Digitaalisten rajapintojen hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa

Sähköinen markkinointi on matkailussa jo pitkään ollut arkipäivää. Erilaisten matkakohdetietoa tarjoavien kaupallisten ja julkisesti tuotettujen alustojen määrä lisääntyy koko ajan ja matkailijan on usein vaikea tietää, mistä löytyy kattavin ja ajankohtaisin tieto juuri hänen matkakohteensa kiinnostavimmista nähtävyyskohteista, tuotteista ja palveluista.  

Asiakasnäkökulmasta matkakohdetiedon helppo saavutettavuus on erittäin tärkeää ja heijastuu suoraan myös palvelujen myyntiin. Suomalaisen matkailumarkkinoinnin visiona on ollut vuoteen 2025 mennessä saavuttaa digitaalisessa markkinoinnissa matkailijan näkökulmasta johdonmukainen asiakaspolku, joka helpottaa matkan suunnittelua ja mahdollistaa matkan varauksen asiakkaan toivomalla tavalla (TEM 2015).

Alustoja ja tuoteteemoja

Luontomatkailussa erittäin suosittuja matkakohdetietoa tarjoavia alustoja ovat esimerkiksi matkailun alueorganisaatioiden sivut sekä Metsähallituksen Luontoon.fi-sivusto. Näiden lisäksi erittäin suosittuja ovat myös muutamat yhteisöjen tuottamat alustat, kuten Retkipaikka.fi. Kaikilta näiltä sivustoilta löytyy myös kansainvälisille markkinoille suunnattua sisältöä.

LAB-ammattikorkeakoulun ja Metsähallituksen yhteisessä Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeessa (LAB 2024) luotiin kansainväliseen matkailuun tuoteperheitä, joiden alle yritykset ideoivat omia matkailupalvelutuotteitaan. Pääasialliseksi tuoteteemaksi nousi Onnellisuuden juurilla (Tommola & Harjapää 2023). Yrittäjät ovat nyt viimeistelleet tuotteensa, ja ensimmäiset niistä ovat valmiita myyntiin.

[Alt-teksti: kesäisessä metsämaastossa oleva puinen tienviitta, jossa lukee runoja & tarinoita.]
Kuva 1. Hankkeen yhteistyöyritykset ideoivat muun muassa runoja ja tarinoita yhdistäviä matkailun palvelutuotteita. (Kuva: Lauri Salonen)

Visit Finlandin DataHub

Tuotteistamistyön tulosten näkyvyyden helpottamiseksi hanke järjesti yrityksille koulutuksen, jossa yrityksille esiteltiin Visit Finlandin hallinnoima DataHub-tietokanta, joka toimii rajapintana useiden erilaisten myynnin ja markkinoinnin alustojen kanssa. DataHubista löytyy tällä hetkellä yhteensä 2251 yritystä ja yhteensä 7663 kansainvälisille markkinoille suunnattua matkailutuotetta. Kanta- tai Päijät-Hämeessä toimivista organisaatioista tietokantaa hyödyntävät muun muassa Visit Häme sekä Visit Lakeland Finland (Tuomarila 2024).

DataHubin toimintaperiaatteena on, että yritykset ylläpitävät itse tuotetietojaan, mutta valmiiksi strukturoitu järjestelmä tekee sen heille helpoksi. Yritysten näkökulmasta järjestelmä on erittäin kiinnostava, koska se on heille ilmainen ja mahdollistaa tuotteiden näkymisen saman tuotetiedon kautta useammalla kansainväliset markkinat saavuttavalla alustalla.

Laajemmassa mittakaavassa rajapintaintegraation hyötyjä matkailusektorin näkökulmasta ovat muun muassa tiedon saavutettavuuden parantuminen, sisällöllinen yhteneväisyys, myynnin ja markkinoinnin integraation helpottuminen sekä kustannusten säästö.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeen projektipäällikkönä.

Lähteet

LAB. 2024. Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.1.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/luontokohteiden-kulttuuriperinto-elavaksi

TEM. 2015. Digitaalisen matkailumarkkinoinnin ja myynnin haasteet ja ratkaisut. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja. Innovaatio 69/2015. Viitattu 18.1.2024. Saatavissa https://ruralfinland.karelia.fi/images/Tiedostot/Julkaisut/Tem_digiraportti_web.pdf

Tommola, P. & Harjapää, A. Kansainvälisille markkinoille matkailutuotteita onnellisuudesta. LAB Focus. Viitattu 18.1.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kansainvalisille-markkinoille-matkailutuotteita-onnellisuudesta/

Tuomarila, M. 2024. DataHub-koulutus LKE-hankkeelle. Esitysmateriaali 10.1.2024. Viitattu 18.1.2024. Julkaisematon.

Visit Finland. 2024. DataHub. Viitattu 18.1.2024. Saatavissa https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/digitaalisuus/datahub