Harjoittelukokemukset hyvinvointialalla vaikuttavat työllistymishalukkuuteen

LAB-ammattikorkeakoulussa meneillään olevien hankkeiden Share The Care (LAB 2023a) ja HAVUJA ‒ Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialoille (LAB 2023b)  tavoitteena on lisätä Etelä-Karjalan hyvinvointialan vetovoimaa uusille hakijoille ja alalle palaaville. Tavoitteena on myös lisätä alalla työskentelevien pitovoimaa, jotta työllisyystilanne vahvistuu tulevaisuudessa. Lisäksi Share The Care -hankkeessa selvitetään, miksi miehet keskeyttävät opintonsa ennen valmistumista.

Kevään 2023 aikana kerättiin webropol-kyselyllä (LAB 2023c) aineistoa harjoittelukokemuksista 26:lta opiskeluiden eri vaiheessa olevalta ensihoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijalta.

Harjoittelun ohjauksessa tärkeintä on tuki ja aito kiinnostus

Korenton ym. (2020) mukaan opiskelijat ja lähiohjaajat toivovat opettajien olevan vahvemmin läsnä harjoittelussa. Vastauksissa harjoittelua hankaloittaneina tekijöinä tuli esille vaikeus saada yhteys opettajaan tai se, ettei opettajalta ollut saanut tarvitsemaansa tukea. Lisäksi mainittiin tarve tiiviimmälle yhteistyölle ammattikorkeakoulun ja harjoitteluyksiköiden välillä.  Ohjausta ja apua olisi haluttu harjoittelupaikkojen etsimisessä ja tavoitteiden asettamisessa. Kyselyssä oppimista vahvistavina tekijöinä mainittiin opiskelijan aiempi kokemus hoitotyöstä, harjoittelupaikan mielenkiintoisuus ja harjoittelusta maksettava palkka.

Teuhon ym. (2017) mukaan opiskelijoiden kielteiset harjoittelukokemukset liittyivät ohjauksen järjestämiseen, ohjaajan asenteisiin ja ohjaustaitoihin. Kyselyssä työyhteisön ilmapiirin, ohjaajan motivoituneisuuden ja sääntöjen selkeyden koettiin vaikuttavan merkittävästi ohjaukseen ja oppimismahdollisuuksiin. Hyvällä työyhteisöllä tarkoitettiin sitä, että opiskelijaa kohdellaan hyvin ja arvostavasti. Opiskelija otetaan osaksi työyhteisöä ja kutsutaan esimerkiksi syömään muiden mukaan. Rouvisen ym. (2021) mukaan opiskelijaohjaajille tulisi tarjota säännöllisesti ohjaus- ja täydennyskoulutusta.

Opettaja on tsemppaaja ja epäselvien asioiden selvittäjä

Kyselyyn vastanneiden mukaan opettajaohjaajan rooli harjoitteluprosessissa koettiin tukijana, kannustajana ja palautteen antajana. Hyvät ohjeistukset tehtävien tekemisen tueksi ja lisäavun saaminen koettiin tärkeäksi. Myös opettajan osallistuminen väliarviointiin oli merkityksellistä.  Opettajan merkitys näkyy tukijana ja tsemppaajana, epäselvien asioiden selvittäjä ja oppimisen ohjaajana sekä sen edistymisen arvioijana.

Kuva 1. Opettajaohjaajalta saatava tuki oppimisprosessissa koetaan tärkeäksi. (magnetme 2020)

Näyttäisi, että opiskelijan harjoitteluprosessia voidaan tukea tekemällä tiivistä yhteistyötä harjoittelua ohjaajavan opettajan, työelämän ohjaajan ja opiskelijan välillä. Hyvät harjoittelukokemukset vaikuttavat haluun työllistyä sote-alalle. Myönteiset kokemukset syntyivät esimerkiksi siitä, että opiskelijat kohdataan tulevina kollegoina ja työkavereina.

Kirjoittajat

Irina Tiainen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja projektipäällikkönä Share The Care: Attracting men to nursing education to counteract a gender-segregated labour market -hankkeessa (LAB 2023a).

Arja Sara-aho työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sekä asiantuntijana HAVUJA ‒ Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle -hankkeessa (LAB 2023b).

Lähteet

Korento, K, Tervasoff, P., Kynkäänniemi, T. & Seppälä, L. 2022. Ravistellaan ajatuksia harjoittelun ohjauksesta. Oamk Journal 138/2022. Viitattu 10.5.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/779715/Oamk_Journal_138_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

LAB. 2023a. Share The Care: Attracting Men to nursing education to counteract a gender – segregated labour market. Hanke. Viitattu 5.5.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/share-care-attracting-men-nursing-education-counteract-gender-segregated-labour-market

LAB. 2023b. HAVUJA ‒ Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle. Hanke. Viitattu 4.5.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/havuja-veto-ja-pitovoimaa-hyvinvointialalle

LAB. 2023c. Webropol-kysely. Kokemuksia harjoitteluista. LAB-ammattikorkeakoulu. Julkaisematon lähde.

magnetme. 2020. Nainen, viestintä, verkkoon. Pixabay. Viitattu 23.5.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/nainen-viestint%c3%a4-verkkoon-hae-5679000/

Rouvinen, K., Uusitalo, T., Roos, M., Teuho, S. & Koivula, M. 2021. Sairaanhoitajien opiskelijaohjausosaaminen erikoissairaanhoidossa. Tutkiva hoitotiede. 19 (4), 20–29.

Teuho, S., Roto, H., Suolonen, T. & Vikberg-Aaltonen, P. 2017. Terveysalan opiskelijoiden kielteiset kokemukset harjoittelun aikana. Tutkiva Hoitotyö 15:1, 10–17. Viitattu 22.5.2023.  Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/134385/Teuho_Roto_Sulonen_Vikberg-Aaltonen_Sankelo.pdf?sequence=1&isAllowed=y