Järvi-Suomen myyntivalttien hyödyntäminen maaseutumatkailussa

Kun matkakohde ei ole matkailijalle valmiiksi tuttu, pohjautuu sen vetovoima tavallisesti mielikuviin, jotka syntyvät kohteesta saatavilla olevan ennakkotiedon sekä muiden matkailijoiden jakamien kokemusten kautta. Vaikka mielikuvat ovatkin aika yksilöllisiä, niiden syntyyn vaikuttavat usein matkakohteen erottautumistekijät (unique selling points), jotka ovat matkailun markkinoinnista vastaavien tahojen näkemyksiä asioista, jotka vahvimmin vaikuttavat kohteen erityislaatuisuuteen matkakohteena.

Kuusi kansallista erottautumistekijää

Suomen kansalliset matkailun erottautumistekijät ovat metsät, sauna, joulupukki, tuhansien järvien maa, onnellisuus sekä vapaus matkustaa terveellisesti ja turvallisesti (Visit Finland 2024). Näistä neljä ensimmäistä ovat näkyneet Suomen kansainvälisille markkinoille suunnatussa matkailumarkkinoinnissa jo pitkään, mutta kaksi viimeksi mainittua ovat nousseet näkyvämpään osaan viimeisen viiden vuoden aikana ‒ kenties maailman epävakaan terveys- ja turvallisuustilanteen vaikutuksesta.

[Alt-teksti: laaja järvinäkymä, järvenselkää ja erikokoisia metsäisiä saaria kesäisenä päivänä.]
Kuva 1. Suomi tunnetaan kansainvälisillä markkinoilla tuhansien järvien maana. Järvi-Suomi on tästä näkökulmasta maamme matkailun kärkikohde. (Kuva: Johannes Sipponen)

Kansallisten myyntivalttien lisäksi erottautumistekijät on määritelty erikseen myös matkailumme neljälle suuralueelle; Suur-Helsingille, rannikko & saaristolle, Järvi-Suomelle ja Lapille. Järvi-Suomelle kohdennetut neljä teemaa liittyvät alueen maiseman ominaispiirteisiin, alueelle ominaisiin aktiviteetteihin sekä paikalliseen elämäntapaan ja luontokulttuuriin (Visit Finland 2024). LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointia elinympäristöistä, liikkumisesta ja matkailusta -kasvualustan TKI-toiminnan näkökulmasta on kiinnostavaa tarkastella, miten mainitut kansalliset ja alueelliset teemat ovat näkyneet hanketoiminnassa viime vuosien aikana.

Onnellisuus, luontokulttuuri ja maisemat

Onnellisuus nousi tuotteistamisen kärkiteemaksi LAB-ammattikorkeakoulun ja Metsähallituksen yhteisessä Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeessa (Tommola & Harjapää 2023), jossa yrityksiä kiinnosti myös paikallisen elämäntavan nostaminen alueen matkailupalveluissa. Metsät ja niihin liittyvä luontoyhteys sekä saunomiskulttuuri ovat näkyneet tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä eräänä kärkiteemoista edellä mainitun hankkeen lisäksi myös Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeessa (LAB 2024a).

[Alt-teksti: piirroskuva vanhasta hirsisaunarakennuksesta, jonka edessä istuu ruskeisiin puettu harmaapartainen olento.]
Kuva 2. Saunomiskulttuuri on näkynyt tuotteistamisessa LAB-ammattikorkeakoulun luontomatkailuhankkeessa. (Piirros: Lara Dawood / Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hanke)

Suomen perinteinen matkailullinen kärki, ”tuhansien järvien maa” näkyy LAB-ammattikorkeakoulun keskeisillä hanketoiminnan kohdealueilla ainakin Salpausselkä Geoparkin pääteemassa (Veden muovaama maisema) sekä Saimaan alueen kansainvälisessä markkinoinnissa. Visit Finlandin teemoista löytyy kuitenkin myös jotain, mitä meillä ei vielä ole näkyvästi hyödynnetty: joulupukki. Tämä johtuu kenties siitä, että kyseisen hahmon koti on suomalaisten mielikuvissa toisaalla. Kenties jotain vastaavaa voisi kuitenkin löytyä myös paikallisista tarinahahmoista ja kulttuuriperinnöstä, jota tällä hetkellä kootaan Luontokohteiden kulttuuriperinnöstä vetovoimaa rajaseudun matkailuun -hankkeessa (LAB 2024b).

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi- (LAB 2024c) ja Luontokohteiden kulttuuriperinnöstä vetovoimaa rajaseudun matkailuun (2024b) -hankkeissa.

Lähteet

LAB. 2024a. Pyörämatkailijan Päijät-Häme. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/pyoramatkailijan-paijat-hame

LAB. 2024b. Luontokohteiden kulttuuriperinnöstä vetovoimaa rajaseudun matkailuun. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu.  Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/luontokohteiden-kulttuuriperinnosta-vetovoimaa-rajaseudun-matkailuun

LAB. 2024c. Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/luontokohteiden-kulttuuriperinto-elavaksi

Tommola, P. & Harjapää, A. 2023. Kansainvälisille markkinoille matkailutuotteita onnellisuudesta. LAB Focus. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kansainvalisille-markkinoille-matkailutuotteita-onnellisuudesta/

Visit Finland. 2024. Matkailun myyntivaltit. Viitattu 20.2.2024. Saatavissa https://www.visitfinland.fi/matkailullinen-maakuva/matkailun-myyntivaltit-usp