Suomi on maailman onnellisin maa kuudetta vuotta peräkkäin, perustuen kuuteen sosiaalista tukijärjestelmää, taloutta ja toimintaympäristöä mallintavaan mittariin (Sustainable Development Solutions Network 2023). Vaikka tämä mittaristo mallintaakin ihmisen arkiympäristöä, voi paikallisen arkielämän ”onnellisuus” näyttäytyä voimavarana myös alueen matkailulle. Suomen matkailusektorilla tämä yhteys on tunnistettu ja onnellista suomalaista elämäntapaa on hyödynnetty eräänä kansainvälisen markkinoinnin kärjistä, joka yhdistyy vahvasti muun muassa luontoon, hyvinvointiin ja paikallisen kulttuurin kokemiseen (Visit Finland 2023).
Läpileikkaava kärki ja palveluteemoja
LAB-ammattikorkeakoulun ja Metsähallituksen yhteisessä Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeessa (LAB 2023) onnellisuus nousi läpileikkaavaksi teemaksi hahmoteltaessa yhteistyössä matkailun alueorganisaatioiden kanssa Hämeen luontokulttuurin tuotteistamisen kansainvälisiä kärkiä ja kohdemarkkinoita. Tästä näkökulmasta hankkeessa tehtävän kansainvälisille markkinoille suunnatun tuotteistamisen pääteemaksi valittiin Onnellisuuden juurilla ‒ yhdistäen useita luontokulttuuriin liittyviä palveluteemoja, kuten esimerkiksi saunomiskulttuuri ja hoidot, luonnossa liikkuminen ja lähiruoka sekä ruuanvalmistus kokonaisvaltaisena elämyksenä.
Uusia yhteistyöketjuja toimialojen välille
Kärkiteeman määrittelyn jälkeen tuotteistamistyötä jatkettiin yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa. Aulangolla 2.10.2023 järjestetyssä työpajassa ideoitiin Kanta- ja Päijät-Hämeen yritysten kanssa uusia matkailutuotteita, jotka tuovat esille alueen luontokohteisiin liittyvää kulttuuriperintöä eri näkökulmista. Työpajassa oli mukana yrityksiä useilta eri toimialoilta, kuten majoitustoiminta, ohjelmapalvelut, ravintola- ja kahvilapalvelut sekä matkanjärjestäjät. Yhteistyön tuloksena alkoikin hahmottua konkreettisten tuoteideoiden lisäksi myös uusia yhteistyöketjuja ja niille sopivia markkinointikanavia.
Japanin markkinat kiinnostivat
Tuotteistamisen kohdemarkkinoiksi oli valittu yhteistyössä matkailun markkinointiorganisaatioiden kanssa Japani, Iso-Britannia sekä Saksa. Apuna näiden markkinoiden tarpeisiin sopivien matkailutuotteiden hahmottamisessa käytettiin Visit Finlandin kohderyhmäopasta sekä työkalua kansainvälisten vapaa-ajan matkailijoiden segmentointiin (Business Finland 2023). Työpajan kokemusten pohjalta alueen yritykset olivat kiinnostuneita erityisesti Japanin markkinoista, joilla tarinat, luonnonihmeet ja paikallinen kulttuuri ovat menestyvän matkailutuotteen rakentamiselle hyviä aineksia.
Kirjoittajat
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeessa.
Anniina Harjapää toimii LAB-ammattikorkeakoulussa asiantuntijana Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi -hankkeessa.
Lähteet
Business Finland. 2023. Tunnista kohderyhmäsi, asiakkaasi ja vahvuutesi. Viitattu 3.10.2023. Saatavissa https://www.visitfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/2023/tunnista-kohderyhmasi-asiakkaasi-ja-vahvuutesi
LAB. 2023. Luontokohteiden kulttuuriperintö eläväksi. Hanke. Viitattu 3.10.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/luontokohteiden-kulttuuriperinto-elavaksi
Sustainable Development Solutions Network. 2023. World Happiness Report. Viitattu 3.10.2023. Saatavissa https://worldhappiness.report/news/happiest-countries-prove-resilient-despite-overlapping-crises/
Visit Finland. 2023. Hyvinvointimatkailu. https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/tuotekehitysteemat/hyvinvointimatkailu