhteisöllisyyden edistämiseen toivottiin jatkoa ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen, jolloin sen koettiin hiipuvan. Oman opiskeluryhmän sisäiset tiimit koettiin tärkeäksi osallisuuden ja hyvinvoinnin lähteeksi, ja näiden tiimien toivottiin pysyvän samana opintojen alusta loppuun. (Halinen ym. 2023b.)

Kehittämiskokeilun tulosten pohjalta jatkotyöstetään syksyllä opettajan opasta, jossa annetaan opettajille resursseja verkko-opiskelijoiden osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemiseen.

Kirjoittajat

Laura Halinen, Kia Keränen, Joona Laine, Eetu Larikka ja Susanna Mahlamäki opiskelevat sosionomeiksi LAB-ammattikorkeakoulussa.

Kati Ojala työskentelee lehtorina sosionomikoulutuksessa LAB-ammattikorkeakoulussa ja opettajana teknologia- ja innovaatio-osaamisen opintojaksolla.

Lähteet

Haaga-Helia. 2023. FONE – kansallinen verkkotutkintoverkosto. Viitattu 4.5.2023. Saatavissa  https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/hankkeet/fone-kansallinen-verkkotutkintoverkosto

Halinen, L. 2023. Kehittämiskokeilun työstämistä. Teknologia- ja innovaatio-osaaminen -opintojakso. Sosionomikoulutus. LAB-ammattikorkeakoulu.

Halinen, L., Keränen, K., Laine, J., Larikka, E. & Mahlamäki, S. 2023a. Asiakaskyselyn toteuttaminen verkko-opiskelijoille. Kehittämiskokeilun suunnitelma. Teknologia- ja innovaatio-osaaminen -opintojakso. Sosionomikoulutus. LAB-ammattikorkeakoulu.

Halinen, L., Keränen, K., Laine, J., Larikka, E. & Mahlamäki, S. 2023b. Kehittämiskokeilun tulokset. Teknologia- ja innovaatio-osaaminen -opintojakson loppuseminaari 26.4.2023. Sosionomikoulutus. LAB-ammattikorkeakoulu.

Lundblom, P. & Timonen, P. 2022. Verkko haastaa sekä mahdollistaa yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistä pedagogiikkaa. Humak. Viitattu 4.5.2023. Saatavissa https://www.humak.fi/blogit/verkko-haastaa-seka-mahdollistaa-yhteisollisyytta-ja-yhteisollista-pedagogiikkaa/

Timonen, P. 2023. Yhteisöllisen verkko-oppimisen kehittäminen – ammattikorkeakoulun pedagogisen henkilökunnan näkemyksiä kehittämistyöhön. UAS Journal – ammattikorkeakoulujen yhteinen verkkolehti 2/2022. Viitattu 4.5.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051736332

Tsupari, K. & Aura, P. 2023. Miten yhteisöllisyys toteutuu verkkotutkinnoissa. eSignals. Viitattu 4.5.2023. Saatavissa https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/miten-yhteisollisyys-toteutuu-verkkotutkinnoissa/#9bb803e6