Metaversumin eli 3D-internetin toteutumisen ennustetaan vievän vuosia, mutta kehitystä voi tapahtua myös ennustettua nopeammin. Metaversumissa digitaalinen muoti saa paikan kukoistaa, mutta toisaalta digitalisaatio voi kiihdyttää muodin nopeita syklejä entisestään. (Ruokamo 2023.) Digital & Sustainable Fashion Showroom –hankkeessa toteutettiin yhteistyössä LABin opiskelijoiden kanssa Visioita-näyttely, jossa liikuttiin fyysisen muodin ja virtuaalisen muotimaailman rajapinnalla.
Digitaalisesta muodista inspiraatiota
Digitaalisuuden avulla vaatetta voi sovittaa ilman fyysistä mallikappaletta, mutta digitalisointi mahdollistaa erityisesti vaatteen myymisen digitaalisessa muodossa ja näin resursseja säästäen (Ruokamo 2023). Vaate voidaan jo lähtökohtaisesti suunnitella 3D-mallinnuksen avulla tai fyysinen vaate voidaan mallintaa jälkikäteen.
Muotoiluinstituutin Puettavan muotoilun opiskelijat suunnittelivat kurssityönään digitaalisia asuja. Suunnittelussa he kokeilivat 3D-mallinnetun vaatteen mahdollisuuksia sekä materiaalien käyttöä ja käyttäytymistä. Opiskelijat loivat paritöinä kolmen asun mallistoja, joiden pohjalta hankkeessa innostuttiin keväällä 2023 kehittämään yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Osa opiskelijoista lähti toteuttamaan asuistaan fyysisiä mallikappaleita, jotka myös kaavoitettiin 3D-ohjelmistolla.
Muodin virtuaalimaailma XR-studion tehtävänä
Opiskelijayhteistyön myötä muotoutui ajatus näyttelystä, jossa yhdistyy fyysinen ja digitaalinen muoti. Muotoiluintituutin XR-studiossa lähdettiin kokeilemaan virtuaalisen muotimaailman toteutusta. XR (Extended Reality) eli laajennettu todellisuus pitää sisällään virtuaalisen (VR) ja lisätyn (AR) todellisuuden. XR-studiossa keskityttiin virtuaalilaseilla koettavaan virtuaaliseen muotinäytökseen sekä muodin 3D-galleriaan.
Puettavan muotoilun opiskelijoiden digitaalisia asuja hyödynnettiin virtuaalisen muotinäytöksen toteutuksessa. Muotinäytöksessä katsoja pääsee tarkastelemaan asuja lähietäisyydeltä ja näkemään materiaalien liikettä virtuaalisesti. Haasteena toteutuksessa oli saada animoitua asut liikkumaan luonnollisesti. Myös asujen yksityiskohtaisuus aiheutti haasteita, sillä asuja ei ollut mallinnettu VR-kokemusta silmällä pitäen.
3D-gallerian toteutuksessa kokeiltiin keinoja esitellä tuotteita virtuaalisesti. 3D-galleriassa esiteltiin mm. hankkeen yhteistyöyrityksen Vivokaupan kenkiä. Tuotemallit skannattiin fyysisistä mallikappaleista 3D-skannauksen avulla. Toteutuksessa testattiin ominaisuuksia, kuten tuotteiden värin vaihtamista, joiden avulla kokemuksellisuutta voisi lisätä virtuaalimaailmassa.
Visioita-näyttely oli esillä LABin LUJA-galleriassa toukokuun 2023 ajan. Opiskelijayhteistyön tavoitteena oli yhdistää hanketyötä opetuksen kanssa ja tarjota tätä kautta myös opiskelijoille väylä osallistua LAB-ammattikorkeakoulun TKI-toimintaan.
Kirjoittaja
Mervi Koistinen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana. Hän on ammatiltaan muotoilija (AMK) ja työskentelee visuaalisen viestinnän parissa.
Lähteet
Ruokamo, A. 2023. Verkkokaupan kasvua, virtuaalisovittamista vai äkkilähtö Metaversumiin? Näkökulmia digitaalisuuden nykytilasta muotialalla. LAB-ammattikorkeakoulun erillisjulkaisu. Viitattu 24.5.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-453-0
Linkit
Linkki 1. LAB. 2023. Digital & Sustainable Fashion Showroom. Viitattu 24.5.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/digitalsustainable-fashion-showroom